Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ehandelsnytt › Ehandelsnytt #34
- Detta ämne har 29 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2010 kl. 19:07 #116564jockesoftDeltagare
Man kan ju fråga sig hur detta faktiskt kommer att påverka priserna på varorna? Det känns som en omöjlighet att alla kommer kunna behålla samma priser som nu och köra fraktfritt till alla. Verkar som det blir en intressant utveckling framöver och det är bara att hålla ögonen på vad som händer, jag kommer iallafall inte att ligga först med detta, men det blir nog inte så bra att vänta till sist heller
24 november, 2010 kl. 20:08 #116566ParvelitoDeltagareMan får helt klart lov att tänka annorlunda, och kanske införa den gamla hederliga ”order under 200kr expedieras ej” eller liknande. Sedan får man som handlare börja pressa sina leverantörer för att få något över. Det blir lite katten på råttan, råttan på repet etc…
24 november, 2010 kl. 22:09 #116573Richie72DeltagareFinns det någon statistik, information om hur mycket priset på frakt påverkar konsumenten? Alltså om man alltid erbjuder fraktfritt, kan man se någon ökad tendens att handla då?
24 november, 2010 kl. 22:21 #116574sebastianilssonDeltagareJag funderade på vilket som är bäst, att alltid köra fri frakt eller om man kan få bättre resultat av att köra en fast avgift och sen ha kampanjer/koder där man erbjuder fri frakt. Vad tror ni fungerar bäst?
25 november, 2010 kl. 06:27 #116576ParvelitoDeltagareRichie: Det finns en hel del som diverse förstå-sig-påare har försökt utreda, men av det jag minns så är det väldigt diversifierade resultat. Men jag vill minnas att de flesta är överens om att en fraktkostnad som dyker upp sent i köpstadiet är en riktig konverteringsdödare. Jag har också sett undersökningar som visar att 70% av kunderna säger sig titta på totalkostnaden innan de tar sitt köpbeslut (övriga nöjer sig med ett OK pris eller ”vet ej”), men jag har en känsla av att kunderna där vill anse sig duktigare än de i verkligheten är.
Sebastian: Det jag talar om är ingen som helst frakt, någon gång, någonstans. Jämför med Företag A som alltid har fraktfritt, och företag B där man varje gång man vill beställa skall ge sig ut på skattjakt på nätet efter en rabattkod som någon publicerat och ger fraktfritt (under förutsättning att den fortfarande gäller). Var tror du man handlar efter ett tag?
25 november, 2010 kl. 07:02 #116577Katrin LundgrenDeltagare@sebastianilsson 12612 wrote:
Jag funderade på vilket som är bäst, att alltid köra fri frakt eller om man kan få bättre resultat av att köra en fast avgift och sen ha kampanjer/koder där man erbjuder fri frakt. Vad tror ni fungerar bäst?
Alltid fri frakt ger bättre resultat skulle jag tro
25 november, 2010 kl. 07:11 #116578DanDeltagareNej nu skäms jag lite. Bra priser har ni på det också. Är majoriteten av djurbranschens orders stora så man inte orkar hämta dem eller är djurägare lata bara?
Hemleverans är inget jag orkar bry mig om själv när jag e-handlare, gör ni?
@Kodmyran 12594 wrote:
Du har uppenbarligen inte studerat djurbranschen, där har vi en aktör som erbjuder fraktfri hemleverans till dörren. De är bara för oss andra att hänga på eller lägga ner till slut. Jag ser utvecklingen och den går superfort.
25 november, 2010 kl. 07:18 #116579DanDeltagareFunkar det verkligen i praktiken och lagligt i enlighet med KKL?
Jag är skeptisk att man kan köra det upplägget att kunden får välja billig frakt men inte vara säker på att få varan. Kommer bli enormt med problem och lycka till att få Klarna eller liknande att driva in skulden
@Parvelito 12600 wrote:
Spårbarhet eller ej överlåter man med fördel till konsumenten att välja. PPD på deras risk, eller hämta hos Postombudet. Väldigt många väljer PPD, jag lovar.
25 november, 2010 kl. 07:26 #116581Katrin LundgrenDeltagare@Dan 12616 wrote:
Nej nu skäms jag lite. Bra priser har ni på det också. Är majoriteten av djurbranschens orders stora så man inte orkar hämta dem eller är djurägare lata bara?
Hemleverans är inget jag orkar bry mig om själv när jag e-handlare, gör ni?
Djurägare är extremt lata, och många bor i Stockholm utan bil och vill då ha allt hem till dörren för det är för tungt att släpa säckar på 20 kr uppför alla trappor på cykel dessutom.
25 november, 2010 kl. 07:44 #116583PlastskivorDeltagare20 kg-säckar med kattsand, eller vad det nu är, är knappast stöldbegärligt…
Liksom när man som villaägare beställer 1 kbm 18/8 från Jihander.Annars så tycker jag både som konsument och ehandlare att det intressanta är vad det kostar totalt, plus att jag attraheras av att ge kunderna incitament att lägga större beställningar än vad de från början tänkt.
Om någon skulle börja konkurrera med mej genom att erbjuda fri frakt på allt så säger jag bara grattis, då kan du ta min ”svans” av småorder som bara är jobbiga och som man ändå inte tjänar nåt på. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.