Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "drop-down" eller inte?
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2010 kl. 09:53 #112825AndreasDeltagare
Dehär är något jag har funderat mycket på.
Själv har jag kommit fram till att färgen är estetiskt tilltalande och passar inte i en dropdown lika bra som exempelvis en storlek. Jag kommer även ha möjlighet att sortera enligt färg i min nya webbshop, så då vill man att rätt färg syns direkt.
26 juli, 2010 kl. 11:05 #112826Christoffer TyreforsDeltagareJag håller inte med angående seon.
Det finns egentligen två olika scenarion och alltså två sidor av det hela.
Om färgen/storleken tenderar att finnas med i longtail-sökningar (som ovan nämnt) så ska man såklart ha en sida för varje färg eftersom du då kan plocka upp dessa sökningar. Det är dock inte alltför vanligt (mej veterligen) och om det inte är viktigt så kommer man, som kodmyran säger, få duplicate content. Däremot påverkar det inte bara ens trust; du kommer få stora problem med att få sidorna indexerade om de inte skiljer sig tillräckligt vilket de ofta inte gör då det de facto oftast bara skiljer ett ord (röd / grön) och därmed tappar du alla sökningar istället för att ”bara” tappa longtail.
Den optimala lösningen är då såklart att man i artikelgruppen visar ALLA varianter och har länktexten rätt (RÖD karaff / GRÖN karaff) men att de pekar till samma produkt/url. Alltså, produkten har tre varianter och alla dessa tre visas i listningen men när man kommer dit är alla samlade. Självklart skall då den gröna/röda/whatever vara den som visas och det görs väl enklast med en parameter (xxx.se/produkt?x=2) som man sedan i webmaster tools ber google att strunta i.
På så vis har du en sida som (om du har hygglig kraft på din sajt) kommer ranka på de tre olika varianterna/nyckelorden (givet att du optimerar för de tre, lättast genom att skriva ut något i stil med ”varianten finns i grön, röd & lila” och att använda färgen i alt-attributet på varje färgs bild). Dessutom kommer de som ville ha en grön kunna se att den finns i lila och kanske hellre köpa den än att strunta i att köpa den gröna osv. annars hade man ju behövt relatera alla produkter (manuellt?) vilket är en hel del jobb.
Mina 5 cent
edit: sök på compaq. Deras sajt borde ju rimligtvis vara mest relevant för en sökning på Compaq. Men ändå så har de bara 1+1 resultat från sin sajt (subdomäner räknas som ”andra” sajter). Det betyder alltså att google aldrig kommer ge en domän en hel förstasida (mej veterligen nästan aldrig mer än 1 reusltat +1 subresultat) och därmed kommer de inte heller ge dej tre platser för dina tre olika färger/urler och då har du enligt mej ett större problem. Ponera att du söker på ”RÖD karaff kostaboda” och din sajt presenterar ”GRÖN karaff kostaboda”. Snarlikt, men ack så ickerelevant och jag tror inte att du får särskilt hög clickrate på den länken. Óm man använder en sida skriver man såklart in färgerna i metadescription…
26 juli, 2010 kl. 21:33 #112834Richie72Deltagare@Parvelito 8382 wrote:
En hel del shoppar (som t.ex. Textalk som shopen du länkar till använder) har ett dåligt stöd för varianter av en produkt, utan det är nästan ett måste att man lägger upp varje variant som en egen produkt. Det tror jag är den främsta anledningen.
Textalk tycker jag har ett bra stöd för varianter. Vi har både färger och storlekar och en automatisk lagerfunktion för båda (alltså när svart i storlek 5 tar slut kan kunden inte köpa den men kan köpa blå storlek 5 eller svart storlek 4).
Vad är det du syftar på när du säger att de har ett dåligt stöd för varianter av en produkt?
27 juli, 2010 kl. 12:32 #112841FreddeDeltagareAngående ”debaser”s inlägg så verkar det vara viktigt att ha länktexten rätt till själva produkten på produktlistningen.
1.) Man bör alltså ha med den aktuella färgen i produktens namn, stämmer det? Tex. ”Röd karaff 1,5 liter”, ”Blå karaff 1,5 liter” osv?
2.) Spelar det någon roll för SEO-optimeringen i vilken ordning och när färgen kommer i produktnamnet? Tex ”Karaff 1,5 liter röd” eller ”1,5 liter röd kraff”?
3.) Finns det någon fördel/nackdel med att ha ett ”drop down”-val vid produkten i produktlistningen eller bör man endast ha den inne på själva produktsidan? Jag har nämligen sett en hel del butiker som inte har den i produktlistningen utan att man måste klicka sig in till produkten först för att göra val. Varör?
27 juli, 2010 kl. 16:15 #112843Christoffer TyreforsDeltagareAngående ”debaser”s inlägg så verkar det vara viktigt att ha länktexten rätt till själva produkten på produktlistningen.
1.) Man bör alltså ha med den aktuella färgen i produktens namn, stämmer det? Tex. ”Röd karaff 1,5 liter”, ”Blå karaff 1,5 liter” osv?
2.) Spelar det någon roll för SEO-optimeringen i vilken ordning och när färgen kommer i produktnamnet? Tex ”Karaff 1,5 liter röd” eller ”1,5 liter röd kraff”?
3.) Finns det någon fördel/nackdel med att ha ett ”drop down”-val vid produkten i produktlistningen eller bör man endast ha den inne på själva produktsidan? Jag har nämligen sett en hel del butiker som inte har den i produktlistningen utan att man måste klicka sig in till produkten först för att göra val. Varör?
1: Ja, det bör man. Är väl kanske inte världens viktigaste DIREKT, men indirekt är det väldigt ofta det då de flesta systemen använder produktnamn till t.ex. titel (viktigt), länk (viktigt) och h1 (viktigt).
2: Ingen aning ärligt talat. Det sägs ju ofta att det är så (och isåfall att det som utmärker dem ska vara först) men jag har aldrig märkt någon såpass stor skillnad. Isåfall hade jag hellre listat ut vad folk 1) de facto söker på 2) vad som ser snyggt ut.
3: Nackdel imho. 1) Google följer inte formulär (vilket en dropdown är). Man kan ju göra dropdowns på andra sätt men då är det med javascript/ajax och det följer google inte heller. Då är man inne på dålig internlänkning… Varför andra har så är väl mestadels en teknisk fråga. Och kanske för att alla system inte stödjer olika TYPER av varianter. T.ex vore det dumt att splitta upp t-shirts i olika storleker och alltså visa alla som en egen produkt, men färgen kan vara jättebra och stödjer systemet inte att man har olika typer som ska behandlas på olika sätt så blir det väl så. Vidare så är det Parvelito högst sant, om man kränger basic t-shirts i 9 färger each så blir det lite tradigt med 9 v-neck i listan, sen 9 linnen osv osv osv.
4: Om man vill göra det enkelt för sej använder man enbart produktnamnet (och således bara en sida/produkt/url) och skriver i metadescription vilka färger den finns i (skriv dem nära produktnamnet så att google väljer ”rätt” del av din snippet eller skriv en väldigt kort description – helst automatsitk ur systemet såklart) och så skriver du ut i produktlistan att ”fler alternativ finns”. Eller nåt sånt. Många har ju små boxar med färger som t.ex. HAGLÖFS | Språk Produkter Kläder herr skitdåligt exempel men tanken framgår.
Men nu är jag mer pokerspelare än ehandlare så mina idéer bör väl tas med en nypa salt…
27 juli, 2010 kl. 21:51 #112852FreddeDeltagareHängde nog inte riktigt med i resonemanget om man bör ha ett drop down-val för produkten redan i produktlistningen eller ska man enbart ha den på produktsidan, vad anser ni är bäst?
28 juli, 2010 kl. 09:26 #112861Katrin LundgrenDeltagareVad tycker du själv? tänk dig in i situationen som kund, vad föredrar du????
Vill du behöva klicka dig in på varje produkt eller kunna välja redan i steg 1?Själv föredrar jag att välja direkt, jag tror att ju färre klick till kassan desto färre kunder förlorar man, men det är bara min åsikt.
28 juli, 2010 kl. 10:27 #112870FreddeDeltagare@Kodmyran 8439 wrote:
Vad tycker du själv? tänk dig in i situationen som kund, vad föredrar du????
Vill du behöva klicka dig in på varje produkt eller kunna välja redan i steg 1?Själv föredrar jag att välja direkt, jag tror att ju färre klick till kassan desto färre kunder förlorar man, men det är bara min åsikt.
Jo, jag har också varit inställd på och tror att man kanske vinner mer på att kunden kan välja redan i steg 1 och slippa klicka så mycket. Men eftersom jag nu väldigt ofta tycker se webbshopar där man måste gå in till själva produkten för att göra själva valet så började jag fundera på om det finns någon strategisk tanke bakom det hela.
28 juli, 2010 kl. 11:06 #112874Katrin LundgrenDeltagareJag tror att ”strategin” är att butikslösningen är uppbyggd så, men åter igen jag kan ha fel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.