Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › E-handel MADNESS
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av Energibutiken.se.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2014 kl. 16:27 #102247Energibutiken.seDeltagare
Läser just nyhetsbrevet från e-handel.se
Det som slår mig är att allt fler satsar hundratals miljoner på olika former av korsförsäljning och uppköp av olönsamma storsatsande näthandlare.Varje dag blir jag uppringd av säljare som erbjuder tjänster som jag behöver, och allt låter så bra, tills man ställer sig frågan, vad är haken?
Ja, haken är allt som oftast att de vill ha (ytterligare) X procent av min omsättning som ersättning för sina tjänster.
Jag blir allt mer säker på att aldrig satsa pengar på aktier i e-handelsföretag, eller plattformsintegranister, eller betaltjänstföretag, då jag tror att de allra flesta av dessa företag förr eller senare kommer att försvinna.
Det enda vi e-handlare egentligen behöver är ju en väl fungerande webbshop, och en leverantör som levererar dit vi vill för en rimlig summa pengar.
ALLT annat är löst kött som bara kostar oss och kunderna pengar.
Google och andra sökmotorer ser till att kunderna hittar vad de behöver, och de som köper minst tjänster kommer att kunna vara billigast, även om kunden faktiskt får betala en smärre fraktkostnad.
Alla kan inte leva på att skära emellan på det jobb som ett fåtal personer gör, de som uppfinner, tillverkar, och säljer sina prylar.
Detta är dessutom något som gäller, från stor till liten, av vilken outgrundlig anledning säljer inte adidas, nike, m.fl stora märken sina egna prylar själva – i egen webbshop?
Vinsten skulle vara gigantisk, en sko för 10 kronor kan säljas till kund för 995 kr…
Det måste bara vara så det slutar, och det gäller allt från skor till bilar.Att det sen kan finnas fysiska butiker som säljer till de som vill känna på prylarna och få varorna samma dag de bestämmer sig är liksom en helt annan sak, så fysisk handel kommer nog att finnas också.
Vad tror ni om detta?
14 november, 2014 kl. 16:52 #176889SamHDeltagareav vilken outgrundlig anledning säljer inte adidas, nike, m.fl stora märken sina egna prylar själva – i egen webbshop?
Det är ju det dom redan gör?
adidas Dam – Huvtröjor & Track Tops | adidas CC
Men’s Running Shoes: Cross Country, Off Road, and Trail. Nike Store UK.
SAMSUNGAlla företag har redan egna shoppar som de konkurrerar med återförsäljare med. Ibland är det riktigt svårt att konkurrera med en tillverkare som man själv är återförsäljare för.
14 november, 2014 kl. 17:36 #176890Energibutiken.seDeltagareOK, då blir det ännu mer obegripligt hur ett privat företag (nordstjernan) kan köpa ett företag (bygghemma) som knappt gör vinst och där ägarna (i andra led) troligen har satsat miljoner eller miljarder som de inte fått igen.
På ett sätt kan jag förstå det, 2% vinst på 500 miljoner i omsättning är ju 10 miljoner, då 30% vinst på 2 miljoner bara är 600 000 kr, men riskerna?
Och vad händer om räntan stiger, då är 2% förlust…
I vilka branscher satsar man pengar på något som genererar 2% i vinst?I min tidigare bransch, pappersindustrin, strävade man efter minst 12%, trots att omsättningen var 4 miljarder.
14 november, 2014 kl. 18:37 #176892Energibutiken.seDeltagareJag kör för övrigt med asics, men de säljer minsann inte direkt till kund, om OM de gjort det så hade de troligen inte varit billigare än fysiska handeln.
Det är nåt sjukt när näthandeln skall behöva vara lika dyr, eller dyrare än fysisk handel för att gå i vinst.
Näthandeln borde göra minst 20% mer vinst än fysiska butiker.14 november, 2014 kl. 21:11 #176893EkraftDeltagareI princip har du rätt, det är lätt att göra bort sig och spendera för mycket av sina marginaler på diverse tjänster.
Det var nog inte det som Nordstjernan tog fasta på. De är ett bolag med mycket lång historia och starka band till byggindustrin. NCC är ett blytungt företag i portföljen, men där finns också sådant som Ramirent, Nobia och Wingroup. Att de nu fått upp ögonen för Ehandel skall nog branschen ta som ett stort erkännande.
14 november, 2014 kl. 23:15 #176895Energibutiken.seDeltagareEller som ett varningstecken, jag kommer att sälja mina ncc,
Absolut.
Redan gjort (förhoppningsvis)15 november, 2014 kl. 22:35 #176896EkraftDeltagareNCC har väl väldigt lite med det här att göra, även om Nordstjernan råkar äga en majoritetspost i det bolaget. Däremot är det säkert ingen nackdel när man skall förhandla priser med leverantörer om man råkar tillhöra samma koncern som NCC, det ger i alla fall inte sämre priser.
Bygghemma är inte väldigt lönsamt, men det är starkt växande och visar ändå vinst. De tar marknadsandelar på en marknad som är viktig för Nordstjernan. De har länge sett hur bolag som ByggMax, Bauhaus, IKEA och liknande lågprisvaruhus också tagit marknadsandelar. Där säljs inte så mycket av de produkter som deras intressebolag tillverkar. I längden kan det inte fortgå utan att de företag som Nordstjernan redan äger råkar illa ut. (Som en parentes så är det här ett problem som allt fler tillverkande företag ställs inför. Plötsligt vill viktiga kanaler till slutkunden säga upp sina distributionsavtal, eller kraftigt förhandla om dem. Många företag har pressats hårt i förhandlingar med t.ex. ICA, Coop eller Axfood. Leksakstillverkare har nästan gått under när de stora aktörerna där ställt sina krav, och sedan både Expert och OnOff försvann från hemelektronikmarknaden så har SIBA, Elgiganten och MediaMarkt höjt sitt tonläge mot leverantörerna betänkligt).
Nu har Nordstjernan säkrat ett bra växande kanal som kan saluföra de produkter som andra bolag i koncernen tillverkar, och garantera att de får en plats. De tjänar också pengar på att deras konkurrenters produkter säljs genom Bygghemma. Jag tycker inte att prislappen var så tuff trots allt. Om tio år är jag övertygad om att man minst har tiodubblat sin omsättning, och vinst, och då kommer dagens pris att kännas som rena fyndet. Det ger också utrymme för Nordstjernan att göra fler bra affärer när man köper upp tillverkande företag eftersom man har tillgång till en bra turbo i denna försäljningskanal.
Jag tror de har gjort en väldigt bra affär.
16 november, 2014 kl. 09:58 #176899Energibutiken.seDeltagareDet kanske dom har, men faktum kvarstår att många av de stora nätsatsningarna har kostat ägarna stora belopp, och att de smarta köparna troligen kan hitta de saker dom säljer billigare via andra kanaler med lägre kostnader – inte minst i takt med att privatimporten direkt från lågprisländerna ökar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.