Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › E-butik och transaktionsavgifter?
- Detta ämne har 17 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av laser.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2011 kl. 07:56 #119356martinkilandDeltagare
Jag kör E-butiks nya plattform och är väldigt nöjd med både plattformen och E-butik som företag. Men att dom tar en extra månadsavgift för kortbetalning via Dibs och Auriga är ju lite konstigt. För övriga betallösningar som Klarna och Paypal gör dom ju inte det.
Ett problem dom har som jag ser det är att steget från deras utökade lösning som kostar 795 kr till utökad plus som kostar 2495 kr / mån är väldigt stort. Där borde dom absolut ha ett mellansteg. Där man då också kan komma bort från transaktionsavgiften.
evomedia: fakturaavgiften kommer du bort ifrån om du väljer att betala en gång per år. Vad för typ av statistik du betalade för vet jag ej, men det går ganska enkelt att själv lägga in google analytics-koden.
21 februari, 2011 kl. 08:12 #119358TimDeltagareHej,
Som kund hos oss kan du välja mellan 4 olika versioner och där de 3 första har en transaktionsavgift och den 4:e är utan transaktionsavgift. Vår tanke är att du ska kunna börja på de versionerna med en lägre fast kostnad och sedan uppgradera vartefter du får försäljning i din butik. Det innebär att när du når en viss försäljning har du möjlighet att uppgradera till versionen utan transaktionsavgifter.
Som vi bedömer det så uppskattar vår målgrupp den hjälp vi kan ge i form av support och rådgivning. Den tiden som vi lägger och kan lägga på kunderna har vi bakat in i våra priser. Detta är inte rätt modell för alla men vi tror att våra kunder uppskattar den hjälpen. Har man mycket kunskap själv finns det många alternativ än att ha sin butik hos oss, exvis flera av de som ni nämner i tråden.
Vår övertygelse är att det finns plats för många olika typer av leverantörer som vänder sig till olika målgrupper och där vi arbetar mot vår målgrupp.
Efter feedbacken här så ser vi att det inte tydligt framgår att man kan byta version vartefter man växer och det ska vi självklart förtydliga på hemsidan.
21 februari, 2011 kl. 08:53 #119361evomediaDeltagare@martinkiland 15759 wrote:
Jag kör E-butiks nya plattform och är överlag nöjd med både plattformen och E-butik som företag. Håller med om att dom har en tendens att ta extra betalt för både det ena och det andra, vilket kan vara ganska irriterande. Men när man väl är kund och dom ser att man har lite försäljning så sitter man i ett ganska bra förhandlingsläge. Men att dom tar en extra månadsavgift för kortbetalning via Dibs och Auriga är ju helt uppåt väggarna faktiskt. För övriga betallösningar som Klarna och Paypal gör dom ju inte det, så förstår inte varför det ska vara motiverat att göra det på andra.
Ett problem dom har som jag ser det är att steget från deras utökade lösning som kostar 795 kr till utökad plus som kostar 2495 kr / mån är väldigt stort. Där borde dom absolut ha ett mellansteg. Där man då också kan komma bort från transaktionsavgiften.
evomedia: fakturaavgiften kommer du bort ifrån om du väljer att betala en gång per år. Vad för typ av statistik du betalade för vet jag ej, men det går ganska enkelt att själv lägga in google analytics-koden.
Som sagt körde jag den gamla frames baserade butiken och kan inte uttala mig om den nya butiken men i den gamla så gick det inte att använda analytics utan man använde något annat statistik program som förövrigt var värdelös jämfört med analytics och den kostade då extra.
@parvelito dom tar 390kr/mån för dibs 345kr/mån för auriga samt 1000kr installation för kortbetalning och 1000kr till för faktura…
@martinkiland jo det vet jag men 100kr i fakturaavgift är ändå lite väl saftigt för att skicka ut en e-postfaktura…en av dom ”roligaste” kostnaderna som dom hade då när jag först började använda e-butik.se var sökmotoranmälan ni vet när man anmäler sin URL för indexering, det som tar i princip 10 sekunder, 890kr gick det på… detta var alltså hur det var för 2 år sen vet inte hur det är nu. (vill påpeka att jag inte nappade på detta erbjudande)
Vi ska inte klaga för mycket dock man får väl själv välja hur man prissätter sina tjänster alla gör vi olika. Jag var en nöjd kund när jag hade dom trots alla små kostnader. Blir man en större butik så söker man sig nog till andra lösningar.
21 februari, 2011 kl. 10:16 #119366CroonaDeltagare”Sökmotorregistrering (890 kr) Våra sökmotoroptimerare säkerställer att din butik finns med i Google och de andra sökmotorernas sökresultat.”
Kan Tim motivera denna kostnaden? För i mina ögon är detta lika mycket lurendrejeri som de som tar 2000kr för att regga en .se domän.
21 februari, 2011 kl. 10:40 #119368MurmelinDeltagareJa, jösses vilka priser och avgifter!
Jag var ett kort tag intresserad av e-butik (mest pga möjligheten att låta fotostudio för produktfotograferingar). Men jag insåg snabbt att det skulle löna sig att låta en webbyrå bygga en helt egen webshop åt mig. 30.000 om året ger en massa timmar hos både formgivare och kodare. Då är sidan dessutom i princip gratis år 2.
890:- för att säkerställa att man syns på Google känns ju inte särskilt seriöst…
21 februari, 2011 kl. 12:32 #119370bloggusDeltagare@Tim 15760 wrote:
Hej,
Som vi bedömer det så uppskattar vår målgrupp den hjälp vi kan ge i form av support och rådgivning. Den tiden som vi lägger och kan lägga på kunderna har vi bakat in i våra priser. Detta är inte rätt modell för alla men vi tror att våra kunder uppskattar den hjälpen. Har man mycket kunskap själv finns det många alternativ än att ha sin butik hos oss, exvis flera av de som ni nämner i tråden.
Vad är målgruppen för er? Ni listar lite större, kanske mer kända företag som referenskunder på er framsida, men samtidigt så menar ni att målgruppen är småföretag, som precis startat och behöver mycket hjälp? Varför inte visa småföretagare som referenskunder på framsidan i så fall? Anser att ni ät en bit tvetydliga i era priser, marknadsföringen och det du säger här.
@Tim 15760 wrote:
Hej,
Vår övertygelse är att det finns plats för många olika typer av leverantörer som vänder sig till olika målgrupper och där vi arbetar mot vår målgrupp.
För bra tillväxt av ehandeln hoppas jag att att det inte finns plats för leverantörer som har liknande prissättning. Tyvärr.
Sedan hade jag en fråga: kunder som flyttar från det gamla, föråldrade framesystemet till nya systemet, måste de godkänna avtal med transaktionsavgifter?
—
21 februari, 2011 kl. 14:29 #119373martinkilandDeltagare@evomedia: håller med dig. Jag hade mycket hellre betalat per månad, men jag kommer inte betala 100 kr extra för det per månad. Så den avgiften hoppas jag e-butik kommer ta bort framöver.
28 mars, 2011 kl. 12:01 #121035laserDeltagareOm dem hade erbjudit deras paket ”Utökad PLUS” fast med ytterligare 30-50 funktioner till med en transaktionsavgift på 5% och ett max pris på säg 700 i månaden? Alltså kommer du över 700Kr i transaktionsavgifter så betalar du högst 700kr. Ingen start eller månadsavgifter skulle det vara okej då med transaktionsavgifter?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.