Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › E-handel med begränsade öppettider
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av karfo.
-
FörfattareInlägg
-
1 februari, 2014 kl. 10:38 #101330jawiDeltagare
Hej
Har ett grymt system för sökning av en produkttyp som jag bara vill ska kunna användas av privatpersoner, en lösning på detta är att bara låta ”sökdelen” på web-shopen var öppen på kvällstid, alltså öppen då fysiska butiker har stängt.
Detta för att fysiska butiker inte ska kunna använda mitt sök-system gratis.
Låter korkat, men finns det gratis på nätet under butikstider så kommer ju inte mina kunder med butik inte vilja betala för det längre.Vad tror ni ? Är det helt korkat att bara kunna använda sökfunktionen när fysiska butikerna har stängt eller finns det andra sätt att begränsa användandet?
1 februari, 2014 kl. 12:32 #172428GregerADeltagareMin erfarenhet är att många privatpersoner handlar även på dagtid. Så du kan ju missa en del potentiella kunder/användare om du bara har öppet vissa tider.
Skickat från min LT26w via Tapatalk
1 februari, 2014 kl. 19:34 #172485jawiDeltagareTack för ditt svar Greger!
Vad jag hört om bl.a. sveriges största bygghandelssajt så sker en extremt stor del av deras försäljning på söndagskvällar. och mitt dilemma är att jag inte ”kan” låta sökverktyget ligga ute gratis på webben dagtid då risken är stor att inga av mina idag betalande kunder kommer vilja betala framöver. Dessa inkomster är betydande större än vad jag kommer att kunna få in på webb-shoppen eftersom denna webb-shop kommer att boosta försäljning för mina befintliga kunder.
Frågan är om sajten får massa negativ kritik för att den bara är delvis öppen dagtid och helt öppen när fysiska butiker är stängda. Sökdelen som bara blir blir öppen delvis är det bästa som finns idag inom detta segment.
1 februari, 2014 kl. 21:49 #172486ParvelitoDeltagareOm ditt sökverktyg är så bra så skulle jag satsa på att sälja det istället för något annat. Allt annat blir bara larvigt. Själv skulle jag bli vansinnig om det inte går att titta på tapeterna som man letat fram kvällen innan när man är på jobbet nästa dag och har lite smakråd från arbetskamrater.
2 februari, 2014 kl. 09:07 #172487Katrin LundgrenDeltagareOm du är så rädd för konkurrens ska du nog syssla med något annat än webbhandel är mitt tips. För mig låter detta bara galet.
2 februari, 2014 kl. 11:02 #172488AbbesnabbDeltagareVill du begränsa tillgängligheten så kanske du ska fundera över någon form av medlemskap eller abonnemang.
2 februari, 2014 kl. 12:45 #172492LabyDeltagareDet jag skulle jobba på är nog att lägga ner arbete på att få in fler butiker som kunder samt att erbjuda ytterliggare mervärden.
Kanske med en webblösning för varje enskilt butik med just deras sortiment av tapeter.
Alternativt att se om du kan hitta någon lösning med att få in en del intäkter från tapettillverkarna.3 februari, 2014 kl. 09:41 #172523bslaskDeltagareJag håller nog med övriga om att det låter knäppt att begränsa sin site. men eftersom det ändå är frågan, så skulle jag rekommendera att du skapar ett inlogg som bara privatpersoner får tillgång till efter ansökan till dig. Krångligt? Ja. men så är ju inte problemställningen helt glasklar heller.
3 februari, 2014 kl. 13:44 #172532jawiDeltagareHej
Tack för era inputs, jag fick nog dom svar som jag trodde jag skulle få.
Kan som sagt verka tokigt att begränsa ”öppettiderna” men vi vill ju erbjuda det bästa tänkbara för våra kunder som betalar för tjänsten och bjuda på så lite som möjligt för de butiker som inte är villiga att betala för det. Idag ligger det ca 30000 olika tapeter i systemet så det ligger många tusen arbetstimmar bakom all kategorisering och fotografering/redigering. Våra kunder spar mycket tid med detta verktyg och det gör även deras kunder som använder det i butikerna. Vi jobbar för fullt för att kunna tillföra extra värden för dom, nu och framöver.3 februari, 2014 kl. 14:06 #172533danielanderssonDeltagare”Vi finns idag inte på ”nätet” eftersom de allra flesta konsumenterna önskar hjälp vid val av tapet och det får man bäst i butik.”
Just en sådan tjänst som ni plockat fram ville jag använda när jag letade tapet sist, men inte fasen vill jag stå i butiken.
Varför inte öppna upp det på nätet och när man sedan hittat den tapet man vill ha så får man tips på vart man kan köpa den?
Där skulle ni kunna ta betalt av butikerna för att få finnas med i listorna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.