Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Ehandels Ryanair…
- Detta ämne har 134 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av cropverktyget.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2012 kl. 17:04 #143822Anton ADeltagare
@Jimmy Öström 42860 wrote:
Nej det skrev jag inte och jag anser inte att det är ocker, klart att alla vill ha betalt för saker och tjänster;)
Nej, det sa jag
Klart att man vill ha betalt. Men en prissättning ska vara etisk!
27 april, 2012 kl. 17:04 #143823DanDeltagareHar du jobbat i många kollaborativa projekt med enorma kodbaser, en stor mängd utvecklare, en strategisk styrning gällande funktionalitet osv?
Eller hur många e-handelsplattformar har du byggt som tar 1500 kunder simultant och inte får ha 1 minuts nedtid?
Jag skulle kunna gå in i detalj exakt hur jobbigt det är att bygga skalbara lösningar som funkar för en enorm bredd kunder, inte krockar med befintlig kodbas eller funktionalitet, är testad för stabilitet, är testad för sårbarheter, är modulär med konfigurations och designmöjligheter i alla de olika butikerna, att den har gått igenom en testfas med utvärdering från betagrupp av kunder osv osv osv osv.
Eftersom jag implementerat många av Facebooks funktioner och liknande enkla saker så vet jag vad jag pratar om. Och nej, inte fan hårdkodar man in den på sidan med copy/paste… DÅ om något bör man byta yrke.
Har du ens kollat upp vilka funktioner som är kopplade till Jetshops kommentarsfunktion? Jag har ingen aning, men den kanske är ställbar till kategorier, designbar, konfigurerarbar och fan vet hans moster.
@skinza.se 42855 wrote:
Tar det en timme för en programmerare att lägga in den koden, så bör man seriöst se över sitt yrke. Nu är det så att man inte designar om facebookkommenttarer. Om du hittar någon som designat om det får du gärna visa det för mig. Det du får ifrån Facebook är en kod som du lägger in i butiken. Admins har ju Jetshop inget med att göra. Då man är inloggad som admin går man lätt och hämtar koden för att sedan, lägga in den.
Facebookkommentarer är bara ett exempel. Många av deras tilläggstjänster har orimliga priser.
Tror du på allvar att det tagit 40timmar i utvecklingstid att ta fram den färdiga koden från Facebook? :p
Så jag skulle säga att priset är högst oskäligt, dvs. ocker.
27 april, 2012 kl. 17:08 #143824Anton ADeltagare@Dan 42862 wrote:
Har du jobbat i många kollaborativa projekt med enorma kodbaser, en stor mängd utvecklare, en strategisk styrning gällande funktionalitet osv?
Eller hur många e-handelsplattformar har du byggt som tar 1500 kunder simultant och inte får ha 1 minuts nedtid?
Jag skulle kunna gå in i detalj exakt hur jobbigt det är att bygga skalbara lösningar som funkar för en enorm bredd kunder, inte krockar med befintlig kodbas eller funktionalitet, är testad för stabilitet, är testad för sårbarheter, är modulär med konfigurations och designmöjligheter i alla de olika butikerna, att den har gått igenom en testfas med utvärdering från betagrupp av kunder osv osv osv osv.
Eftersom jag implementerat många av Facebooks funktioner och liknande enkla saker så vet jag vad jag pratar om. Och nej, inte fan hårdkodar man in den på sidan med copy/paste… DÅ om något bör man byta yrke.
Har du ens kollat upp vilka funktioner som är kopplade till Jetshops kommentarsfunktion? Jag har ingen aning, men den kanske är ställbar till kategorier, designbar, konfigurerarbar och fan vet hans moster.
På vilket sätt har jag ”ingen aning om vad du pratar om”?
Nej jag har inte jobbat med några kodbaser.
Vad har nedtiden med detta att göra?Undra om Ica betatestar sina platspåsar också med hjälp av sina kunder
Och ja, jag ha kollat upp vad som ska ingå. Enligt beskrivningen är det Facebooks kommentarsfunktion. Inga designändringar. Kollade även in en referens.
27 april, 2012 kl. 17:13 #143825DanDeltagareJa, att man inte copy pastear in en sak hårdkodad i sin ehandelsplattform när man har 1500 kunder, det är vad det har med att göra.
Det kanske funkar så när man sitter och fulhackar sin egen plattform eller magentoshop, men det funkar inte så när man designar skalbara lösningar som påverkar väldigt många kunder.
Bara en sån sak som att kunna stänga av och på funktionen för alla kunder kräver att du går in och modifierar din grundkod, vilket garanterat är förknippat med testning, utvärdering och kodning av styrfunktionerna för detta dels i kundens admin, men också i jetshops egna kundadministration.
@skinza.se 42863 wrote:
Nej jag har inte jobbat med några kodbaser.
Vad har nedtiden med detta att göra?Undra om Ica betatestar sina platspåsar också med hjälp av sina kunder
Och ja, jag ha kollat upp vad som ska ingå. Enligt beskrivningen är det Facebooks kommentarsfunktion. Inga designändringar. Kollade även in en referens.
27 april, 2012 kl. 17:14 #143826Jimmy OstromDeltagareNu vill jag inte verka som en besserviser eller hur det stavas och jag vill inte trycka ner dig i skorna eller annat. Jag vill bara konstatera, så ta det inte som något annat.
Jag gillar mycket av det du skriver, men du är fortfarande mycket ung och därav vet du inte till 100% varför saker och ting kostar som det gör.
Tar man inte tillräckligt betalat, ja då finns man inte kvar så länge. Detta kommer du även märka med tiden du blir äldre.
Tyvärr kommer bara en del saker med åldern och jag tror detta är en sak.
Inget ont eller personligt alls menat och hoppas du förstår det jag skriver.
@skinza.se 42863 wrote:
På vilket sätt har jag ”ingen aning om vad du pratar om”?
Nej jag har inte jobbat med några kodbaser.
Vad har nedtiden med detta att göra?Undra om Ica betatestar sina platspåsar också med hjälp av sina kunder
Och ja, jag ha kollat upp vad som ska ingå. Enligt beskrivningen är det Facebooks kommentarsfunktion. Inga designändringar. Kollade även in en referens.
27 april, 2012 kl. 17:15 #143827Anton ADeltagare@Dan 42864 wrote:
Ja, att man inte copy pastear in en sak hårdkodad i sin ehandelsplattform när man har 1500 kunder, det är vad det har med att göra.
Det kanske funkar så när man sitter och fulhackar sin egen plattform eller magentoshop, men det funkar inte så när man designar skalbara lösningar som påverkar väldigt många kunder.
Bara en sån sak som att kunna stänga av och på funktionen för alla kunder kräver att du går in och modifierar din grundkod, vilket garanterat är förknippat med testning, utvärdering och kodning av styrfunktionerna för detta dels i kundens admin, men också i jetshops egna kundadministration.
Nu gör man ju inte det till alla samtidigt. Man gör det i enstaka butiker då de köper tilläggstjänsten.
För att ta bort funktionen är det enklast att ta bort koden. Onödigt att krångla.27 april, 2012 kl. 17:19 #143828Anton ADeltagare@Jimmy Öström 42865 wrote:
Nu vill jag inte verka som en besserviser eller hur det stavas och jag vill inte trycka ner dig i skorna eller annat. Jag vill bara konstatera, så ta det inte som något annat.
Jag gillar mycket av det du skriver, men du är fortfarande mycket ung och därav vet du inte till 100% varför saker och ting kostar som det gör.
Tar man inte tillräckligt betalat, ja då finns man inte kvar så länge. Detta kommer du även märka med tiden du blir äldre.
Tyvärr kommer bara en del saker med åldern och jag tror detta är en sak.
Inget ont eller personligt alls menat och hoppas du förstår det jag skriver.
Självklart ska man ta betalt! Man ska dock inte ta oskäliga summor.
Om ingen annan tar betalt för det, eller tar mycket mindre betalt, då är det ju något som inte stämmer.
Hur kan alla andra ehandelsleverantörer klara sig då?27 april, 2012 kl. 17:28 #143829DanDeltagareMen du förstår ju inte hur det funkar.
Tror du Jetshop har 1500 magentoinstallationer liggandes på nån server i Ukraina och att när de ska ändra en funktion så går nån programmerare in på alla shoppar och ändrar i koden?
Om du tror det är så systemet är uppbyggt förstår jag att du tycker 4000kr är dyrt. Hade det varit uppbyggt så hade nog facebookkommentarerna kostat 100kr att installera. Däremot hade månadshyran för systemet varit på 1 miljon eftersom det hade varit omöjligt att drifta och administrera.
Nu ska jag beskriva hur jag hade kodat denna funktion om jag hade haft en hyrwebbshop. Notera att för Jetshop är det antagligen mycket mer komplicerat därtill:
Planering, när ska vi rulla ut den, ska vi ha funktionen, beräkna lönsamhet och om det är en bra funktion att satsa på, vem ska göra den, avsätta tid för att göra den.
Research, läsa på om funktionen, kolla upp om det finns vanliga problem med den eller konflikter med 3e-parts javascript eller liknande saker alternativt konflikter med våra egna script.
Modifiera databasstruktur eller dynamiska fält så att vi kan aktivera funktionen från Jetshops admin hos kunder som betalar. Även lägga upp funktionen som en produkt i affärssystem och egen webshop.
Sätta fallbacks så att om facebook går ner eller scriptet blir skitslött måste vi kunna inaktivera det på alla kunder. Helst ska detta göras automatiskt och någon form av övervakning bör kolla facebooks script-server och kommentarsfunktionen specifikt.
Modifiera databasstruktur och admin för butikskund så att de kan köpa funktionen, aktivera och avaktivera den när de vill och ändra inställningar såsom fb:admins, bredd, antal rader osv.
Testa i utvecklingsmiljö om allt ser bra ut i alla webbläsare och system osv.
Släpp funktion för betakunder och testa användarbarhet, funktionalitet och rena buggar. Funkar bra, funkar inte bra?
Korrigera eventuella problem upplevda i betatest.
Utbilda personal inom support och sälj för att kunna svara på frågor, felsöka, hjälpa och ge kunder råd och stöd. Beräkna antal timmar multiplicerat med antalet anställda som ska kunna funktionen.
Rullat ut produkten, sätta någon på att sälja den eventuellt, kanske designa en snygg säljande produktsida för den så att vi säljer några ex av funktionen
Beräkna X antal timmar i support på funktionen per implementation
@skinza.se 42866 wrote:
Nu gör man ju inte det till alla samtidigt. Man gör det i enstaka butiker då de köper tilläggstjänsten.
För att ta bort funktionen är det enklast att ta bort koden. Onödigt att krångla.27 april, 2012 kl. 17:34 #143830Anton ADeltagare@Dan 42868 wrote:
Men du förstår ju inte hur det funkar.
Tror du Jetshop har 1500 magentoinstallationer liggandes på nån server i Ukraina och att när de ska ändra en funktion så går nån programmerare in på alla shoppar och ändrar i koden?
Om du tror det är så systemet är uppbyggt förstår jag att du tycker 4000kr är dyrt. Hade det varit uppbyggt så hade nog facebookkommentarerna kostat 100kr att installera. Däremot hade månadshyran för systemet varit på 1 miljon eftersom det hade varit omöjligt att drifta och administrera.
Nu ska jag beskriva hur jag hade kodat denna funktion om jag hade haft en hyrwebbshop. Notera att för Jetshop är det antagligen mycket mer komplicerat därtill:
Planering, när ska vi rulla ut den, ska vi ha funktionen, beräkna lönsamhet och om det är en bra funktion att satsa på, vem ska göra den, avsätta tid för att göra den.
Research, läsa på om funktionen, kolla upp om det finns vanliga problem med den eller konflikter med 3e-parts javascript eller liknande saker alternativt konflikter med våra egna script.
Modifiera databasstruktur eller dynamiska fält så att vi kan aktivera funktionen från Jetshops admin hos kunder som betalar. Även lägga upp funktionen som en produkt i affärssystem och egen webshop.
Sätta fallbacks så att om facebook går ner eller scriptet blir skitslött måste vi kunna inaktivera det på alla kunder. Helst ska detta göras automatiskt och någon form av övervakning bör kolla facebooks script-server och kommentarsfunktionen specifikt.
Modifiera databasstruktur och admin för butikskund så att de kan köpa funktionen, aktivera och avaktivera den när de vill och ändra inställningar såsom fb:admins, bredd, antal rader osv.
Testa i utvecklingsmiljö om allt ser bra ut i alla webbläsare och system osv.
Släpp funktion för betakunder och testa användarbarhet, funktionalitet och rena buggar. Funkar bra, funkar inte bra?
Korrigera eventuella problem upplevda i betatest.
Utbilda personal inom support och sälj för att kunna svara på frågor, felsöka, hjälpa och ge kunder råd och stöd. Beräkna antal timmar multiplicerat med antalet anställda som ska kunna funktionen.
Rullat ut produkten, sätta någon på att sälja den eventuellt, kanske designa en snygg säljande produktsida för den så att vi säljer några ex av funktionen
Beräkna X antal timmar i support på funktionen per implementation
Du verkar ju inte ha förstått att detta är en funktion som inte alla shoppar har!
Du ska inte overkilla lite mer och göra det lite mer komplicerat?
Om du på allvar tror på att de håller på så där tycker jag att du ska slå en pling till dem och ringa. Jag är 99% säker att de tar koden från Facebook och kopierar in den.
Så om man lägger in koden själv så ”förstör” man för dem? Varför är det ens tillåtet?27 april, 2012 kl. 17:36 #143831Per NilssonDeltagareIntressant diskussion.
Bra förklarat av dig Dan.
Man får helt enkelt välja rätt system från början, alltså ta reda på vad en implementation av X eller Y kostar.
Det är bra att fråga från första början vad eventuella tilläggstjänster kommer att kosta. För det kommer att komma nya funktioner, hela tiden.
Men jag tycker i alla fall att det är magstarkt för att 4k för en i mina ögon självklar tjänst som bygger på en vanlig kodstandard, det är ju inte Air (eller vad den nu hette som Klarna kör) vi pratar om utan vanlig hederlig bondkod.
Facebook: 4000
Pinterest: 4000
Google+: 4000
Twitter: 4000
Framtida sak 1: 4000och så vidare. Det blir en slant.
Var förberedd innan du väljer lösning!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.