Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › E-handel Amazon FBA Usa.
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 9 månader sedan av Daniel.J.
-
FörfattareInlägg
-
5 september, 2017 kl. 19:09 #104264Kalibero13Deltagare
Hej, jag tänkte sälja via Amazon FBA och undrar om det finns någon/några erfarna av det som kan hjälpa mig med mina frågor. Jag har researchat men allt blev bara rörigt tillslut.
Jag har alltså koll på vilken vara jag ska sälja. Det verkar som många har större kontakter än vad jag har, sånna som säljer för de stora varumärkena och tjänar bra med pengar. Men efter som jag inte har det så har jag tänkt vända mig till Kinesiska företagen och nu till frågan.
1.Hur går det till när man beställer från en fabrik i Kina som jag tänkt göra. Tänkte på vad jag ska fråga företagen innan jag beställer så de inte fastnar hos Amazon och inte kan säljas p.g.a att de inte har någon scanningskod (GCID, UPC, EAN, JAN, or ISBN) ska varje enhet ha en kod? Allt som behövs för att få sälja varan genom FBA.
2. Om jag vill ha min egen logga/märke på varorna måste jag ansöka om det internationellt?
3. När produkterna har kommit till lagret så scannars dem måste man ha en FNSKU eller SKU kod redan då eller löser Amazon det åt en?
4. Vilken bank ska jag välja då jag behöver ha ett bankkonto utomlands? Går det att öppna bankkonto hos någon EU bank och sälja i USA? Eller vilken bank ska man välja.
5. Moms och skatt hur går det till där?Kommer ansöka om EIN nummer
6. Hur mycket kommer det kosta mig ca innan man har startat upp och kommit igång. Bortsett från varorna och registreringen på Amazon.Lite rörigt just nu. Alla tips och svar uppskattas.
5 september, 2017 kl. 21:13 #184040Jimmy OstromDeltagareMitt tips är att först registrera dig på Amazon utan att sälja. Gå in och testa dig fram lite och ställ frågor till Amazon support. Det tar ett bra tag att förstå på Amazons hemsida. Att lägga in produkter är inte enkelt, värsta skitsidan jag varit med om. Har du sedan produkter som kräver lite certifikat så tar det evigheter att lägga in en produkt.
Tips 2 från mig är att börja sälja själv via Amazon för att se om du kommer kränga. Oavsett vad ”alla” säger är det INTE enkelt att kränga på Amazon. Förvänta dig inget annat för då kommer du bli besviken. Det tar evigheter att bygga upp förtroende för produkterna på Amazon. Tänk dig Google och SEO fast Amazon är typ 100 gånger värre/svårare.
1. Du måste ha ett antal saker på plats, läs på om exakt vad som krävs på Amazon, men EAN kod är ett måste och en hel del andra saker om du ska köra FBA. Detta måste du bli expert på.
2. Vill du att det ska varuskyddat så behöver du göra detta, men inget måste utan det bestämmer du såklart själv (det kostar en slant att varuskydda i EU)
3. Se till att tillverkaren i Kina märker upp alla kartonger/produkter för annars blir det dyrt för dig om Amazon ska göra detta.
4. Enklast är (tycker jag) att köra med Payoneer. Men du väljer själv.
5. Inga problem i början, men säljer du för över xx antal kronor i ett land måste du momsregistrera dig i respektive land (finns massa info om detta), läs på och bli expert på detta.
6. Svårt att säga, gör en budget och sen gångar du denna med 3 är mitt tips. T.ex vad händer om du inte säljer något, då kommer varorna kosta då du betalar för lagerplatsen oavsett om du kränger eller inte.
@Kalibero13 90422 wrote:
Hej, jag tänkte sälja via Amazon FBA och undrar om det finns någon/några erfarna av det som kan hjälpa mig med mina frågor. Jag har researchat men allt blev bara rörigt tillslut.
Jag har alltså koll på vilken vara jag ska sälja. Det verkar som många har större kontakter än vad jag har, sånna som säljer för de stora varumärkena och tjänar bra med pengar. Men efter som jag inte har det så har jag tänkt vända mig till Kinesiska företagen och nu till frågan.
1.Hur går det till när man beställer från en fabrik i Kina som jag tänkt göra. Tänkte på vad jag ska fråga företagen innan jag beställer så de inte fastnar hos Amazon och inte kan säljas p.g.a att de inte har någon scanningskod (GCID, UPC, EAN, JAN, or ISBN) ska varje enhet ha en kod? Allt som behövs för att få sälja varan genom FBA.
2. Om jag vill ha min egen logga/märke på varorna måste jag ansöka om det internationellt?
3. När produkterna har kommit till lagret så scannars dem måste man ha en FNSKU eller SKU kod redan då eller löser Amazon det åt en?
4. Vilken bank ska jag välja då jag behöver ha ett bankkonto utomlands? Går det att öppna bankkonto hos någon EU bank och sälja i USA? Eller vilken bank ska man välja.
5. Moms och skatt hur går det till där?Kommer ansöka om EIN nummer
6. Hur mycket kommer det kosta mig ca innan man har startat upp och kommit igång. Bortsett från varorna och registreringen på Amazon.Lite rörigt just nu. Alla tips och svar uppskattas.
5 september, 2017 kl. 22:28 #184041Kalibero13Deltagare@Jimmy Öström 90423 wrote:
Mitt tips är att först registrera dig på Amazon utan att sälja. Gå in och testa dig fram lite och ställ frågor till Amazon support. Det tar ett bra tag att förstå på Amazons hemsida. Att lägga in produkter är inte enkelt, värsta skitsidan jag varit med om. Har du sedan produkter som kräver lite certifikat så tar det evigheter att lägga in en produkt.
Tips 2 från mig är att börja sälja själv via Amazon för att se om du kommer kränga. Oavsett vad ”alla” säger är det INTE enkelt att kränga på Amazon. Förvänta dig inget annat för då kommer du bli besviken. Det tar evigheter att bygga upp förtroende för produkterna på Amazon. Tänk dig Google och SEO fast Amazon är typ 100 gånger värre/svårare.
1. Du måste ha ett antal saker på plats, läs på om exakt vad som krävs på Amazon, men EAN kod är ett måste och en hel del andra saker om du ska köra FBA. Detta måste du bli expert på.
2. Vill du att det ska varuskyddat så behöver du göra detta, men inget måste utan det bestämmer du såklart själv (det kostar en slant att varuskydda i EU)
3. Se till att tillverkaren i Kina märker upp alla kartonger/produkter för annars blir det dyrt för dig om Amazon ska göra detta.
4. Enklast är (tycker jag) att köra med Payoneer. Men du väljer själv.
5. Inga problem i början, men säljer du för över xx antal kronor i ett land måste du momsregistrera dig i respektive land (finns massa info om detta), läs på och bli expert på detta.
6. Svårt att säga, gör en budget och sen gångar du denna med 3 är mitt tips. T.ex vad händer om du inte säljer något, då kommer varorna kosta då du betalar för lagerplatsen oavsett om du kränger eller inte.
Tack för bra svar! jag hade tänkt att lära mig den hårda vägen men ska registrera ett vanligt konto för och lära mig lite om Amazon samt läsa på lite mer om de saker jag inte riktigt har koll på. Kommer säkert dyka upp fler frågor.
4 december, 2018 kl. 11:14 #185878mlundinDeltagare@Jimmy Öström 90423 wrote:
4. Enklast är (tycker jag) att köra med Payoneer. Men du väljer själv.
Kör du på Payoneer fortfarande?
Har letat på deras sida men kan inte hitta hur mycket kostnaden blir av att använda deras tjänst. Hur mycket kostar det för dig?
7 februari, 2019 kl. 10:10 #186105Daniel.JDeltagareHej , Vi använder payoneer, Worldfirst ska nog också funka fint
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.