Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Eget lager + Dropshipping
- Detta ämne har 21 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2010 kl. 09:34 #108606ParvelitoDeltagare
@Macondax 3666 wrote:
J
Order från kund, innehållande ex. frontbåge OCH extraljus -> Leverans från leverantör till oss, för sampackning och utleverans till slutkund.Nu kanske inte lastbilsmarknaden är den mest miljömedvetna sektorn i Sverige som ser en vinst för den samlade mänskligheten i att transporter rationaliseras bort. Men i de flesta andra branscher går det sannolikt att förklara för kunden, och de upplever det som något positivt, att det stora schabraket som de beställt kommer direkt från leverantören och ”lull-lull:et” kommer i en kartong från ert lager.
11 februari, 2010 kl. 10:17 #108607TomasDeltagareSå som Parvelito säger gör jag med de för- & nackdelar det för med sig. Men naturligtvis betalar kunden bara en fraktkostnad.
I Macondax fall skulle det va som om en frontbåge och en Wunderbaum beställdes, då skickar man ju inte gärna bågen till egna lagret först för 400 kr i frakt bara för att sampacka med doftgranen, utan då passar det bra med drop shipping.
Men man förlorar en del av helheten som GregerA är inne på. Men det är en kompromiss som det mesta. Och nog kan man göra ett lika bra säljjobb även om man inte packar allt själv. Men arbetet blir lite mer abstrakt och lite tråkigare tycker jag av att inte ”uppleva” hur man själv packar, klistrar på adresslapp och bär ut paketet från lagret:rolleyes:
11 februari, 2010 kl. 11:07 #108610MacondaxDeltagare@Tomas 3674 wrote:
I Macondax fall skulle det va som om en frontbåge och en Wunderbaum beställdes, då skickar man ju inte gärna bågen till egna lagret först för 400 kr i frakt bara för att sampacka med doftgranen, utan då passar det bra med drop shipping.
Huvudet på spiken!
Alla varor beställs generellt till Vänersborg (vårt lager), men i fallet frontbågar/sidobågar/takbågar, så händer det att vi låter leverantören skicka dessa direkt till slutkunden. Dels för att minska ett transportled (mindre kostnad), dels för att vi själva inte kan lagerhålla alla dessa produkter till de över 100 olika transportbilsmodeller som finns på marknaden.
Slutkunden står helatiden med 1 fraktkostnad, den fraktkostnad som visades i varukorgen vid utcheckning. Att debitera slutkunden 2 frakter, bara för att vi hittat ett sätt att minska transporterna är fullständigt absurt, och jag skulle aldrig återvända till en leverantör som gör som så…
11 februari, 2010 kl. 11:11 #108611MacondaxDeltagare@Parvelito 3673 wrote:
Nu kanske inte lastbilsmarknaden är den mest miljömedvetna sektorn i Sverige som ser en vinst för den samlade mänskligheten i att transporter rationaliseras bort. Men i de flesta andra branscher går det sannolikt att förklara för kunden, och de upplever det som något positivt, att det stora schabraket som de beställt kommer direkt från leverantören och ”lull-lull:et” kommer i en kartong från ert lager.
Det är helt beroende på vilken kund du pratar med. Vissa tycker inte att miljöpåverkan är ett problem, medan andra jobbar aktivt med att minska sin trafik/utsläpp/bränsleförbrukningar osv.
Sen återfinns en del av mina kunder från den privata marknaden, där det idag är högpoppis med miljösmarta transporter/emballage osv… Det gäller att tänka ”utanför” kundens perspektiv, och att kunna argumentera för varför vi gör som vi gör.
11 februari, 2010 kl. 13:02 #108613Katrin LundgrenDeltagare@sailorcap 3672 wrote:
Kodmyran:
Jag hade kontakt med Blomus först för ca 2 veckor sedan. Då var dropshipping bara på test hos ett fåtal återförsäljare för att utvärdera möjligheten.
Nu i måndags fick jag ett mejl med fasta priser för dropshipping och villkor.
Så det är rätt nytt…Mvh
AndreasMen även när det fanns ett försök så var det då ganska fult av dem att ringa och klaga på de e-handlare som inte lagerförde 2 varor av 48…..de borde ju då rimligen vetat att det pågick ett försök. Vi hade en lång diskussion då och Blomus vägrade att låta e-handlare sälja det som inte lagerfördes. Redan då borde man upplyst att försök fanns, men då hette det att så fick det absolut inte gå till.
Jag har varit i kontakt med min säljare i dag på Blomus, och han hävdar att försöket varit med fysiska butiker på stora varor enbart och under de senast två månaderna, och att man nu ska börja erbjuda det till e-handlare också, men då bara på större varor, typ spisar. När man hör er verkar det även gälla mindre varor, så det känns som att något är lite konstigt.
För mig som valde Blomus som leverantör just för att inte alla andra ehandelsbutiker säljer dem, just pga att det fanns ett krav på lagerföring, känner mig rätt sur och ilsk i dag. Det här innebär nu att jag kommer att få massor med e-handlare som säljer samma saker, just för att det inte innebär någon som helst kostnad med att lägga in dem i butiken. Det var precis det jag ville undvika.
Visst inser jag att saker kan förändras här i världen, men sättet de skött förändringen på denna gång är så in i helsike fel. Hade de inte heller ringt och varit väldigt otrevliga tidigare för ca 2 mån sedan (när försöket dessutom redan pågick om nu allt stämmer) kring lagerföring osv hade jag nog inte reagerat så starkt. Kontentan blir nog att jag kommer att fasa ut dem, och leta nya leverantörer. Jag gillar inte att jobba med den typen av hala människor helt enkelt. Raka rör, och ärlighet gillar jag.
11 februari, 2010 kl. 13:07 #108614Katrin LundgrenDeltagareAng dropshipping i stort så har även jag en del jag dropshippar, främst hundburar och stora klösträd men det är inget kunden ska behöva betala extra frakt för. När det blir två leveranser brukar jag skicka ett mail till kunden och tala om varför, det brukar inte vara något problem.
Nu har jag i och för sig mina dropshippingvaror tydligt utmärkta som beställningsvaror och med leveranstid, så jag lurar ingen att tro att de ligger på mitt lager, och det kan ju vara därför ingen reagerat.
11 februari, 2010 kl. 14:28 #108616FreddeDeltagareOm jag kör med Dropshipping blandat med att skicka från eget lager så får jag nog stå för frakten på det ena paketet eller sätta en total fast frakt som täcker båda någolunda och stå för resten själv kanske.
Kodmyran:
Vad jag förstod av mailet från Blomus så verkar det som att de erbjöd hela sitt sortiment på Dropshipping. För man fick välja hur man ville jobba mellan Alt 1: Dropshipping eller Alt 2: Beställa hem varor till eget lager.11 februari, 2010 kl. 14:58 #108619Katrin LundgrenDeltagareFredde: Det var så jag förstod det på er också, men min säljare säger fortfarande annat, så jag är grymt besvikna på dem just nu. Vi får se framöver vad jag hittar på.
11 februari, 2010 kl. 15:28 #108620GregerADeltagare@Kodmyran 3689 wrote:
… Vi får se framöver vad jag hittar på.
Det låter minst sagt farligt. Vågar man göra affärer med dig?
11 februari, 2010 kl. 15:36 #108622Katrin LundgrenDeltagare@GregerA 3690 wrote:
Det låter minst sagt farligt. Vågar man göra affärer med dig?
så länge du inte heter Blomus Sverige, ska det nog gå bra:D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.