Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › E-handelsplattform för befintlig fysisk butik
- Detta ämne har 40 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av PalMik.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2012 kl. 09:08 #155179Katrin LundgrenDeltagare
@Rob 55387 wrote:
Jimmy och andra som klagar på affärssystem. Är det egentligen inte själva kopplingen mellan affärssystemet och webbutiken det är fel på? Jag har själv ingen erfarenhet av detta men jag tycker det låter som en bra idé i teorin, om all försäljning bokförs automatiskt (och allt funkar).
Det är visst en bra idé, men det finns tyvärr inga gratismåltider där heller. Automatisk bokföring låter bra i teorin, men även med automatisk bokföring måste du sitta och printa ut verifikat, sätta in i pärmar osv. Att då bokföra transaktion för transaktion som man ofta gör med automatbokföring i stället för en dagskassa kan då ta mer tid om man har otur. Det beror helt enkelt på hur man jobbar.
C4 Media wrote:Vad det gäller affärssystem så tror jag en del missförstår dess innebörd. Det handlar inte enbart om bokföring, det handlar om inköpsmodeller, budget, styrning, m.m.Visst är det så, och affärsystem är mycket bra om man inte har tillgång till de funktionerna på annat sätt. Själv använder jag speedledger som då är kopplat mot vårt bankkonto i ställer för mot plattformen, det är då superenkelt att bokföra och tar inte mkt tid. Budget finns där, liksom såklart enkla sätt att göra momsrapporter och ekonomirapporter för styrning. Det är ett rent bokförings/ekonomiprogram och det passar mitt sätt att jobba som hand i handske.
Inköpsfunktioner, statistik, lagersystem, kopplingar mot Unifaun, kundregister, leverantörsregister, orderregister, tillverkarregister, avtalspriser, stafflade priser osv mm och allt sådant som annars ofta ligger i ekonomisystem finns inbyggt i min plattform. För de som inte har den lyxen (vilket majoriteten av dagens plattformar inte har), förstår jag att ett affärsystem är bra att ha.
8 november, 2012 kl. 09:35 #155185GregerADeltagareTråden hadlar egentligen om kassasystem/webshop, så det här med affärssystem har blivit lite OT. Men jag vill ändå ge Katrin en lite känga till …
De metoder du använder fungerar inte lika bra/enkelt när man kör redovisning enligt Fakturametoden, vilket ju faktiskt är huvudregeln. Kontantmetoden/bokslutsmetoden är ju undantag för mindre företag, så förhoppningsvis kommer de flesta att växa ur detta undantag förr eller senare.
Som C4 påpekade så är affärssystem inte det samma som ett bokföringsprogram – bokföringen är bara en liten del, som ofta är integrerad i både inköp, försäljning, lager och löner. Dessutom koppling via fil till bank både för utbetalningar och inbetalningar. För löpande transaktioner behöver man inte bokföra särskilt mycket manuellt, utskrifter av kopior sker relativt automatiskt, det är inte ett extra moment. Systemen kan i allmänhet också skapa fakturakopia på PDF för papperslös arkivering.
Som Jimmy säger så är det lite trist att man inte kan underhålla produktregistret i bara ett system. Affärssystemet har viss data som inte finns i webshopen, och webshopen har viss data som inte finns i affärssystemet. Men med ett par extra ”fria” fält i webshopen som man kan använda för konteringsinställningar och momskoder, samt flexibel import, så skulle det vara fullt möjligt att underhålla hela produktregistret i endast webshopen.
I en annan tråd så skrev Majsan att hon knackar in 800-1000 verifikat om dagen. Jag tror faktiskt inte att det är möjligt i ett on-line system, hur trimmad Ajaxen än är. Offline-system som exekverar lokalt blir ruskigt mycket effektivare där, och i många fall är ”knappologin” extremt strömlinjeformad för folk som jobbar snabbt och i princip kan knappa i blindo. Hakar det upp sig en halv sekund så kommer dom av sig fullständigt.
Men det råder ingen tvekan om att dagens webshopsplattformar kan mycket, och definitivt mycket mer än när jag valde vår första plattform för åtta år sedan. Då var det inte ett tänkbart alternativ överhuvudtaget att köra utan affärssystem. Så när ett systembyte blir aktuellt så kommer jag definitivt att överväga om det blir tillräckligt bra med ett totalintegrerat system.
8 november, 2012 kl. 09:42 #155187Katrin LundgrenDeltagare@GregerA 55403 wrote:
Tråden hadlar egentligen om kassasystem/webshop, så det här med affärssystem har blivit lite OT. Men jag vill ändå ge Katrin en lite känga till …
De metoder du använder fungerar inte lika bra/enkelt när man kör redovisning enligt Fakturametoden, vilket ju faktiskt är huvudregeln. Kontantmetoden/bokslutsmetoden är ju undantag för mindre företag, så förhoppningsvis kommer de flesta att växa ur detta undantag förr eller senare.
Som C4 påpekade så är affärssystem inte det samma som ett bokföringsprogram – bokföringen är bara en liten del, som ofta är integrerad i både inköp, försäljning, lager och löner. Dessutom koppling via fil till bank både för utbetalningar och inbetalningar. För löpande transaktioner behöver man inte bokföra särskilt mycket manuellt, utskrifter av kopior sker relativt automatiskt, det är inte ett extra moment. Systemen kan i allmänhet också skapa fakturakopia på PDF för papperslös arkivering.
Som Jimmy säger så är det lite trist att man inte kan underhålla produktregistret i bara ett system. Affärssystemet har viss data som inte finns i webshopen, och webshopen har viss data som inte finns i affärssystemet. Men med ett par extra ”fria” fält i webshopen som man kan använda för konteringsinställningar och momskoder, samt flexibel import, så skulle det vara fullt möjligt att underhålla hela produktregistret i endast webshopen.
I en annan tråd så skrev Majsan att hon knackar in 800-1000 verifikat om dagen. Jag tror faktiskt inte att det är möjligt i ett on-line system, hur trimmad Ajaxen än är. Offline-system som exekverar lokalt blir ruskigt mycket effektivare där, och i många fall är ”knappologin” extremt strömlinjeformad för folk som jobbar snabbt och i princip kan knappa i blindo. Hakar det upp sig en halv sekund så kommer dom av sig fullständigt.
Men det råder ingen tvekan om att dagens webshopsplattformar kan mycket, och definitivt mycket mer än när jag valde vår första plattform för åtta år sedan. Då var det inte ett tänkbart alternativ överhuvudtaget att köra utan affärssystem. Så när ett systembyte blir aktuellt så kommer jag definitivt att överväga om det blir tillräckligt bra med ett totalintegrerat system.
Greger, jag kör faktureringsmetoden… men tack för kängan. Hoppas den är snygg 😀
Just att jobba i flera system är en av de saker jag inte gillar. Nu har ju jag ganska bra möjligheter att bygga ut plattformen så att det fungerar bra och jag kan få in de saker jag saknar, men för de som inte har den möjligheten är affärsystem bra.
När vi gjort kopplingar mot affärsystem så har det alltid varit saker i dem som vi saknat, och det har inte funnits sätt att lösa det alla gånger tyvärr. Därför gillar jag bättre att jobba mot ett enda system.
8 november, 2012 kl. 09:45 #155189c4mediaDeltagare@Kodmyran 55397 wrote:
Inköpsfunktioner, statistik, lagersystem, kopplingar mot Unifaun, kundregister, leverantörsregister, orderregister, tillverkarregister, avtalspriser, stafflade priser osv mm och allt sådant som annars ofta ligger i ekonomisystem finns inbyggt i min plattform. För de som inte har den lyxen (vilket majoriteten av dagens plattformar inte har), förstår jag att ett affärsystem är bra att ha.
Det låter ju underbart, vi har aldrig haft förfrågan på leverantörsreigster och inköpsfunktion. Men restarde du beskriver har vi också. hmm. Intressant
8 november, 2012 kl. 09:57 #155192JoelDeltagare@c4media 55407 wrote:
Vi har aldrig haft förfrågan på leverantörsreigster och inköpsfunktion.
Märkligt! Vi skulle inte överleva utan vårt leverantörsregister och inköpsfunktion (som vi självklart har byggt in i plattformen).
Men det är klart, om alla era kunder sitter med ett affärssystem i grunden så kanske de inte har något behov av det
8 november, 2012 kl. 10:03 #155193c4mediaDeltagare@Joel 55410 wrote:
Märkligt! Vi skulle inte överleva utan vårt leverantörsregister och inköpsfunktion (som vi självklart har byggt in i plattformen).
Men det är klart, om alla era kunder sitter med ett affärssystem i grunden så kanske de inte har något behov av det
Precis, i stort sätt alla våra kunder som omsätter mer än 1 miljon/år har kopplat till något affärssystem. Men det ni beskriver är ju jätte intressant. Vi har funderat på det tidigare. Men nu är det ännu mer intressant, skissar just nu på en sådan funktion. Så den modulen ska byggas!
8 november, 2012 kl. 10:06 #155194JoelDeltagare@c4media 55411 wrote:
Precis, i stort sätt alla våra kunder som omsätter mer än 1 miljon/år har kopplat till något affärssystem.
Hur gör era nya kunder som inte omsätter så mycket och därmed inte har kostat på något dyrt affärssystem? Skriver de ner sina leverantörer på ett papper? Och hur vet de vilken leverantör en produkt i webbshoppen har? :confused:
8 november, 2012 kl. 10:27 #155195c4mediaDeltagare@Joel 55412 wrote:
Hur gör era nya kunder som inte omsätter så mycket och därmed inte har kostat på något dyrt affärssystem? Skriver de ner sina leverantörer på ett papper? Och hur vet de vilken leverantör en produkt i webbshoppen har? :confused:
Man får väl anta att dom gör det via egna rutiner, tycker dock det är märkligt att ingen efterfrågat det. Men det ska vi ordna till så dom göra som ni.
8 november, 2012 kl. 12:05 #155209JonkejoberDeltagare@Christoffer Tyrefors 55389 wrote:
På deras hemsida meddelar de att de både har en egen webshop SAMT en export som kan importeras från en ehandelsplattform?
Vad det kallar webbshop är tyvärr inte vad jag tänker på när jag menar webbshop. Bedöm själv: Hem , denna är byggd på Pengvins webbshop.
Jag har dock varit i kontakt med dem idag angående deras API och samarbeten med eventuella e-handelsleverantörer. Han skulle forska lite mer i det och återkomma då han tyvärr inte visste så mycket om det eftersom de knappt fanns någon förfrågan på det
Jag ska dock fortsätta undersöka saken lite och se vad man kan få för de pengar jag pratar om innan jag bestämmer mig för en slutlig lösning.
@c4media 55385 wrote:
Jag tror man ska ställa sig frågan om hur man vill satsa.
1. Vi vill upp med en e-handel för andra har det (hoppas på försäljning)
2. Vi ska bli duktiga på e-handel och e-handeln ska se till att öka vår omsättning och vinst.Jag anser att ni har alla förutsättningar att komma igång och sälja på nätet, att driva en fysisk butik har gett er den erfarenhet som krävs vad det gäller leverantörer, inköp och vilka produkter som säljer bra. Med den erfarenheten slipper man många fallgropar/dåliga inköp etc.
Självklart vill vi bli duktiga på e-handel och satsa på det – det är ju egentligen en kostnadsfråga. Vi har en begränsad budget för vårt e-handelsprojekt. Kan man få det jag önskar för 30k så vore ju det guld!
Felköp kommer vi alltid göra, det är omöjligt att undvika däremot har vi god produktkunskap, god kännedom om leverantörer osv så det ska inte vara några problem.
8 november, 2012 kl. 13:05 #155212c4mediaDeltagare@Jonkejober 55428 wrote:
Självklart vill vi bli duktiga på e-handel och satsa på det – det är ju egentligen en kostnadsfråga. Vi har en begränsad budget för vårt e-handelsprojekt. Kan man få det jag önskar för 30k så vore ju det guld!
Felköp kommer vi alltid göra, det är omöjligt att undvika däremot har vi god produktkunskap, god kännedom om leverantörer osv så det ska inte vara några problem.
Absolut, det går säkert med 30k initialt. Men i din utvecklingsprocess som e-handlare kommer du också finna verktyg, funktioner som du vid behov då köper till. Du bör också göra upp en liten ”affärsplan” (utvecklingsplan och strategi) för din e-handel. Delar du med dig av den kan vi också lägga fram en prismodell som funkar i takt med att ni når dom mål i er utveckling.
Jag tror mycket på att ha ett mål som man kan följa upp och dra slutsatser mot. Blir enklare att ta beslut och våga göra dom satsningar som kanske krävs på vägen dit.
Nu har du fått massor av tips av oss, nu hoppas jag bara att du tar steget in i e-handeln.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.