Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Egna finurliga lagerlösningar
- Detta ämne har 29 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2012 kl. 20:58 #134169PlastskivorDeltagare
Eller varför inte rullskridskor ?
13 januari, 2012 kl. 21:43 #134171DanDeltagareJag tror lösningen är att ni förenklar processen istället för att skaffa ett rullband. En extra station för att väga o scanna låter jobbigt?
Vi beräknar fraktsätt i systemet och får det klart så. Dock får vi inte extra kontrollen med scanning så ibland när vi fuckar upp måste vi maila kunden (som fått ett mail att ordern skickats) och lösa det.
Lösningen är en delay här innan tracking o mail går alt. En manuell knapp som skickar dagens ”din order har skickats” mail.
Annars kan man ha en mellanbur som man fyller o sen äger o scannar. Billigare o typ lika enkelt som rullband (som blir fakthals om det ej är bemannat i slutstation?)
Men ja, jag vill också ha rullband
13 januari, 2012 kl. 22:13 #134173JoelDeltagare@Dan 32270 wrote:
Jag tror lösningen är att ni förenklar processen istället för att skaffa ett rullband. En extra station för att väga o scanna låter jobbigt?
Vi beräknar fraktsätt i systemet och får det klart så. Dock får vi inte extra kontrollen med scanning så ibland när vi fuckar upp måste vi maila kunden (som fått ett mail att ordern skickats) och lösa det.
Lösningen är en delay här innan tracking o mail går alt. En manuell knapp som skickar dagens ”din order har skickats” mail.
Annars kan man ha en mellanbur som man fyller o sen äger o scannar. Billigare o typ lika enkelt som rullband (som blir fakthals om det ej är bemannat i slutstation?)
Men ja, jag vill också ha rullband
Absolut, målet är helt klart att effektivisera bort det sista steget. Jag har dock svårt att hitta en perfekt teknisk lösning på detta. Ett första steg måste bli att väga alla produkter som vi har i lager. Sedan måste systemet kunna räkna ut totalvikt inkl emballage. Sedan skall systemet kunna räkna ut om den packade försändelsen kommer bli skrymmande eller ej, om den kan gå som varubrev (max 60 cm lång) eller måste gå som MyPack. Lägg där till att det alltid kommer att finnas specialordrar som måste hanteras manuellt, t.ex paket som måste skickas som två eller fler kollin.
Och målet är då att få fraktsedeln direkt på ordersedeln (det är inte så kul att para ihop ett par hundra ordersedlar med lika många fraktsedlar). På våra nuvarande ordersedlar har vi ingen yta kvar på så då måste vi byta till A3-papper (2xA4) vilket gör att vi måste hitta en leverantör av A3-papper med avdragbara etikettytor, vilket gör att vi måste byta ut våra skrivare till en som skriver ut på A3.
Ja det är helt enkelt för mycket som ska på plats och då är det, i dagsläget, smidigare att ha en fraktstation istället för att lösa alla dessa problem. Vid fraktstationen väger vi paketet, väljer om det är 1 eller flera kollin, om det skall skickas som varubrev eller mypack. Datorn gör dock allt detta per automatik (beroende på vikt och ordervärde) om man inte själv ändrar på någon av parametrarna.
Rullbandet måste vi ha för att transportera paketen från packborden till utlastning (dvs någon måste lägga paketet i rätt bur beroende på vilken typ av försändelse det är) och dessutom måste ordern markeras som skickad i systemet. Vi har resonerat som så att då kan man lika gärna ha vägning- & fraktmomentet vid samma skede.
Ingen riktig e-handlare utan ett rullband med andra ord
13 januari, 2012 kl. 23:17 #134180myonDeltagareSynd att ingen, av er lite större e-handlare, finns i närheten av Västerås (eller har jag fel kanske?).
Jag läste bland annat lageroptimering när jag studerade KY-utbildningen ”Produktionsteknik och Logistik”. Gick ut för 3 år sen men lite kanske sitter kvar. Vi kikade framför allt på hur man skulle lägga upp lager, hur tex. hyllor skulle stå, hur produktionslinjer skulle designas för att det skulle gå smidigare.
Framför allt tror jag det är viktigt att få nya ögon på saker som man snabbt blir hemma blind på. Att vända ett bord kan göra stor skillnad ibland.Så är det någon i närheten av Västerås som vill ha ett par nya ögon att kolla med så säg till.
Alltid trevligt att kunna utbyta erfarenheter och träffa nya människor.Och nej, jag tar inte betalt för en titt. Är helt enkelt nyfiken och delar gärna med mig om nåt kan vara av intresse.
14 januari, 2012 kl. 02:45 #134183ParvelitoDeltagare@Joel 32272 wrote:
Absolut, målet är helt klart att effektivisera bort det sista steget. Jag har dock svårt att hitta en perfekt teknisk lösning på detta.
Väga produkter och tilldela dem storlekspoäng som vid flera orderrader adderas och som sedan ligger till grund för vilken sorts försändelse det blir tror jag är en väg till lösning. Rent teoretiskt skulle man då också kunna tala om för packaren vilket emballage som är bäst att använda (och addera vikten för det), för att undvika att någons experimentlusta orsakar dyra eftertaxeringar. Man kan säkert också då i det systemet skapa maxgränser för när det blir ”manuell hantering”, vilket knappast handlar om väldigt många beställningar per dag.
Daniel på iPhonebutiken visade ju i Sundsvall upp deras pack/plocksedel som var i A5-format. Jag tror att det går att få rum med plocksedel plus ett färdigt adresskort på en A4, utan att det blir svårt att överblicka. Jag ser en klar vinst med att automatisera allt sådant här så långt det är möjligt, eftersom det utan tvekan är så att varje extra moment man gör tar tid.
14 januari, 2012 kl. 15:12 #134198danielanderssonDeltagareJa Gustav, jag är skyldig!
Bikuporna såg intressanta ut, helt klart. Måste undersökas närmare.
Vi har kontaktat ett lokalt bolag som ska räkna på vad ett 13m långt transportband (som det tydligen heter) skulle gå på, han skulle höra av sig under nästa vecka. Ska bli intressant!
Det vi ska fokusera på härnäst är väl optimering av utskriften, så att de skrivs ut i ordningen som är smidigast att plocka (1 produkt: hylla A, hylla B osv. 2 eller fler produkter: hylla A, hylla B osv). För i dagsläget är packaren snabbare än plockaren..
Men med transportband så borde dom hålla ungefär samma tempo och då TROLIGEN uppnå 70 ordrar per timme per person.
14 januari, 2012 kl. 16:28 #134202JoelDeltagareEn annan grej som borde kunna effektivisera lite hur ni jobbar är väl att börja använda burar istället för säckar till breven?
Tänk dig en bur som rymmer 100 brev istället för 4 säckar som rymmer 25 var. Självklart skall transportbandet smidigt köra iväg breven så att de landar i buren
Tänk dig sedan att Posten Logistik tar med båda burarna när de ändå hämtar paketburen.
För som jag förstått dig nu så kommer Posten Meddelande i en liten pickup och hämtar era säckar?
14 januari, 2012 kl. 16:39 #134203MacondaxDeltagare@Joel 32303 wrote:
.. i en liten pickup…
Ajabajja! Jag tror inte Posten kör med öppna transporter nuförtiden, inte ens i Gävle eller Kalmar.
Pickup:
Skåpbil:
Så, genast ut och spring en straffrunda för denna okunskap!
Kunde inte låta bli…14 januari, 2012 kl. 16:54 #134204JoelDeltagareMan lär sig något nytt varje dag!
14 januari, 2012 kl. 18:06 #134207PalMikDeltagareTummen upp för bikupor, vet jag en hel del större lager som kör med också, framförallt för textilier
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.