Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Egen faktura på e-handel – bra/dåligt?
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 9 månader sedan av Sebastian_.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2017 kl. 15:17 #103964Sebastian_Deltagare
Hej alla!
Funderar på att starta upp en e-butik (B2C), har kollat runt bland de betallösningar för faktura och känner mig inte tillfredsställd. Jag utvärderar att sköta fakturadelen själv, är det någon som erfarenhet kring detta och kan bidra med tips?
Tack på förhand,
Sebastian19 januari, 2017 kl. 15:39 #183118RickyDeltagareJag använder mig själv av Payson som erbjuder faktura. De tar ju hela ”risken”.
Visst kan man hålla det i egen regi, men jag bävar inför tanken att behöva dra i diverse ärenden där kund inte betalar faktura eller behöver delkreditering på faktura…sånt är ju annars ”inbyggt” i många faktura-system där du kan helt kreditera eller delkreditera en faktura via enkelt knappklick…
Men som sagt, jag har aldrig kört i egen regi själv. Kanske andra kan bidra med mer verklighetsbaserade åsikter?
19 januari, 2017 kl. 15:53 #183119OscarJDeltagareHur ska du göra kreditslagning mot vilka du ska tillåta göra köp mot faktura?
19 januari, 2017 kl. 16:15 #183120Sebastian_Deltagare@OscarJ 89118 wrote:
Hur ska du göra kreditslagning mot vilka du ska tillåta göra köp mot faktura?
Precis detta jag undrar själv – så tar gärna emot tips kring detta.
Har undersökt Creditsafes kreditmallar för upplysning som ett alternativ men osäkert på hur bra de funkar.
19 januari, 2017 kl. 16:16 #183121Sebastian_Deltagare@Ricky 89117 wrote:
Jag använder mig själv av Payson som erbjuder faktura. De tar ju hela ”risken”.
Visst kan man hålla det i egen regi, men jag bävar inför tanken att behöva dra i diverse ärenden där kund inte betalar faktura eller behöver delkreditering på faktura…sånt är ju annars ”inbyggt” i många faktura-system där du kan helt kreditera eller delkreditera en faktura via enkelt knappklick…
Men som sagt, jag har aldrig kört i egen regi själv. Kanske andra kan bidra med mer verklighetsbaserade åsikter?
Tack för ditt svar
19 januari, 2017 kl. 16:40 #183122oscar123Deltagaretänk också på skillnaden mellan att få betalt mer eller mindre direkt efter köpet och att få betalt när kunden betalar din faktura. skillnaden kan vara avgörande för ett företags framgång.
19 januari, 2017 kl. 18:15 #183123FredrikGustDeltagareMan kan säkert spara pengar på att köra faktura i egen regi, men om man också värderar sin egen tid finns det ofta bättre saker att lägga tiden på i ett mindre bolag.
Det bästa med att låta någon annan hantera fakturorna är att man slipper ta i allt det negativa i dialogen med kunder som glömmer eller inte vill betala. Det lämnar mer plats för positiv energi och en trevlig ton i kundtjänstfunktionen.
Sedan e-postfakturornas intåg är det många inklusive mig själv som lätt missar en faktura som dyker upp mitt på dagen en vardag som man ska komma ihåg att knappa in för betalning på kvällen. Hamnar fakturan i stället direkt i en app där man får påminnelser någon dag innan fakturan förfaller hjälper det också mig som kund att vara en god betalare.
Som kund har man också vant sig vid flexibla betalsätt och jag väljer därför ofta att handla hos dem som använder en samarbetspartner för fakturor som man känner igen och betalat till förut.
För B2B däremot är kanske kunderna färre och ordrarna större. Då känns procenten av på bankkontot. Här kan det vara värt att kolla på egen faktura.
Det finns olika leverantörer att välja bland och vi har valt att primärt jobba med Klarna just för deras storlek och välkända varumärke. Priset kanske är dyrare, men vi säljer mer i stället.
Framför allt lägger vi tiden på sådant som gör att vi säljer mer och minimalt med tid på det vi redan sålt.
19 januari, 2017 kl. 20:20 #183124Sebastian_Deltagare@FredrikGust 89122 wrote:
Man kan säkert spara pengar på att köra faktura i egen regi, men om man också värderar sin egen tid finns det ofta bättre saker att lägga tiden på i ett mindre bolag.
Det bästa med att låta någon annan hantera fakturorna är att man slipper ta i allt det negativa i dialogen med kunder som glömmer eller inte vill betala. Det lämnar mer plats för positiv energi och en trevlig ton i kundtjänstfunktionen.
Sedan e-postfakturornas intåg är det många inklusive mig själv som lätt missar en faktura som dyker upp mitt på dagen en vardag som man ska komma ihåg att knappa in för betalning på kvällen. Hamnar fakturan i stället direkt i en app där man får påminnelser någon dag innan fakturan förfaller hjälper det också mig som kund att vara en god betalare.
Som kund har man också vant sig vid flexibla betalsätt och jag väljer därför ofta att handla hos dem som använder en samarbetspartner för fakturor som man känner igen och betalat till förut.
För B2B däremot är kanske kunderna färre och ordrarna större. Då känns procenten av på bankkontot. Här kan det vara värt att kolla på egen faktura.
Det finns olika leverantörer att välja bland och vi har valt att primärt jobba med Klarna just för deras storlek och välkända varumärke. Priset kanske är dyrare, men vi säljer mer i stället.
Framför allt lägger vi tiden på sådant som gör att vi säljer mer och minimalt med tid på det vi redan sålt.
Tack för ett bra svar! Bra input, tack!
20 januari, 2017 kl. 07:53 #183126Zoticus MedicalDeltagareI början hade vi alternativ med egen faktura. Men efter ett antal kunder som inte betalade tog vi bort detta. Inkassoprocesser tar tid och allt som oftast slutar det med att man inte får pengarna ändå. Vi använder idag Klarna checkout både för b2c och b2b och detta fungerar mycket bra. Det är endast vissa myndigheter, landsting m.fl som ej gör köp via Klarna, detta är återkommande kunder och dessa fakturerar vi själva.
20 januari, 2017 kl. 08:12 #183127DancarDeltagareTittade på en setup med att ha egna fakturor men att de automatiskt gick direkt till NoxFinans som sedan sköter all hantering och eventuell indrivning. På så vis slipper man all hantering men det blir väsentligt billigare, typ 7-8 kronor per faktura, jämfört med en färdig checkoutlösning. Dock så behöver man då någon form av kreditkontroll i själva webbutiken, typ Creditsafe och då får du lägga på ett antal kronor utslaget per köp (givetvis beroende på volym då du oftast betalar en fast avgift). Utöver detta så måste man ta hänsyn till risk samt likviditet (checkout kanske betalar dagen efter medan egen faktura betalar när kund betalar) Kalkylen visade till sist att det inte blir nämnvärt billigare med egen faktura än att använda sig av en färdig checkout, de få kronor som vi hade sparat väger inte upp för risk och likviditet så vi la ner tankarna på egen fakturering.
Tilläggas bör att det beror på case till case, snittordervärde och ordervolym spelar givetvis en central roll kring vilken lösning som är bäst.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.