Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Egen faktura på e-handel – bra/dåligt?
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 10 månader sedan av Sebastian_.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2017 kl. 09:06 #183129markus.janssonDeltagare
Några tankar som kanske kan ge något:
Räkna ut vad din tid kostar och/eller vad du ev. förlorar på att inte kunna lägga tid på annat under dygnets 24 timmar. Jämför olika alternativ med det.
Det positiva att få gjort en kreditbedömning i realtid när kunden ska avsluta sitt köp är att ditt system direkt kan erbjuda alternativa betalsätt. Om du inte gör det i realtid riskerar du att behöva återkoppla i efterhand om en person inte får handla på faktura, med följden att kunden kanske inte vill ha varan längre och får en dålig upplevelse.
Ett alternativ mot att ”sälja” dina fakturor för en procentkostnad (fakturaköp/factoring) är att använda en tjänst för fakturaservice, som tar hand allt åt dig utan att du betalar en procent av beloppet. Oftast ingår också en väl genomarbetad modell för kreditbedömning i den fasta styckkostnaden per faktura. Distribution, reskontra, hantering, ev. inkasso är sedan automatiserat men på dina villkor.
Du får vänta på pengarna, där de flesta kommer i tid, och resten till slut (nästan alla) – om du har en bra kreditbedömning som även tar hänsyn till risk.
Så det beror på ditt likviditetsbehov, som Oscar123 m.fl. nämner. Väg även din marginal på produkterna/tjänsterna och andra relevanta kostnader för din försäljningskostnad.
Du kan absolut lyckas om du istället kör allt helt och håller i egen regi! Så länge du levererar en bra kundupplevelse genom hela cykeln.
Räkna på allt! Inkl. din tid, integration och transaktionskostnader (och säkert fler saker) för alla olika alternativ
/Markus
20 januari, 2017 kl. 09:20 #183130Sebastian_Deltagare@Dancar 89126 wrote:
Tittade på en setup med att ha egna fakturor men att de automatiskt gick direkt till NoxFinans som sedan sköter all hantering och eventuell indrivning. På så vis slipper man all hantering men det blir väsentligt billigare, typ 7-8 kronor per faktura, jämfört med en färdig checkoutlösning. Dock så behöver man då någon form av kreditkontroll i själva webbutiken, typ Creditsafe och då får du lägga på ett antal kronor utslaget per köp (givetvis beroende på volym då du oftast betalar en fast avgift). Utöver detta så måste man ta hänsyn till risk samt likviditet (checkout kanske betalar dagen efter medan egen faktura betalar när kund betalar) Kalkylen visade till sist att det inte blir nämnvärt billigare med egen faktura än att använda sig av en färdig checkout, de få kronor som vi hade sparat väger inte upp för risk och likviditet så vi la ner tankarna på egen fakturering.
Tilläggas bör att det beror på case till case, snittordervärde och ordervolym spelar givetvis en central roll kring vilken lösning som är bäst.
Intressant. Tack för ditt svar. Om man bortser från likviditet kontra risk – Menar du att det var problem med Creditsafe’s kreditmall? Eller var det något annat?
20 januari, 2017 kl. 09:47 #183133Sebastian_Deltagare@markus.jansson 89128 wrote:
Några tankar som kanske kan ge något:
Räkna ut vad din tid kostar och/eller vad du ev. förlorar på att inte kunna lägga tid på annat under dygnets 24 timmar. Jämför olika alternativ med det.
Det positiva att få gjort en kreditbedömning i realtid när kunden ska avsluta sitt köp är att ditt system direkt kan erbjuda alternativa betalsätt. Om du inte gör det i realtid riskerar du att behöva återkoppla i efterhand om en person inte får handla på faktura, med följden att kunden kanske inte vill ha varan längre och får en dålig upplevelse.
Ett alternativ mot att ”sälja” dina fakturor för en procentkostnad (fakturaköp/factoring) är att använda en tjänst för fakturaservice, som tar hand allt åt dig utan att du betalar en procent av beloppet. Oftast ingår också en väl genomarbetad modell för kreditbedömning i den fasta styckkostnaden per faktura. Distribution, reskontra, hantering, ev. inkasso är sedan automatiserat men på dina villkor.
Du får vänta på pengarna, där de flesta kommer i tid, och resten till slut (nästan alla) – om du har en bra kreditbedömning som även tar hänsyn till risk.
Så det beror på ditt likviditetsbehov, som Oscar123 m.fl. nämner. Väg även din marginal på produkterna/tjänsterna och andra relevanta kostnader för din försäljningskostnad.
Du kan absolut lyckas om du istället kör allt helt och håller i egen regi! Så länge du levererar en bra kundupplevelse genom hela cykeln.
Räkna på allt! Inkl. din tid, integration och transaktionskostnader (och säkert fler saker) för alla olika alternativ
/Markus
Tack för ditt svar Markus. Känns som de flesta diskuterar den administrativa fördelen med att leja ut fakturorna. Är dock mer intresserad kring själva kreditbedömingen vid ett eget-faktura-case – är det något ni på payer erbjuder?
/Sebastian
20 januari, 2017 kl. 12:36 #183138DancarDeltagare@Sebastian_ 89129 wrote:
Intressant. Tack för ditt svar. Om man bortser från likviditet kontra risk – Menar du att det var problem med Creditsafe’s kreditmall? Eller var det något annat?
Menar inte ”kontra” utan både högre risk och sämre likviditet kommer med att ha en egen fakturalösning. De behöver inte ha något samband dem emellan.
Det var inget problem med CreditSafes kreditmall, den kan du skräddarsy precis som du vill ha den. Att kund passerar kreditmallen är dock ingen garanti från att betalning uteblir så här finns fortfarande en risk som du inte har med en checkout. Visst kan man sätta en strikt kreditmall men då får man ju överväga om det är värt XX antal färre konverteringar.
20 januari, 2017 kl. 13:23 #183145markus.janssonDeltagare@Sebastian_ 89132 wrote:
Tack för ditt svar Markus. Känns som de flesta diskuterar den administrativa fördelen med att leja ut fakturorna. Är dock mer intresserad kring själva kreditbedömingen vid ett eget-faktura-case – är det något ni på payer erbjuder?
/Sebastian
Jag brukar också dela upp det i två alternativ (finns säkert fler) när man pratar om att leja ut fakturorna. Du kan göra det genom 1. Fakturaköp/Factoring och betala en procentuell kostnad för risk och för att få betalt direkt.
Eller 2. Fakturaservice där du får de administrativa delarna likt nr 1 (kreditbedömning, distribution, reskontra, påminnelse, inkasso etc.) – men behöver själv vänta in pengarna från kunden. Du själv bestämmer hur allt ska flyta på i kundupplevelsen. För en fast styckkostnad.
I nr 2 är det din faktura och din kontroll över kundupplevelsen – så det beror lite på exakt vad eget-faktura-case innebär för dig.
Vi har ingen ren kreditbedömningstjänst utan vi har det i realtid kopplat till både Nr 1 och Nr 2 ovan. I vårt fall med vår Checkout väljer man vilket alternativ man vill ha. Nr 2 ligger på kanske 10-12 kronor som standard per faktura inkl. kreditbedömning och allt därefter.
Som ny brukar det flesta välja alt. 1 i början för att det blir mindre att tänka på och man kanske inte har så mycket egen data att gå på. När det finns är det intressant för företaget att jämföra kreditförluster och kostnad för att ligga ute med pengar, m.m. och jämföra med kostnad för fakturaköp/factoring. Det är så olika karaktäristiska i olika produkter och bolag så svårt att säga vad som är bäst.
Förutom CreditSafe som rena kreditbedömningstjänster finns Bisnode, UC m.fl. Vet däremot inte hur mycket data de har jämfört med varandra samt jämfört med betaltjänster som har mer data i grunden att gå på tillsammans med kreditbedömningen.
20 januari, 2017 kl. 15:39 #183149Sebastian_Deltagare@markus.jansson 89145 wrote:
Jag brukar också dela upp det i två alternativ (finns säkert fler) när man pratar om att leja ut fakturorna. Du kan göra det genom 1. Fakturaköp/Factoring och betala en procentuell kostnad för risk och för att få betalt direkt.
Eller 2. Fakturaservice där du får de administrativa delarna likt nr 1 (kreditbedömning, distribution, reskontra, påminnelse, inkasso etc.) – men behöver själv vänta in pengarna från kunden. Du själv bestämmer hur allt ska flyta på i kundupplevelsen. För en fast styckkostnad.
I nr 2 är det din faktura och din kontroll över kundupplevelsen – så det beror lite på exakt vad eget-faktura-case innebär för dig.
Vi har ingen ren kreditbedömningstjänst utan vi har det i realtid kopplat till både Nr 1 och Nr 2 ovan. I vårt fall med vår Checkout väljer man vilket alternativ man vill ha. Nr 2 ligger på kanske 10-12 kronor som standard per faktura inkl. kreditbedömning och allt därefter.
Som ny brukar det flesta välja alt. 1 i början för att det blir mindre att tänka på och man kanske inte har så mycket egen data att gå på. När det finns är det intressant för företaget att jämföra kreditförluster och kostnad för att ligga ute med pengar, m.m. och jämföra med kostnad för fakturaköp/factoring. Det är så olika karaktäristiska i olika produkter och bolag så svårt att säga vad som är bäst.
Förutom CreditSafe som rena kreditbedömningstjänster finns Bisnode, UC m.fl. Vet däremot inte hur mycket data de har jämfört med varandra samt jämfört med betaltjänster som har mer data i grunden att gå på tillsammans med kreditbedömningen.
Det är precis så jag ser det. I slutändan blir alternativ 1. en ”finansiering” för mig givet att alternativ 2 är identisk bortsett att fakturorna inte säljs. Jag är inte riktigt säker att jag vill betala ett sådant högt pris för den finansieringen…
Igen, tack för grymt svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.