Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › E-handelsplattform för befintlig fysisk butik
- Detta ämne har 40 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av PalMik.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2012 kl. 15:08 #155128Katrin LundgrenDeltagare
@Magento 55343 wrote:
Det underlättar ju också om man har kunskap om affärssystemen man ska göra kopplingar till (även om mycket dokumentation finns). Det är ju inte heller bara att sätta sig ned och koda.
helt korrekt, självklart måste man kunna det och annars sätta sig in i dem innan man gör kopplingen. det tar tid helt klart
7 november, 2012 kl. 15:11 #155129c4mediaDeltagare@Kodmyran 55342 wrote:
Vart ser du att hon behöver ett nytt kassasystem??? Jag utläser från hennes post att hon inte vill byta affärssystem och har ett kassasystem hon är nöjd med som är väl inarbetat i verksamheten. Jag ser också att hon vill göra en liten satsning för att visa sitt sortiment och OM det går bra börja investera mer. Budgeten låg väl på 10-20 k? Därför råder jag att börja i liten skala. Är tanken att byta kassasystem och affärsystem är saken en annan Om jag missförstått får trådskaparen gärna skriva det så blir mitt råd kanske ett annat.
Däremot att säga att affärsystemkopplingar inte är dyra är att ljuga tycker jag. De kan vara superdyrt beroende på vilka plattformar det gäller. Visst kan du köra en specter koppling mot de flesta plattformaroch då är det billigt, men om man nu vill köra andra affärsystem än de där kopplingar finns så Jo då kan det bli dyrt med lite otur.
Kan vara så att jag missuppfattade inlägget också, min idé var egentligen få trådskaparen att fundera lite på framtiden. Att ha allt samlat för alla försäljningskanaler sparar mycket tid och ger också e-handlaren en överblick som ger konkurrens fördelar.
En affärssystemkoppling varierar självklart i pris, men om man utgår ifrån dom vanliga systemen som nämnts, specter, visma etc så är det väldigt prisvärt.
En liten uträkning.
Vi säger att du lägger ner 2 timmar i månaden på lageruppdateringar och 10 timmar/mån överföring av beställningar/bokföring + 5 timmar till pacsoft, DHL, Schenker eller liknande.
Då har vi totalt 17 timmar för att driva dom dagliga rutinerna. (då har man en väldigt liten butik) Om vi då värderar 1 timme till 500 kr då skulle det vara en kostnad på 8500 kr/mån (102k/år). Är det då inte värt att koppla samman systemen, och lägga mer tid på e-butiken och försäljningen?7 november, 2012 kl. 15:21 #155130Katrin LundgrenDeltagareJag säger inte emot dig visst sparar det tid, och visst är det att föredra, men allt beror på trådskaparens situation och budget, och det finns faktiskt många mindre handlare som klarar sig alldeles utmärkt utan koppling och faktiskt hör och häpna även vissa helt utan affärsystem. Allt går, det är en fråga om vad man vill lägga tid och pengar på
7 november, 2012 kl. 15:49 #155132Jimmy OstromDeltagareEnligt mig är ett affärssystem en STOR FET FLASKHALS! Sämsta skit man kan ha när man endast bedriver e-handel. Kostar bara pengar, ger en bara mer arbete och är rent ut sagt skit.
Detta förutsätter ju att du kan få ut all statistik i shopen, marginaler, export, import och allt annat VIKTIGT.
Ärligt talat anser jag affärssystem är jävulens djävulens påhitt när det kommer till oss mindre e-handlare (och säkert större med då dom säkert har detta inbyggt i systemet på ett bra sätt).
Ja så tycker jag:rolleyes:
7 november, 2012 kl. 15:51 #155133Jimmy OstromDeltagareNej Katrin, jag gillar dig och du brukar skriva bra saker. Men detta här under är det sämsta du någonsin skrivit och jag tror nu i efterhand att du faktiskt ångrar dig (tror det gör ont i din kropp att skriva sådana här dåliga saker;))
Du vet hur mycket jag själv älskat mitt pissiga SPCS tidigare, men oj så fel jag hade:o
@Kodmyran 55347 wrote:
Jag säger inte emot dig visst sparar det tid, och visst är det att föredra
7 november, 2012 kl. 16:05 #155136JimmysDeltagare@Jimmy Öström 55349 wrote:
Enligt är ett affärssystem en STOR FET FLASKHALS! Sämsta skit man kan ha när man endast bedriver e-handel. Kostar bara pengar, ger en bara mer arbete och är rent ut sagt skit.
Detta förutsätter ju att du kan få ut all statistik i shopen, marginaler, export, import och allt annat VIKTIGT.
Ärligt talat anser jag affärssystem är jävulens djävulens påhitt när det kommer till oss mindre e-handlare (och säkert större med då dom säkert har detta inbyggt i systemet på ett bra sätt).
Ja så tycker jag:rolleyes:
Där ser man hur olika man kan se på saker
Utan ett affärssystem så skulle det vara j@vligt tungrott för oss!
7 november, 2012 kl. 16:14 #155137Christoffer TyreforsDeltagare@Jonkejober 55300 wrote:
Jag gillar t.ex. Länna Sports butik och vet ju att de även driver fysisk butik. Något liknande detta skulle jag i ett slutskede vilja ha. Har sett att Christoffer finns här på forumet också så vore kul att höra hur de löst saker och ting?
Vad roligt att du gillar vår butik!
Jag började helt utan kopplingar till vare sig affärssystem eller Unifaun för den delen (idag är allt förstås väl integrerat med massvis av system) och jag skulle aldrig börja på något annat sätt om man har begränsad budget. Dels tror jag det är bättre att hoppa in i matchen så fort som möjligt, dels har man rätt dålig koll på vad det är man behöver innan man vuxit ur något.Om du tycker annorlunda eller bara undrar inför framtiden hur vi löst problematiken (för det är problematiskt att köra både fysik butik och ehandel) är det bara att fråga.
7 november, 2012 kl. 16:16 #155138Jimmy OstromDeltagareSå är det säkert, men då har ni en plattform som är byggd med affärssystem i åtanke. Med rätt plattform så blir dagarna underbara utan ett affärssystem och man kan spara allt från 10-50% av bokföringstiden.
@Jimmys 55354 wrote:
Där ser man hur olika man kan se på saker
Utan ett affärssystem så skulle det vara j@vligt tungrott för oss!
7 november, 2012 kl. 16:27 #155139JimmysDeltagare@Jimmy Öström 55356 wrote:
Så är det säkert, men då har ni en plattform som är byggd med affärssystem i åtanke. Med rätt plattform så blir dagarna underbara utan ett affärssystem och man kan spara allt från 10-50% av bokföringstiden.
Jag kan inte se hur man på något sätt skulle spara tid genom att inte ha ett affärssystem, speciellt vad det gäller bokföringen. Hur menar du?
7 november, 2012 kl. 16:28 #155140Katrin LundgrenDeltagare@Jimmy Öström 55350 wrote:
Nej Katrin, jag gillar dig och du brukar skriva bra saker. Men detta här under är det sämsta du någonsin skrivit och jag tror nu i efterhand att du faktiskt ångrar dig (tror det gör ont i din kropp att skriva sådana här dåliga saker;))
Du vet hur mycket jag själv älskat mitt pissiga SPCS tidigare, men oj så fel jag hade:o
Jimmy my darling. Jag talade om när du har fysisk butik att koppla ihop med en webshop. För att bara köra webshop klarar man sig mycket bra med bara plattform. I alla fall har jag gjort det sedan 2002
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.