Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › E-butik.se nya versionen
- Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av Fredrik.an.
-
FörfattareInlägg
-
28 augusti, 2009 kl. 13:24 #94016fenrikDeltagare
E-butik.se släppte i dagarna en skarp version till en pilotkund, på deras nya plattform, kanske kallas den e-butik 2.0 eller något? .
Men hur som, jag undrar om kassan, snabb/ensidekassa har ju slagit sig fast mer o mer som standard nu. Men hur ska den ställas upp, jetshop har gjort en en ok, askås en bra och likaså Sitedirect osv osv,,nu gör alltså e-butik.se en också.
Vad tycker du, är den bra eller mindre bra? Jag kan inte riktigt bestämma mig ännu. Pilotkunden som använder plattformen är http://www.iob-butiken.se/
Nyheten om pilotkunden från e-butiks blogg: http://blogg.e-butik.se/index.php/2009/08/27/nu-lyfter-vi-nya-e-butik-i-skarpt-lage/
28 augusti, 2009 kl. 14:33 #106840JoelDeltagareHelt klart ett (eller flera) steg i rätt riktning vad gäller e-butik’s e-handelslösning.
Snabbkassan är en av de bästa jag sett hitintills. Tydlig och lättöverskådlig.
/Joel
28 augusti, 2009 kl. 14:37 #106841GregerADeltagareJo, det ser ju enkelt och prydligt ut, och fungerar säkert jättebra för inrikes handel.
Det jag stör mig på är att det finns två fraktalternativ, varav det ena bara verkar gälla för övriga norden.
De flesta försöker alltid med det billigaste, och skulle det komma upp ett felmeddelande så trycker de hejvilt tills ordern går in. Sedan ”har de inte sett meddelandet” när de senare klagar på att priset inte stämmer med vad som angavs när de beställde.Vi har blandat B2B och B2C samt skickar till andra länder, inkl Norge, och för att en utcheckningslösning skall fungera bra så måste destinationsland vara en av de första uppgifterna man anger. Därefter presenterar man tillgängliga frakt- och betalsätt för det landet. Även VAT-no och korrekt momsberäkning är viktigt. Sedan visar man totalsumman beräknad efter de val kunden gjort.
28 augusti, 2009 kl. 15:51 #106842ParvelitoDeltagareJag vet inte, men antar att den kan anpassas efter olika behov. Jag tyckte den var logisk, pedagogisk och enkel att förstå.
28 augusti, 2009 kl. 21:37 #106844henrikDeltagareInte riktigt One-page-checkout som jag skulle vilja ha det. Alla e-butiker som inte kräver inloggning kan ju i så fall göra det genom att lägga alla steg på en sida. En grej som var bra var ju att man kunde knappa in personnummer och hämta alla uppgifter så man slapp fylla i allt. Hoppas bara dom inte loggar personnumret bara
29 augusti, 2009 kl. 06:01 #106847NicklasDeltagareDet ser ut som att den har gått i rätt riktning, men jag hatar när man måste leta efter frakten. Varför inte ha totalpriset direkt i varukorgen.
29 augusti, 2009 kl. 07:03 #106848TimDeltagareStort tack för er feedback, mycket bra! Nicklas: när du säger ”leta efter frakten” så har vi valt att priset ska visas direkt tillsammans med de fraktalternativ som finns där, utifrån vilken frakt du väljer så justeras totalsumman direkt. Har du tankar och förslag på hur det skulle kunna bli ännu tydligare?
29 augusti, 2009 kl. 10:17 #106849NicklasDeltagareUrsäkta att jag inte var tydlig, jag vill se frakten i den lilla rutan ”din varukorg” utan att behöva klicka vidare för att se totalpriset.
30 augusti, 2009 kl. 07:22 #106857TimDeltagareTack, då är jag med vad du menar och förstår din tanke helt och hållet. Nöten som jag finner lurig att lösa är vilket fraktpris man ska visa i den vyn. Ska det vara det billigaste fraktsättet, det snabbaste etc. Tänker att priserna kan variera avsevärt och att slutkunden inte får känna sig lurad när de går till kassan.
Har du idéer hur man ska lösa det så tar vi tacksamt emot dem. Målet är att du som butiksinnehavare ska få välja om exvis fraktpriset ska visas även i den lilla varukorgen eller inte.
30 augusti, 2009 kl. 08:04 #106858ParvelitoDeltagareVisst finns det ett otal fraktlösningar, men jag tror att de flesta har >95% av sina frakter efter en ”normalmall” som bygger på deras avtal med en eller flera speditörer. Många har dessutom enhetsfrakt. Jag anser det inte vara att lura kunden om denne i sedan i kassan uppgraderar till en snabbare frakthantering, eller en mer ”exklusiv” frakt som passar dem bättre. Det är ju ett eget val. Inte heller tror jag att E-handlare skulle få för sig att skriva in priser för en frakttjänst som är billig, men så sunkig att ingen vill använda den utan känner sig tvingad att uppgradera. Det skapar bara avhopp i kassan och dåligt rykte. (Jag tror inte vi ens har några sådana fraktalternativ i Sverige, och att ingen som är vid sina sinnens fulla bruk skulle få för sig att dropshippa från Kina med båtfrakt).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.