Startsida Forum E-handelsforumet Logistik E-handelsbolagens distribution

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100267
    Carl09
    Deltagare

    Hejsan!

    Jag har en fråga angående e-handelföretagens distribution. Det jag undrar är nämligen om ni vet hur många, eller t.o.m. har en lista på-, eller bara kan ge exempel på några e-handelsbolag som sköter sin egen distribution? Jag har t.ex. sett att CDON Group har ngt företag som heter CDON Group Logistics och Lensway har LensLogistics.

    Alla information är av intresse :)

    Tack på förhand!

    Mvh

    #165099
    flennstrom
    Deltagare

    Jag skulle säga att de flesta större ehandlare har logistiken i egen regi.

    #165101
    Parvelito
    Deltagare

    Jag skulle vilja säga att de flesta större har flyttat ut hela eller delar av sin logistik. Gränsen för vad som kallas egen och vad som är outsourcad kan vara lite flytande. Det finns företag med miljardomsättning som har 2-3 egna anställda, resten är inhyrd personal från ett företag som har ett rätt stort inflytande på deras logistik. Andra har en mindre andel inhyrd personal, men likväl så har man ändå börjat flytta ut logistiken från sin totala kontroll. Några har inte mer outsourcat än lite pallar på ett pallhotell och ett tullager, medan somliga har helt flyttat ut sin verksamhet till andra företags kontroll.

    I det stora ”logistikmolnet” finns det några stora tredjepartslogistikföretag som t.ex. Posten, Schenker och DHL driver, där de har flyttat sitt erbjudande från paketdistribution till en bra bit längre in på logistikområdets spelplan. Det handlar inte bara om ehandel, utan har varit mycket varuförsörjning till butiker och distribution till återförsäljare från grossister. I takt med att multichanneltåget går igång så blir det mer och mer ehandel. De stora logistikföretagen flyttar gärna fram sina positioner ännu mera, och är numera också inne och hjälper till med inköpsrutiner och det skvallras lite om att projekt med kundtjänst också.

    Min egen åsikt är att man är ute på tunn is ovanpå djupt vatten när man lägger ut så mycket till andra aktörer. Förmågan att skilja ut sig och erbjuda något extra blir då allt mindre, utan det blir mest prislapp och aggressiv marknadsföring kvar att synas med inför kunderna.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.