Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › ehandel.se – marknadsföringsgrupp!
- Detta ämne har 25 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Christoffer Tyrefors.
-
FörfattareInlägg
-
19 september, 2011 kl. 12:44 #96480AndreasDeltagare
Här diskuterar vi vidare och brainstormar kring min bloggpost om samma ämne:
Ehandel.se – Marknadsföringsgrupp | Andreas
Kände att ett forum är en bättre plats att diskutera ämnet.
Kläm fram er åsikt i detta!
19 september, 2011 kl. 12:51 #127009DanDeltagareHur tar man hänsyn till de olika volymerna som handlarna har?
Jag vill inte ge bort 30.000 utskick mot 100 i en annan butik exvis. Hur löser man den obalansen som det antagligen kommer bli?
19 september, 2011 kl. 12:57 #127014AndreasDeltagareDetta var en fråga jag själv tänkte på, någon form av ”dolt” system som håller reda på vad som varje ehandlare bidrar med. Jag som inte har så mycket leveranser kan bidrag med Photoshop kunskap istället. Någon annan kanske har förmånliga kontakter till ett tryckeri och kan bidrag den vägen.
Det som är värre är väl att hur kan jag lita på att ehandlaren verkligen slänger med ett utskick i varje leverans. Tror att någon form av kontrollköp då behöver göras för att utesluta att så inte sker.
Detta vara bara en idé och en intressekoll. Kom med era synpunkter, kanske du Dan inte ens vill att vi sysslar med sådant här på denna plats.
19 september, 2011 kl. 13:02 #127017DanDeltagareJo jag tycker det är en bra idé, men vet inte hur man ska få till det rent praktiskt och jag skulle nog inte orka vara med själv.
Det är samma sak som att visa erbjudanden i kassa från ehandlarkompisar.
Ponera denna kalkylen:
10.000 checkouts per år i din kassa där du visar en deal eller länk från en kollega.
Eftersom du har hög trust på kassan kan du säkert nå 10-20% CTR här vilket ger 1000-2000 besök per år.
Detta sedan på en normal CR% (1-2%) ger endast 10-40 orders om året och om vi räknar en högre CR% pga. högre trust via länken ger 20-80 orders, vilket är 2-7 i månaden. För mig hade det inte varit värt implementationstiden med mina marginaler o snittorders.
Joel har väl dock testat ett sånt rabatthäfte som gav rätt bra ROI?
19 september, 2011 kl. 14:12 #127028JoelDeltagare@Dan 24319 wrote:
Joel har väl dock testat ett sånt rabatthäfte som gav rätt bra ROI?
Det stämmer! Vi fick en hel del orders med rabattkoden som vi hade i häftet. Men då ska tilläggas att den spreds hej vilt på internet på alla rabattkodsajter så det behöver ju inte betyda att det var just häftet, även om det bidrog till spridningen så klart.
Vi har blivit uppvakade flera gånger av LEADshare som gör dessa häften men jag tror att man kan komma betydligt billigare undan om man går ihop ett gäng och trycker upp häftena själv. Det är dock lite administration och transport så någon måste ju ta tag i det, och den personen gör det nog inte gärna gratis.
Sedan är ju frågan, som Dan var inne på, hur man gör det rättvist. Är det rimligt att vi som har 20 000 ordrar per år skickar ut ett häfte och gör reklam för en butik som har 500 ordrar per år? LEADshare har löst det genom att de försöker att bara ta med butiker som har en viss volym och sedan betalar man en insatspeng som är lite beroende på hur många häften man själv räknar med att kunna skicka.
19 september, 2011 kl. 14:44 #127034busbjornenDeltagareJag tycker det är en bra idé!
Själva idén är kanske inte helt ny men att försöka skapa samarbete mellan oss här på forumet låter helt klart intressant.Länkarna skulle ju också vara värda en hel del för alla parter, liksom leads och reklam i paketen.
Det gäller bara att få till det rättvist, + att lösa problemen med konkurrerande företag.Jag ska klura lite och se om jag kan bidra till idén på något sätt.
/Marcus19 september, 2011 kl. 14:46 #127038danielanderssonDeltagareMen.. hur glad skulle jag som kund bli, om jag köpte ett iPhone-skal (eller lego till barnen för den delen) och fick reklam för t ex fälgar?
I 99,999% av fallen är det helt irrelevant marknadsföring och skulle mest irritera kunden, tror jag.
19 september, 2011 kl. 15:45 #127051AndreasDeltagare@lunarmys 24341 wrote:
Men.. hur glad skulle jag som kund bli, om jag köpte ett iPhone-skal (eller lego till barnen för den delen) och fick reklam för t ex fälgar?
I 99,999% av fallen är det helt irrelevant marknadsföring och skulle mest irritera kunden, tror jag.
Inte reklam, snarare rabatterbjudanden.
Det mesta som ger konsumenten ytterligare värde är gott. Och kan lova dig, många som köper Iphone tillbehör även bryr sig om hur deras bil ser ut.
Idén uppstod från den finländska ledande affärskedjan Kesko kör med här i Finland. De skickar till folk som flyttar rabattkuponger till alla deras närbutiker som har en kort användningstid, är ikraft i typ ett år.
19 september, 2011 kl. 17:55 #127060busbjornenDeltagare@lunarmys 24341 wrote:
Men.. hur glad skulle jag som kund bli, om jag köpte
ett iPhone-skal (eller lego till barnen för den delen) och fick reklam för t ex fälgar?I 99,999% av fallen är det helt irrelevant marknadsföring och skulle mest irritera kunden, tror jag.
Du kan ha rätt.
Samtidigt så har ju kunden nyss handlat i din butik och vet förhoppningsvis ungefär vad som finns där, och skulle intresse finnas för fler saker inom samma område så bör denne handla där igen. Så att göra reklam för något ”liknande” känns också bortkastat/farligt.
Det här är nog tänkt att fungera som en rabattmorot för något helt annat.
Som t.ex fälgar till bilen, eller leksaker till syrrans barn. Alla erbjudanden kommer absolut inte att attrahera alla, men om det är någon av de 5-10 företagen som ger rabatter som är intressant så är nog det gott nog.
Speciellt för det företag som fick en ny intresserad kund.Det viktiga är nog att det är något som verkligen fångar kunderna, som t.ex en grym rabatt eller erbjudande.
19 september, 2011 kl. 20:30 #127074ParvelitoDeltagareNu finns det ju en del butiker här som har lite olika billtillbehör som säkert kan attrahera varandra. Bilfälgar, bilvax, lastbilspimpning, bilstereo etc. Jag vet inte hur mycket konkurrenter de är, men jag inbillar mig att konverteringen skulle kunna bli riktigt bra om de bytte rabattkuponger med varandra istället för om leksakskunder, kabelkunder och iphonekunder får erbjudande om fälgar.
Man kan också tro att kunder som köper leksaker också är intresserade av grejer för barnkalaset, maskeraddräkter för barn, barnkläder och bärselar för barn (och vice versa) snarare än iphoneskal, jaktknivar, ölbryggning och tandsmycken.
Skall man göra sådana här saker tror jag att det är rasande viktigt att hitta rätt omgivning. Det är mer viktigt än att det är millimeterrättvisa om hur många som går ut från var och en.
Länkar från E-butiker tror jag lite på, det blir inte så mycket relevans, men kanske kan man byta länkar i varandras bloggar, recensera varandras produkter etc och få en del hjälp på det sättet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.