Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › E-handelsplattform för befintlig fysisk butik
- Detta ämne har 40 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av PalMik.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2012 kl. 17:31 #155144GregerADeltagare
@Kodmyran 55358 wrote:
Jimmy my darling. Jag talade om när du har fysisk butik att koppla ihop med en webshop. För att bara köra webshop klarar man sig mycket bra med bara plattform. I alla fall har jag gjort det sedan 2002
Du har inte en aaaaning om vad du går miste om ….
7 november, 2012 kl. 17:43 #155145Katrin LundgrenDeltagare@GregerA 55362 wrote:
Du har inte en aaaaning om vad du går miste om ….
Jodå efter att gjort kopplingar mot och hört jimmy vet jag mkt väl. Jag slipper huvudvärk 😎
7 november, 2012 kl. 18:41 #155148Jimmy OstromDeltagareUr bokföringssynpunkt så kan vi ta snuskiga SPCS som exempel där du får in varje order separat i systemet istället för att bokföra dagsvis. Du kan baka in alla betalsätt för sig per dag osv. osv.
När det kommer till att spara tid utöver bokföringen är det här man sparar mest tid.
Återigen kan vi ta stenålders SPCS som exempel.
Du ska först in med alla produkterna i SPCS, sen ska dessa skjutas upp på din hemsida och sen ska du in på varje produkt för att fixa SEO, kort och långbeskrivningar, flera bilder osv. osv. osv.
Man kan ju knappt skjuta upp en bild ens i ett affärprogram
Varför ska man blanda in ett affärsprogram när du kan skjuta in allt direkt på sidan, alla bilder, alla texter, inpriser, utpriser, paketpriser osv.
Mycket, mycket smidigare med att jobba i ett system och vill man ha lite ”special” på en del produkter eller tillverkare är det så mycket billigare att få till detta i en plattform än ett gammalt damigt skitigt affärsprogram.
Jag såg heller inte möjligheten tidigare att arbeta utan ett affärsprogram, men efter att ha pillat på katrin, eller hennes plattform i alla fall så fick jag upp ögonen på hur många veckors jobb jag sparar på ett år utan ett affärsprogram.
@Jimmys 55357 wrote:
Jag kan inte se hur man på något sätt skulle spara tid genom att inte ha ett affärssystem, speciellt vad det gäller bokföringen. Hur menar du?
7 november, 2012 kl. 18:43 #155149Jimmy OstromDeltagareHa ha ha vad skönt för dig:p;)
@Kodmyran 55363 wrote:
Jodå efter att gjort kopplingar mot och hört jimmy vet jag mkt väl. Jag slipper huvudvärk 😎
7 november, 2012 kl. 20:12 #155154JonkejoberDeltagareFörst å främst, jag är en han
Som det ser ut nu ligger ett byte av affärssystem utanför budgeten men det finns definitivt med i en framtida plan – ifall det är nödvändigt.
Det system vi kör idag, Pengvin (Hem – Pengvin) var väldigt häftigt när det kom en gång i tiden och fungerar bra för vår fysiska butik men jag känner att de stått lite still i utvecklingen och någon roadmap mot att finnas på nätet verkar inte finnas för dem. Jag skall ta kontakt med dem och höra hur det ligger till med eventuella API och framtidsplaner men jag tror det är ganska dystert.
Jag har redan övervägt ett byte till Visma CS då det rekommenderats från annat håll, det är dock ett butiksdatasystem först och främst för kedjor (Coop kör det bland annat) men det finns tyvärr väldigt lite information att hämta om andras åsikter – det får nog bli ett samtal till Visma där med.
Kunskap har jag faktiskt en hel del, jag har grundläggande utbildning inom programmering och är utbildad projektledare inom IT och var tidigt med och gjorde hemsidor. Har även skapat en webbshop med hjälp av OsCommerce en gång i tiden. Problemet är dock att den kunskapen är färskvara då utvecklingen går i rasande takt och jag har helt enkelt inte tiden det tar för att programmera själv och att lära om igen då jag inte hängt med på senare år.
Vad gäller Jimmys kommentarer om affärssystem så kan jag säga att vi skulle inte klara oss utan vårt iaf men då driver vi som sagt i första hand en fysisk butik.
Christoffer, jag gillar både webbshoppen och den fysiska butiken Får man fråga vad ni använder för butikskassa och ekonomisystem och om kopplingarna fanns eller om ni byggt de själva?
Jag tror helt enkelt att jag gör så att jag startar upp med enklare webbshop inom ramen för vår budget och kör utan lagersaldo. Lyckas det bra kan vi växla upp och i värsta (bästa?) fall får vi byta affärssystem och e-handelsplattform.
Tack för alla svar
8 november, 2012 kl. 07:52 #155166c4mediaDeltagareFörstår din synpunkt, men om man har begränsningar är det också svårt att satsa. Vågar du annonsera om en produkt när du inte vet lagersaldot? Om du har 15 st i lager i din fysiska butik och du säljer 5 i den fysiska och 20 på e-butiken. Då har du 10 missnöjda kunder?
Jag tror man ska ställa sig frågan om hur man vill satsa.
1. Vi vill upp med en e-handel för andra har det (hoppas på försäljning)
2. Vi ska bli duktiga på e-handel och e-handeln ska se till att öka vår omsättning och vinst.Jag anser att ni har alla förutsättningar att komma igång och sälja på nätet, att driva en fysisk butik har gett er den erfarenhet som krävs vad det gäller leverantörer, inköp och vilka produkter som säljer bra. Med den erfarenheten slipper man många fallgropar/dåliga inköp etc.
Många av oss leverantörer erbjuder inte bara ett system utan också tjänster för strategi, SEM, SEO. Det är ju precis det som ni behöver komplettera med när ni väljer alternativ 2.
Vad det gäller affärssystem så tror jag en del missförstår dess innebörd. Det handlar inte enbart om bokföring, det handlar om inköpsmodeller, budget, styrning, m.m.
@Jonkejober 55372 wrote:
Jag tror helt enkelt att jag gör så att jag startar upp med enklare webbshop inom ramen för vår budget och kör utan lagersaldo. Lyckas det bra kan vi växla upp och i värsta (bästa?) fall får vi byta affärssystem och e-handelsplattform.
Tack för alla svar
8 november, 2012 kl. 07:58 #155168RobDeltagareJimmy och andra som klagar på affärssystem. Är det egentligen inte själva kopplingen mellan affärssystemet och webbutiken det är fel på? Jag har själv ingen erfarenhet av detta men jag tycker det låter som en bra idé i teorin, om all försäljning bokförs automatiskt (och allt funkar).
8 november, 2012 kl. 08:24 #155171Christoffer TyreforsDeltagare@Jonkejober 55372 wrote:
Det system vi kör idag, Pengvin (Hem – Pengvin) var väldigt häftigt när det kom en gång i tiden och fungerar bra för vår fysiska butik men jag känner att de stått lite still i utvecklingen och någon roadmap mot att finnas på nätet verkar inte finnas för dem. Jag skall ta kontakt med dem och höra hur det ligger till med eventuella API och framtidsplaner men jag tror det är ganska dystert.
På deras hemsida meddelar de att de både har en egen webshop SAMT en export som kan importeras från en ehandelsplattform?
8 november, 2012 kl. 08:56 #155173Katrin LundgrenDeltagare@Jonkejober 55372 wrote:
Först å främst, jag är en han
Som det ser ut nu ligger ett byte av affärssystem utanför budgeten men det finns definitivt med i en framtida plan – ifall det är nödvändigt.
Det system vi kör idag, Pengvin (Hem – Pengvin) var väldigt häftigt när det kom en gång i tiden och fungerar bra för vår fysiska butik men jag känner att de stått lite still i utvecklingen och någon roadmap mot att finnas på nätet verkar inte finnas för dem. Jag skall ta kontakt med dem och höra hur det ligger till med eventuella API och framtidsplaner men jag tror det är ganska dystert.
Jag har redan övervägt ett byte till Visma CS då det rekommenderats från annat håll, det är dock ett butiksdatasystem först och främst för kedjor (Coop kör det bland annat) men det finns tyvärr väldigt lite information att hämta om andras åsikter – det får nog bli ett samtal till Visma där med.
Kunskap har jag faktiskt en hel del, jag har grundläggande utbildning inom programmering och är utbildad projektledare inom IT och var tidigt med och gjorde hemsidor. Har även skapat en webbshop med hjälp av OsCommerce en gång i tiden. Problemet är dock att den kunskapen är färskvara då utvecklingen går i rasande takt och jag har helt enkelt inte tiden det tar för att programmera själv och att lära om igen då jag inte hängt med på senare år.
Vad gäller Jimmys kommentarer om affärssystem så kan jag säga att vi skulle inte klara oss utan vårt iaf men då driver vi som sagt i första hand en fysisk butik.
Christoffer, jag gillar både webbshoppen och den fysiska butiken Får man fråga vad ni använder för butikskassa och ekonomisystem och om kopplingarna fanns eller om ni byggt de själva?
Jag tror helt enkelt att jag gör så att jag startar upp med enklare webbshop inom ramen för vår budget och kör utan lagersaldo. Lyckas det bra kan vi växla upp och i värsta (bästa?) fall får vi byta affärssystem och e-handelsplattform.
Tack för alla svar
Sorry, ber om ursäkt, förstår inte varför jag fick för mig att du var en hon
8 november, 2012 kl. 09:06 #155177Jimmy OstromDeltagareNej om det hade varit kopplingen hade det var gott. Men ett affärssystem är uppbyggt med helt andra kriterier än en shop.
Så att få in t.ex. kort och lång beskrivning, 10st bilder och ett par PDF filer per produkt och sen SEO (Titel, beskrivning, Nyckelord, Alt-tag på bilder osv). Då måste du in och peta i båda systemen och då förlorar man mycket tid. Sen är det långt ifrån billigt att ha kopplingar mellan en hemsida och sitt affärssystem.
Nej jag är ledsen, jag är en motståndare till affärssystem så länge man ”bara” är e-handlare och inte har en fysisk butik med lagar om kassa med svarta lådan osv.
Jag har kört affärssystem i över 6 år och utan i 6 månader och jag sparade ca 30 timmar i månaden på att skippa affärssystemet och köra direkt i shopen.
Ca 4000 produkter
@Rob 55387 wrote:
Jimmy och andra som klagar på affärssystem. Är det egentligen inte själva kopplingen mellan affärssystemet och webbutiken det är fel på? Jag har själv ingen erfarenhet av detta men jag tycker det låter som en bra idé i teorin, om all försäljning bokförs automatiskt (och allt funkar).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.