Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dustin home i Plus

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95239
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Om någon missade det så var Dustin Home i plus i går och fick ta en del kritik.
    Vore roligt att höra vad ni andra tyckte, om ni inte såg programmet så finns det här
    Plus | SVT Play

    #116638
    danielandersson
    Deltagare

    Heh, han var kanske inte bäst på att svara på hennes frågor ;)

    #116639
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nej, jag tyckte han gjorde en ganska platt figur.

    #116743
    Calle
    Deltagare

    Tycker personligen att Dustin är en av dem bästa på att hantera sina returer så jag blev ganska överraskad av inslaget.

    Har själv fått returnera en del produkter till dem och det har alltid varit smidigt.

    Senaste gången fick jag tom varan utbytt till en dyrare variant utan mellanskillnad.

    Hade varit intressant om dem gjorde ett inslag om Komplett, då hade jag personligen kunnat dra upp ett par ärenden som inte är helt olika dem i inslaget om Dustin.

    Kan också tillägga, som tidigare anställd på Stream, att detta system med att bolla runt med sina kunder verkligen inte är en engångsföreteelse och något som väldigt många företag använder sig av.

    #116744
    Parvelito
    Deltagare

    Nästan alla företag har kunder som det skurit sig med. Man gör direkta fel, olika personer bedömer samma ärende olika, kunden kan vara svårtolkad etc. Det är inget konstigt, jag tror att vi alla här kan räkna upp några affärer där det inte gått riktigt som man tänkt sig.

    Dustin är ett i grunden seriöst företag, men har naturligtvis krav på sig att de skall vara lönsamma. Och det är inte lätt på en marknad där företag som MediaMarkt och El-giganten, ivrigt supporterade av alla andra hemelektronikföretag inkl Dustin, driver ett vanvettigt priskrig sedan några år tillbaka. Från att ha haft mycket små marginaler säljer man idag med förlust för att ta marknadsandelar. För att minimera förlusten måste man hela tiden ha ett synnerligen effektivt och billigt sätt att ta hand om kundsupport, lager, ekonomi och liknande.

    Bland det mest populära är att skicka en reklamerande kund någon annanstans, för sådana tjänar man ju inga pengar på. Därför har man byggt upp en hel rad med olika serviceföretag (bl.a. Stream) som skall ta hand om reklamationerna, på tillverkarnas bekostnad. De har inget kundförhållande mot slutanvändaren, de representerar inte tillverkaren eller återförsäljaren i kundens ögon, och de behandlar slutanvändarna där efter…

    Att sedan TV tar upp Dustin beror nog mer på slumpen än att de skulle vara sämre än någon annan. Dustin fick som en av de ledande aktörerna klä skott för vad som sker i en hel bransch.

    #116749
    timmy
    Deltagare

    Jag tyckte plus gjorde en väldigt stor grej av det. Visst, det var många olika aktörer inblandade men själv hade jag inte tyckt det var särskilt jobbigt att ringa runt och lösa problemet. Tycker han skulle stått mer för att det var en bra process att skicka returer till leverantörerna och inte varit så defensiv. Alla vet ju att de inte kommer ändra processen för detta ändå!

    #116751
    danielandersson
    Deltagare

    @timmy 12815 wrote:

    Jag tyckte plus gjorde en väldigt stor grej av det. Visst, det var många olika aktörer inblandade men själv hade jag inte tyckt det var särskilt jobbigt att ringa runt och lösa problemet.

    Men.. va?

    Ska man som kund behöva skicka och ringa runt för att få en produkt reparerad/utbytt under garantitiden?

    Det låter inte vidare användarvänligt.

    Man betalar väl mellanhanden (Dustin) för nånting? Min tid är värd mer än att ringa runt till diverse företag för att få produkten jag betalade för.

    #116761
    timmy
    Deltagare

    Säger bara att jag inte tror det var så jobbigt som de försökte beskriva det. Plus blandade in Klarna och DHL bara för att visa på att det var många aktörer inblandade. Klarna hade redan stoppat fakturorna och ett fraktbolag behövs alltid om nu inte Dustin ska behöva starta ett eget.
    Klart jag inte är positiv till att ringa runt till diverse företag men jag tror faktiskt bara det handlade om ett samtal egentligen. Till dustin som sedan kopplar vidare dig till stream/leverantören. Brukar inte vara mer krångligt än så enligt mina erfarenheter :)

    #116793
    Plastskivor
    Deltagare

    De ska byta namn till DustBin har jag hört..

    #116794
    Calle
    Deltagare

    @Plastskivor 12864 wrote:

    De ska byta namn till DustBin har jag hört..

    hahaha! :D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.