Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Eget uttag – vad gäller?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96204
    Stampelstugan
    Deltagare

    Jag kommer att sälja stämplar och lite andra pysselsaker, men mest stämplar. För att lättare visa vad stämplarna kan användas till tänker jag mig att jag, till varje stämpel, gör ett kort, en layout eller något annat pyssligt, fotar detta och lägger som produktbild.

    Men när stämpeln är använd kan jag ju inte sälja den vidare, så jag måste ta det som eget uttag antar jag? Hur funkar det då? Stämpeln kommer ju sedan att kunna användas av mig privat även om själva uttaget är för företagets skull. Köper jag som privatperson stämpeln till fullpris eller hur gör man?

    #124366
    friedrich
    Deltagare

    Du köper stämplar i din verksamhet.
    Kostnaden tas av ditt företag.
    att du sedan kan använda den privat har ingen betydelse.
    Det viktiga är att inköpet var för din verksamhet.
    Den osålda produkten blir en kostnad för firman inte för dig privat.

    #124367
    Stampelstugan
    Deltagare

    Ok, så hur funkar det då?

    Vi säger att jag köper in tio stämplar á 30 kronor och säljer de för 90 kronor styck i butiken. En av dessa stämplar använder jag själv och kan således inte sälja den. Jag har bara nio stämplar kvar att sälja. Hur bokför jag den stämpeln som inte kan säljas?

    I mitt fall rör det ju sig om en stämpel av varje typ, dvs. en jäkla massa stämplar. Blir kostnaden för företaget 30 kronor (inköpspris) eller 90 kronor (säljpris) eller en helt annan summa?

    #124368
    Nonkan
    Deltagare

    Kan du inte dra det på marknadsföringskontot, 30 kr kostnad, istället? Stämpeln måste ju anses som förbrukad.

    Sedan kan du ju sälja dem som demoex i paket, med t.ex. 50% rabatt, då täcker du inköpet i alla fall.

    #124369
    Stampelstugan
    Deltagare

    @Nonkan 21378 wrote:

    Kan du inte dra det på marknadsföringskontot, 30 kr kostnad, istället? Stämpeln måste ju anses som förbrukad.

    Sedan kan du ju sälja dem som demoex i paket, med t.ex. 50% rabatt, då täcker du inköpet i alla fall.

    Ja, jag vet inte, jag frågade hur man kan göra. Kan man göra så som du säger? ;) Det verkar ju visserligen rimligt då det kan anses vara i marknadsföringssyfte. Stämpeln är ju givetvis inte förbrukad utan att kommer kunna användas, eller som du säger, säljas rabatterat.

    Tar gärna emot fler synpunkter/tankar/ideér om hur man gör i en sådan här tänkbar situation.

    #124370
    GregerA
    Deltagare

    Hur tror du Volvo gör när de krockprovar sina bilar? Tar VD:n upp det som extra lön? ;)

    Nej, det blir naturligtvis en kostnad i bolaget.

    Du har köpt in 10 stämplar för 300:- (kostnad), och säljer 9 för 810:-(intäkt).
    Den 10:e stämpeln är ”värdelös” eftersom den inte kan säljas, så den tar du inte upp vid inventering.

    #124373
    Stampelstugan
    Deltagare

    @GregerA 21380 wrote:

    Hur tror du Volvo gör när de krockprovar sina bilar? Tar VD:n upp det som extra lön? ;)

    Nej, det blir naturligtvis en kostnad i bolaget.

    Du har köpt in 10 stämplar för 300:- (kostnad), och säljer 9 för 810:-(intäkt).
    Den 10:e stämpeln är ”värdelös” eftersom den inte kan säljas, så den tar du inte upp vid inventering.

    Men alltså, då skulle man kunna köpa in nästan vad som helst via företaget till inköpspris och sedan använda det privat om det bara kostar själva inköpet. Ja, nu menar inte jag att man ska köpa en helikopter, en ny jaccuzi eller en resa till Kenya, men du förstår hur jag menar?

    Om vi fortsätter med tanken att varje stämpel jag köpt in kostar 30 kronor så kanske det rör sig om 100 olika stämplar jag ska använda mig av, då blir kostnaden 3000 kronor och inget mer? Tänker jag rätt då? Behövs detta inte bokföras någonstans? Det är ju en kostnad men sedan ingen tillgång, det kan väl inte bli rätt?

    #124374
    friedrich
    Deltagare

    Nu har du svaret.
    Hur det hanteras är en bokföringsfråga.
    Att det ska bokföras är en helt annan sak.
    Du blandar ihop begreppen.
    Utan att gå in på detaljer handlar de under posten ”inköp varor”.
    Obs kostnader som enbart är av privatkaraktär ska inte belastas av företaget. Du kan även köpa kamera, videokamera etc för att fota/spela in etc för din webshop/verksamhet. Självklart kan du senare använda prylarna privat.
    Men det du beskriver faller solklart under företagsrelaterade kostnader.

    #124375
    GregerA
    Deltagare

    Använder du det privat så skall du naturligtvis beskattas för det. Det är ju Sverige vi bor i. :rolleyes: … men jag uppfattade i första hand frågan som att de är osäljbara i firman – inte att du har ett privat behov av dem.

    Man kan förvisso bokföra kostnaden på andra konton än varuinköp, t.ex marknadsföring. I BAS-planen finns ett konto för varuprover, men det är i första hand avsett för att kostnadsföra sådana varuprover du ger till dina kunder.
    Men så länge det handlar om ”kostnader för sålda varor” så är min uppfattning att det går bra att ta dem som varukostnad.

    Säljer du jaccuzi och har ett utställningsexemplar som du säljer till reducerat pris så bokför du inte rabatten på nåt speciellt sätt. Det väsentliga är att inköpet är nödvändigt för att du skall kunna sälja dina varor.

    #124376
    Lufox
    Deltagare

    Kan du inte bara fotografera ett kort och photoshopa in stämpeln istället?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.