Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Eget lager + Dropshipping
- Detta ämne har 21 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2010 kl. 19:35 #108629www.blomus-sverige.seDeltagare
Hej! Mitt namn är Johan Sjöstedt och jobbar för blomus i Sverige. Jag har nu följt diskussionen i detta forum och känner att det är mycket skrivet som inte stämmer. För att reda ut lite missförstånd skriver jag några rader:
Vi har testkört dropshipping med några kunder sedan november 2009 och det har fungerat bra. Från och med denna vecka känner vi oss redo att köra skarpt. Vi har inte hunnit med att tala om för alla våra kunder ännu men självklart ska denna information komma ut. Vi kommer inte att erbjuda alla kunder denna lösning utan de som vi anser är seriösa, som stämmer in på vår profil, har en genomarbetad marknadsföringsplan etc. Gällande Kodmyran så stämmer det att jag talat med henne om att vi vill att ni som e-shop ska lagerhålla de varor som visas i butik för att slutkunden ska få sina beställda varor så snabbt så möjligt. Och visst har vi varor som ligger på vårt centrallager i vår shop men i och med att vi tar upp varor minst 2 ggr per vecka till vårt lager så är LED tiden från beställning väldigt snabb.
Lite kort om hur vi tänker jobba: De kunder som vill jobba med oss och de kunder som vi väljer att samarbeta med kommer att få tillgång till hela vårt sortiment alltså inte enbart de stora artiklarna. Vi kommer att debitera frakt 55kr per kolli oavsett vikt eller volym. Vi kommer att skriva ett avtal med varje kund som vi väljer att samarbeta med så de vet vad vi står för och de krav vi ställer på butiken.
Jag är för tillfället i Tyskland på Frankfurtmässa men är åter i Sverige på tisdag. Om det är någon som har några frågor eller synpunkter på hur vi jobbar så diskuterar jag dem gärna med er över telefon eller per mail. Vi är en seriös aktör på marknaden och vi hoppas verkligen att alla missförstånd härmed är utredda och att vi kan fokusera oss på våra affärer.
Önskar er en trevlig kväll./Mvh Johan i Frankfurt.11 februari, 2010 kl. 22:23 #108632Katrin LundgrenDeltagareHej Johan
Vill ändå gärna ha ett svar av dig här även om du vill ta det via telefon, för vi har redan samtalat i dag och jag har redan framfört detta till dig, och jag känner mig inte klokare av svaren. Jag kan ha missförstått dig vad gäller stora varor, men du pratade om att de försök ni gjort var på stora varor och att ni helst ville att det även skulle vara större varor senare också.
Kanske jag blir klokare av ett skriftligt svarDet jag vänder mig mot och som jag gärna vill veta och som du gärna får svara oss alla på är att när vi talades vid kring lagerföring så nämndes inte med ett ord att ett försök pågick, och det var den 14 dec 2009, så rimligen borde försöker pågått redan då. Varför inte minsta lilla information? Om försök pågick och det alltså fanns planer på detta redan då, varför då inte tala om det? Hur svårt är det att säga att, just nu vill vi att allt lagerförs, men vi jobbar på att kunna erbjuda dropshipping? Jag är ledsen men för mig känns det sättet att hantera situationen inte helt ärligt.
Du säger också att:
”Och visst har vi varor som ligger på vårt centrallager i vår shop men i och med att vi tar upp varor minst 2 ggr per vecka till vårt lager så är LED tiden från beställning väldigt snabb.”Då undrar jag varför ledtiden blir kortare om ni beställer än om vi övriga handlare beställer? Jag gissar att det som ligger som beställningsvaror hos er också beställs efter kunden beställt den vara den vill ha, och att ni knappast tar upp era beställningsvaror 2 ggr/vecka bara ifall att någon skulle råka beställa dem. Att ni sedan tar upp era normala lagervaror 2 ggr/vecka det är säkerligen sant, men det är för mig två skilda saker du pratar om, lagervaror gentemot beställningsvaror.
Nu tycker jag att det är helt ok att lagerföra era varor, eftersom jag vill ha snabbare leveranser till mina kunder än via dropshipping. Det är också ett av mina konkkurensmedel gentemot er egen ehandel eftersom ni där erbjuder i stort sett hela Blomus sortimentet och den möjligheten att lagerföra har inte jag, så vill jag konkurrera och sälja kan jag inte satsa på brett sortiment, utan får satsa på snabbhet och service.
Sedan är det naturligtvis så att vill ni ha beställningsvaror ni ej lagerför i er shop är det upp till er, det är inte det problemet sitter i. Det jag tycker är det första problemet, är att olika kunder behandlas olika. Är det ni själva som har e-handeln är det ok med beställningsvaror, men inte för resten av oss. Nu försvinner det problemet i och för sig när ni inför dropshippingen så vi behöver inte fundera över det, och det är också ett problem ni delar med de flesta leverantörer som även driver egen e-handel, och alltså indirekt konkurrerar med sina återförsäljare, så det är inget nytt för oss gamla e-handlare, men det är ändock ett problem som vi e-handlare är ganska trötta på att hantera.
Det andra problemet är att informationen från er är otydlig och att ny information kring förändrade villkor når era egna gamla kunder senare än de som ev kommer att bli kunder. Det får inte direkt mig att känna mig som en nöjd kund, och det hoppas jag att du förstår.
Till mig i dag sa du att det blev klart i går med dropshipping, men tydligen har information nått andra e-handlare för två veckor sedan. I mitt tycke borde rimligen vi gamlingar kunnat informeras under dessa veckor, speciellt eftersom det är något som ändrar raskt de premisser varpå jag och säkert andra e-handlare blev kunder, och därför irriterar det mig att information kring det når oss senare än de som erbjuds den möjligheten som nya kunder.
I övrigt är jag toppennöjd med er service och era varor och leveranser och ni är ett seriöst företag det tvivlar jag inte på, men som sagt hur ni informerar bör ni jobba på, och även på hur er egen e-handelsbutik ska passa in jämfört med övriga e-handlare.
Som det ser ut i dag kommer jag att se hur många dropshippare ni får, och blir de för många så fasar jag ut era produkter, för då är det inte intressanta för mig i längden. Eftersom jag är en liten kund spelar det säkert ingen större roll för er del, och ni tar säkert igen det i dropshippers
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.