Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ehandelsnytt › Ehandelsnytt #144 – Ett Internet för…
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2013 kl. 13:49 #100243Julius GunnilstamDeltagare
Här kan man diskutera flygande saker eller vad man ska göra i helgen.
14 juni, 2013 kl. 14:01 #165006flennstromDeltagareintressanta visioner om drönare. Att sk utvecklingsländer kommer att få spetsteknologi istället för gammal trött infrastruktur är ju superspännande. Nigeria kommer tex att få världens bästa ID-kort som i ett slag kommer att föra dem till toppen för säker identifiering: Nigeria Announces National ID Cards with Electronic Payment Capability
14 juni, 2013 kl. 17:58 #165015ParvelitoDeltagareJag tror inte så mycket på drönare, ärligt talat. Vi behöver använda den energi vi utvinner här på jorden på bättre sätt än att flyga runt med pizza och pilsner. För övrigt är det mesta av Afrika mer tättbefolkat än åtskilliga socknar Norrlands inland.
Däremot börjar man tala mer och mer om luftskepp igen. Ett stort luftskepp av den typen som på 1930-talet regelbundet korsade Atlanten kan bära c:a 100-120 ton last. Det drar i bränsle ungefär en tiondel av ett konventionellt flygplan, och har en marschhastighet på runt 120km/h. Det betyder att man från Kinas inland kan nå Moskva på strax över två dygn, Indien till t.ex. München tar 2,5 dygn, och Seoul till Denver tar fyra dygn.
Luftskepp behöver inga stora anläggningar för att kunna starta och landa. Energin som behövs för att göra ett stopp där man lastar och lossar en del av lasten är försumbar.
För att man skall få en jämförelse så skulle man kunna få gods sänt nästan vart som helst i världen inom en vecka, till en kostnad av mindre än 1USD/kg. Investeringen i infrastruktur är mycket liten, i princip varenda svensk stad skulle kunna ta emot ett luftskepp med last redan idag. Visst kostar det en del att bygga luftskepp. Uppskattningsvis bygger man två luftskepp för samma pris som ett modernt flygplan från Airbus eller Boeing.
14 juni, 2013 kl. 20:58 #165017flennstromDeltagareLuftskepp som drönare då kanske? Där drönare=obemannad farkost.
14 juni, 2013 kl. 22:29 #165020ParvelitoDeltagareTveksam till obemannad luftfart. Det får en hel del otrevliga konsekvenser om det börjar ramla ned farkoster i städer.
Men visst kommer framtidens logistik att förändras. Jag tror att vi behöver låta varuflödet komma mycket närmare kunden än man gör med dagens ombud. Helst direkt i brevlådan, eller till dörren.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.