Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › E-handel + butik + affärssystem = ?
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2013 kl. 09:47 #99583martinkilandDeltagare
Hej!
Jag försöker hitta en bra lösning för oss där vi kan koppla ihop butikskassor och vår e-handel (magento) så att vi får ett bra flöde för lager, inköp och ordrar.
Vi hanterar idag alla ordrar för e-handeln i magento men tittar nu då på att gå över till ett affärssystem som e-handel och butik synkas mot.
En lösning vi tittat lite närmare på är att köra affärssystemet Visma administration 2000 som vi integrerar med Sharespine mot Visma och som också integreras mot våra ny butikskassor.
Min fråga(or) är då om någon hanterar sina ordrar för e-handeln i ett affärssytem och om ni fått till ett bra flöde där? Tänker på kopplingar mot ex Klarna och transportsystem som idag ligger i magento. Hur hanterar man detta?
Är det rentav någon som kör Visma administration 2000 och som vill dela med sig av erfarenheter?
4 februari, 2013 kl. 20:11 #159347Richie72DeltagareHej Martin
Ett system som ni kanske kan titta på också är Specter. De har bra funktioner för lagerhantering (inköp/utleverans) och under tiden vi använt det i kombination med Textalk har det varit väldigt driftsäkert.Alla system har sina nackdelar och svagheter men jag tycker Specter är stabilt och säkert och passar speciellt er som säljer lite dyrare varor (där tid per order inte är lika viktig).
Jag har inte provat Visma men sist jag kollade skiljde det en hel del i pris.
4 februari, 2013 kl. 21:26 #159350martinkilandDeltagareTack för din input!
Har tittat en hel del på Specter också, och det har en hel del fördelar, framförallt är det ju byggt med fokus mot e-handel (känns det som). Lager och inköp är viktiga funktioner, så det är ju bra att veta dessa funkar bra.
Dock känns Specter inte lika flexibelt i integrationen mot vanlig butik, exempelvis måste man köra deras butikskassa och är inte fri att välja mellan externa leverantörer.
En annan nackdel Specter har tycker jag är att man betalar per användare. Vi kommer kanske behöva vara 5-10 användare. Och om jag fattat det rätt kan man lägga upp fritt med användare i Visma, eftersom man hostar det själv…
Men det är nog Visma eller Specter som är dom två hetaste kandidaterna just nu… Inget lätt val det här.
5 februari, 2013 kl. 06:26 #159356KockenDeltagareSpecter har bra support och fungerar bra. Men de som utvecklat måste gilla att trycka på knappar. Om du till exempel ska lagra in enskilda produkter, ska du först ta dig till rätt vy med rätt inställning = 2 knapptryckningar
Sedan ska du klicka in dig i rätt fält skriva in sökfras i något av de fyra olika fälten (varför inte bara ett med fritextsökning?) för att sedan trycka på sökknappen (om du inte skjuter in streckkoden då slipper du det beroende på hur din läsare är inställd). = 2 knapptryckningar + texten du ska skriva in.Sedan skriva in antalet du ska lagra in och lagra in produkten. I vyn för inleverans kan du inte se det aktuella lagersaldot, i vårt fall vill vi gärna det eftersom det händer att vi har fel lagersaldo på små saker. Så när du lagrat in produkten vill du kanske veta vad den har för utpris ink moms, då får du klicka dig fram till en annan vy i den vyn får du även se hur många du har på lager. = 4 knapptryckningar
Ops! då kom du på att du vill veta vilken hylla produkten ska till, de är ytterligare 4 knapptryckningar bort.
Om det skulle vara så att du fått en prishöjning från leverantören då tillkommer det ett stort antal knapptryckningar även där.När du har gjort detta så är det bara hugga in på nästa produkt!
Finns många fler exempel på onödiga knapptryckningar som Specter lätt skulle kunna programmera bort.
5 februari, 2013 kl. 08:32 #159360martinkilandDeltagare@Kocken 60130 wrote:
Specter har bra support och fungerar bra. Men de som utvecklat måste gilla att trycka på knappar. Om du till exempel ska lagra in enskilda produkter, ska du först ta dig till rätt vy med rätt inställning = 2 knapptryckningar
Sedan ska du klicka in dig i rätt fält skriva in sökfras i något av de fyra olika fälten (varför inte bara ett med fritextsökning?) för att sedan trycka på sökknappen (om du inte skjuter in streckkoden då slipper du det beroende på hur din läsare är inställd). = 2 knapptryckningar + texten du ska skriva in.Sedan skriva in antalet du ska lagra in och lagra in produkten. I vyn för inleverans kan du inte se det aktuella lagersaldot, i vårt fall vill vi gärna det eftersom det händer att vi har fel lagersaldo på små saker. Så när du lagrat in produkten vill du kanske veta vad den har för utpris ink moms, då får du klicka dig fram till en annan vy i den vyn får du även se hur många du har på lager. = 4 knapptryckningar
Ops! då kom du på att du vill veta vilken hylla produkten ska till, de är ytterligare 4 knapptryckningar bort.
Om det skulle vara så att du fått en prishöjning från leverantören då tillkommer det ett stort antal knapptryckningar även där.När du har gjort detta så är det bara hugga in på nästa produkt!
Finns många fler exempel på onödiga knapptryckningar som Specter lätt skulle kunna programmera bort.
Ja det låter ju inget kul alls. Men jobbar ni med inköpsorder när ni beställer? Ni kör både e-handel och butik va? Hur känner du att Specter fungerar överlag för den kombon?
5 februari, 2013 kl. 09:07 #159364KockenDeltagareVi har koppling mellan butik och webbutik, fungerar bra i det stora hela. Har inget att jämföra med men är ganska nöjd med dem.
Vad gäller inköpsorder så beror det på vilken leverantör vi använder oss av. De leverantörer vi handlar kanske 10-30 olika produkter år gången använder vi inköpsfunktionen i Specter. Men man kommer ändå inte ifrån att gå in i varje produkt för att kolla utpris och vilken hylla produkten ska vara på.
Sedan har vi en del leverantörer med egen webbutik där vi kanske handlar 50-150 olika produkter åt gången. Då lägger vi in dem manuellt i Specter, vilket tar kortare tid än att skapa ett inköp, lägga in i leverantörens webbutik och lagra in, söka utpris och hylla när leveransen kommit.I dagsläget har vi valt att inte använda Specter för bokföring. Eftersom det inte sparar någon tid med alla knapptryckningar man måste göra innan ordern är levererad och bokförd. Specter har ingen bra masshantering av ordrarna, så vår webbutik är mycket effektivare när det gäller detta.
Det finns några trådar här på Forumet om de. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.