Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › E-handelsplatform i stil som CDON
- Detta ämne har 22 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2012 kl. 08:15 #141313MattiasDeltagare
Hej,
Apptus esales är inte en e-handelsplattform, men ett mycket bra tillägg för sök och personalisering bland annat. Vi har jobbat med lösningen en hel del och har mycket goda erfarenheter kring tex prestanda.
Jag håller med föregående talare kring att du bör starta upp med något mindre först för att se om din idé håller, om du inte har 1-5 miljoner att lägga på ett större projekt. De större plattformarna har mer funktionalitet, men kräver också mycket mer anpassningar och är oftare till större del beroende av andra bakomliggande system. Detta betyder att om du skall köra en av de större e-handelsplattformarna så förväntas du ofta ha andra system för tex order/lagerhantering.
Hör gärna av dig om du vill bolla erfarenheter från arbete med mellanstora och stora plattformar, som tex EPiServer Commerce, Magento, Litium, Intershop eller Hybris för att ta några exempel.
3 april, 2012 kl. 08:19 #141314MattiasDeltagare@Lina.Nilsson 39913 wrote:
Vi håller för fullt på med att färdigställa vår e-butik i samarbete med Nordisk E-handel. Men det känns redan som att vi håller på att växa ur deras plattform innan vi ens kommit igång! Från början så skulle vi satsa på en svensk butik. Och sen bygga vidare på allt. Nu är Norge även inräkna, men Nordisk E-handel erbjuder inte multishoppar så vi kommer vara tvungna att ha två separata butiker! Finland, Danmark, Estland och Polen står på tur.
Jag har börjat titta på leverantörer av stora butikslösningar och har hittat apptus.com som bland annat byggt plattformar åt CDON, Bokus, Eniro mf. Jag tror att det skulle vara den bästa lösningen redan från början.
Vi har en budget på ca 130K att bygga plattformen för. Men då det är mycket pengar så undrar jag vad ni tycker?
Jag har mycket goda erfarenheter av mindre internationella multishoppar med en plattform som heter ePages. Med risk att bli totalt sågad från lokala aktörer
3 april, 2012 kl. 08:48 #141317PjarDahlinDeltagareDet stämmer som många nämnt ovan att det är bättre att börja i mindre skala för att sedan växla upp.
DOCK missar ni lite vad trådskaparen är ute efter….
Hon har valt en liten lösning och känner redan nu att hon är på väg att växa ur den.
Många gånger kan det vara bra att starta i liten skala men med en större plattform, just för att riskera att inte växa ur kostymen (det som händer då är att hela den investering man lagt går förlorad då man måste lyfta ur hela lösningen ur befintlig plattform)Så, börja litet men tänk stort.
3 april, 2012 kl. 09:21 #141322Richie72DeltagareDOCK missar ni lite vad trådskaparen är ute efter….
Hon har valt en liten lösning och känner redan nu att hon är på väg att växa ur den.Därför skulle det vara intressant att höra just vad som är begränsningen. Är det bara multi-shop med flera språk så behövs inte en jättestor lösning bara en annan lösning. Typ Kodmyran, Textalk eller Talex.
9 april, 2012 kl. 08:17 #141711Lina.NilssonDeltagareTack alla för era svar!
@PjarDahlin 40143 wrote:
Det stämmer som många nämnt ovan att det är bättre att börja i mindre skala för att sedan växla upp.
DOCK missar ni lite vad trådskaparen är ute efter….
Hon har valt en liten lösning och känner redan nu att hon är på väg att växa ur den.
Många gånger kan det vara bra att starta i liten skala men med en större plattform, just för att riskera att inte växa ur kostymen (det som händer då är att hela den investering man lagt går förlorad då man måste lyfta ur hela lösningen ur befintlig plattform)Så, börja litet men tänk stort.
Det är precis det här jag är rädd för! Idag har vi lagt långt över 35K för att utveckla och anpassa en ganska stor plattform från en känd leverantör. Från början hade vi inte samma uppbackning av våra leverantörer. Men nu ser allt annorlunda ut.
Vi har även förhandlat med en utländsk 3PL leverantör som nog kan ses som 10 i topp. Så logistiksystem etc finns redan så plattformen behöver bara anslutas. Och visst en dag kanske vi vill ha egen logistik och då får vi lösa de då.
Vi kommer att köra nuvarande plattform mot våra kunder på svenska. Under tiden som vi jobbar med en ny plattform. Nuvarande plattform kommer att säljas (om det går) färdigutvecklad utan vår layout.
Jag är tacksam för all feedback som jag får av er. Själv är jag inte helt insatt i E-handelns värld som ni så ofta märker. Men min kille har lång erfarenhet och kontakter. Jag försöker lära mig så mycket jag kan under resans gång.
9 april, 2012 kl. 10:55 #141724Richie72DeltagareDet skulle vara intressant att veta vilken er shop är. För jag antar att ni har kommit igång?
9 april, 2012 kl. 11:49 #141732Lina.NilssonDeltagare@Richie72 40590 wrote:
Det skulle vara intressant att veta vilken er shop är. För jag antar att ni har kommit igång?
Det för står jag att det skulle. Tyvärr ligger inte vår nuvarande shop online. Vi inväntar fortfarande flera stora leveranser från USA och Kanada.
9 april, 2012 kl. 11:56 #141733DanDeltagareSpontant tror jag ni ska fokusera på att sälja och inte lansera i hela världen innan ni är live i Sverige. Jag säger inte att det är dumt att tänka stort.
Däremot är det bra att fokusera på det närmaste problemet som hindrar försäljning och tillväxt. Gör man det så blir allt annat ilands-problem. Själv brukade jag också grotta ner mig i detaljer och ”perfektion” innan jag släppte sidor eller tjänster. Sen insåg jag att jag la ner massa jobb på att skapa saker som inte mina kunder ville ha eller behövde, så jag lanserade så snabbt som möjligt istället, fick försäljning, fick feedback och motivation att bli bättre.
Plattformen är inte det viktiga i en e-handel och den kommer aldrig att göra en e-handel framgångsrik.
9 april, 2012 kl. 12:06 #141735Jimmy OstromDeltagareHåller med dig till 110%.
Men jag anser att man är bakbunden med fel plattform i grunden om man inte kan koda som du själv kan Dan.
Men i övrigt håller jag med dig TOTALT!
@Dan 40599 wrote:
Spontant tror jag ni ska fokusera på att sälja och inte lansera i hela världen innan ni är live i Sverige. Jag säger inte att det är dumt att tänka stort.
Däremot är det bra att fokusera på det närmaste problemet som hindrar försäljning och tillväxt. Gör man det så blir allt annat ilands-problem. Själv brukade jag också grotta ner mig i detaljer och ”perfektion” innan jag släppte sidor eller tjänster. Sen insåg jag att jag la ner massa jobb på att skapa saker som inte mina kunder ville ha eller behövde, så jag lanserade så snabbt som möjligt istället, fick försäljning, fick feedback och motivation att bli bättre.
Plattformen är inte det viktiga i en e-handel och den kommer aldrig att göra en e-handel framgångsrik.
9 april, 2012 kl. 12:23 #141736DanDeltagareJepp klart, men det är lätt att byta plattform när man omsätter 100k om året… då tycker jag man ska sälja först och sen byta/tänka om.
Även svårt att veta behoven innan man faktiskt packat sin första order eller skickat ut första fakturan.
Såfort man har hanterat… låt säga 100-1000 orders så vet man 10000% mer om ens behov än man visste innan. och då kan man göra en mycket bättre kracspec/beställning/val.
Bara det
@Jimmy Öström 40601 wrote:
Håller med dig till 110%.
Men jag anser att man är bakbunden med fel plattform i grunden om man inte kan koda som du själv kan Dan.
Men i övrigt håller jag med dig TOTALT!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.