- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2012 kl. 21:19 #97247Per NilssonDeltagare
Hejsan!
Jag har blivit ombedd att hålla ett föredrag om hur det är att starta e-handel och driva den. Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig att komplettera min agenda.
De punkter jag tänkte prata om är följande:
Grundläggande
Val av domännamn
Val av plattform
Val av betallösning
Val av fraktareAtt tänka på i butiken
Synlighet
Struktur
Tillgänlighet
Kontaktinformation
FörtroendeskapandeGrundläggande SEO
Vad är SEO?
Produkttexter
Sidtexter
URL:er
Länkkraft
Google (Bing)Vart synas?
Adwords
Facebook
Twitter
Bloggar
Forum
Egna sidor
PrisjämförelsesiterVerktyg
Google Webmaster Central
Google Analytics26 januari, 2012 kl. 21:49 #135108ParvelitoDeltagareJag tycker du har glömt VAD man skall sälja, val av leverantörer, den egna logistiken och inte minst USP.
26 januari, 2012 kl. 22:33 #135111peteDeltagaresamt att (eftersom det handlar om unga, som inte redan har börjat): man ska syssla med saker som man är genuint intresserad av. Det blir så mycket lättare om det är roligt. Jag vet att man inte förstår detta resonemang förrän man har upplevt det motsatta, men det tål att belysa andra aspekter än pengatjänandet, som ju endast borde ses som en måttstock av hur bra man lyckas – ej det slutgiltliga målet
26 januari, 2012 kl. 23:12 #135114AndreasDeltagareHar en powerpoint liggande från när jag själv höll en föreläsning i höstas.
Var rätt kul!
26 januari, 2012 kl. 23:43 #135115FredrikGustDeltagare@Per Nilsson 33301 wrote:
Hejsan!
Jag har blivit ombedd att hålla ett föredrag om hur det är att starta e-handel och driva den. Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig att komplettera min agenda.Jag skulle ju (förutom föregående kommentarers synpunkter) lägga in ett lite om vikten av bildmaterialet, om man kan fota själv (ljustält, digitalkameror etc) jämfört med att få tillhandahållna bilder till sig.
Då jag ägnar mina dagar åt att jobba med PIM (Product information management) så tycker jag att textprocessen är viktig för att särskilja sig (vilket du iofs säkert pratar om kring SEO och produkttexter) så man inte blir rankad som kopia av leverantörens text utan har sin egen.
Det svåra är ju inte att välja in saker i listan utan att välja bort sådant som det inte finns tid till!
//Fredrik
27 januari, 2012 kl. 10:17 #135136Per NilssonDeltagareTack för input!
Det är inte bara unga människor som går den kursen utan allt möjligt folk i blandade åldrar.
Jag hoppas verkligen att de vet VAD de ska sälja, annars blir det ett lååååååångt föredrag. Bra idé om att ta upp hur man hittar leverantörer.
Hur hittar man rätt leverantör?
– Branschmässor
– Google
– Här fyller vi på..Att prata om vikten om bra produktbilder samt bra, personliga och relevanta produkttexter tänkte jag ta upp.
USP:en är en viktig aspekt, den ska jag också ta upp. Vad gör just din webbutik unik?
Andreas! Om du vill får du jättegärna maila powerpointen till mig per@knivhuset.com
Tack alla goa e-handlare för inputen
//Per
27 januari, 2012 kl. 10:41 #135137ParvelitoDeltagareJag tror att man skall lägga vikt på vad man egentligen skall sälja genom att jämföra sina kunskaper, konkurrensläget och sin tänkta affärsidé utifrån risker och möjligheter. Bara för att man har barn så betyder inte det att man lyckas med att sälja leksaker och barnkläder. Bara för att man gillar att spackla och pynta sig blir man inte framgångsrik på att sälja smink och smycken. Det där är områden som det idag finns massor av stillastående webshopar med, startade av människor med massor av intresse och entusiasm, men där man inte klarade konkurrensen. Hela analysen är viktig.
När det kommer till leverantörerna så handlar mycket om att försöka kartlägga marknaden och hur den ser ut. Vilka leverantörer är beredda på att satsa på dig om du ger dem vad de vill ha, och vilka är redan upptagna med att sitta i knät på de stora etablerade jättarna och favorisera dem istället för dig.
27 januari, 2012 kl. 10:46 #135139Per NilssonDeltagare@Parvelito 33335 wrote:
Jag tror att man skall lägga vikt på vad man egentligen skall sälja genom att jämföra sina kunskaper, konkurrensläget och sin tänkta affärsidé utifrån risker och möjligheter. Bara för att man har barn så betyder inte det att man lyckas med att sälja leksaker och barnkläder. Bara för att man gillar att spackla och pynta sig blir man inte framgångsrik på att sälja smink och smycken. Det där är områden som det idag finns massor av stillastående webshopar med, startade av människor med massor av intresse och entusiasm, men där man inte klarade konkurrensen. Hela analysen är viktig.
När det kommer till leverantörerna så handlar mycket om att försöka kartlägga marknaden och hur den ser ut. Vilka leverantörer är beredda på att satsa på dig om du ger dem vad de vill ha, och vilka är redan upptagna med att sitta i knät på de stora etablerade jättarna och favorisera dem istället för dig.
Jag förstår och håller med det du skriver. Däremot så vill inte jag vara den som väcker upp folk ur deras djupa affärsidésömn och raserar deras e-handlardrömmar. Dock så ska jag vara väldigt tydlig med att det inte bara är en dans på rosor att vara e-handlare och för att lyckas så bör man sig vid sin läst.
27 januari, 2012 kl. 10:53 #135141ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 33337 wrote:
Däremot så vill inte jag vara den som väcker upp folk ur deras djupa affärsidésömn och raserar deras e-handlardrömmar.
Jo, någon måste hålla i yxan…
Jag känner en person som jobbar som konsult på Almi och ibland på arbetsförmedlingen med att hjälpa människor som vill starta eget. Mer än 90% av alla som besöker dem första gången har helt orealistiska förväntningar på företagandet. Runt 97% blir inte företagare eftersom de saknar förmågan. Och av de som ändå drar igång misslyckas mer än varannan, och då ofta med en ekonomi som fått ordentliga törnar.
27 januari, 2012 kl. 11:50 #135145NO LINGODeltagareMin erfarenhet är att det är lätt bli för nördig och att man gärna snöa in sig på detaljer. De flesta tex blir bara förvirrade om man börjar orera om Google adwords utan man kanske ska hålla sig till att förklara begreppet sökordsmarknadsföring osv. Många som vill börja med ehandel behöver ofta mer gnuggning i själva affärsprocessen, hur går det till från inköp till att man har en nöjd kund. Allt för många fattar inte att det lätta är att sätta upp shoppen That´s my two cents. Kanske kan du hitta något matnyttig här? http://nolingo.se/nyborjarens-guide-till-battre-ehandel Break a leg!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.