Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "drop-down" eller inte?
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
24 juli, 2010 kl. 18:16 #94757FreddeDeltagare
Jag har sett att många butiker sällan verkar köra med ”drop-down”-väljare där man tex kan välja färg då det finns flera färger av en produkt. Istället lägger man upp produkten flera gånger men med olika färger. Är det bättre att göra så istället för att lägga upp produkten en gång och använda sig av en så kallad ”drop-down”-väljare?
Blev lite fundersam hur man bör göra, har det något med SEO-optimeringen att göra? Eller blir det tydligare/bättre för kunden att lägga upp produkten flera gånger?
Här är ett exempel från en butik som lagt upp en karaff med ”jacka” två gånger (turkos och lime):
Kitchen Store – Glas & Karaffer24 juli, 2010 kl. 18:59 #112811ParvelitoDeltagareEn hel del shoppar (som t.ex. Textalk som shopen du länkar till använder) har ett dåligt stöd för varianter av en produkt, utan det är nästan ett måste att man lägger upp varje variant som en egen produkt. Det tror jag är den främsta anledningen.
24 juli, 2010 kl. 20:34 #112812FreddeDeltagareOkej, så det har alltså inget med SEO-optimeringen att göra?
Men kan man kanske öka försäljningsgraden i och med att man har en produkt med olika färgval upplagd flera gånger men med olika färger så att kunden ser de olika färgerna bredvid varandra? Risken annars är kanske att kunden missar att produkten finns i flera färger om hon/han inte klickar och går in på produktsidan utan endast ser den i själva listingen? Jag vet inte.
24 juli, 2010 kl. 20:53 #112813ParvelitoDeltagareJag kan inte tänka mig att det har någon större SEO-betydelse, men däremot är det ibland en fördel att, som du skriver, kunna se alternativen bredvid varandra. Å andra sidan finns det tillfällen då en produktkategori kan bli ganska överlastad med ett otal likadana produkter där endast färg eller storlek skiljer sig åt något.
24 juli, 2010 kl. 20:58 #112814LindahlDeltagareFast jag tycker att det är skillnad på om man säljer t-shirtar i olika storlekar eller som i exemplet ovan en karaff.
Det är ganska vanligt att webbshoppar har en lista med ”liknande produkter”, det tycker jag är en ganska bra lösning när det t.ex. rör sig om olika färger.
24 juli, 2010 kl. 21:11 #112815GregerADeltagareDet finns nog inget absolut svar på den frågan, utan man får helt enkelt se vilket som ser bäst ut i den webshop man har.
Det finns ju alltid en risk att kunden glömmer välja färg eller storlek i en drop-down, och då kan det bli några onödiga returer.
Ur SEO-synpunkt så spelar det nog inte så stor roll, såvida det inte är just färgen eller annan valbar egenskap som är ett viktigt nyckelord.
24 juli, 2010 kl. 21:47 #112817FreddeDeltagareTack för svaren! Får fundera lite på hur jag ska göra där.
25 juli, 2010 kl. 07:39 #112820Katrin LundgrenDeltagareDen enda nackdelen som finns SEOmässigt är att texterna ofta är samma på de olika produkterna vilket ger lite lägre trust i google om man ska tro proffsen, men det problemet har du oavsett om du lägger dem i drop down eller som olika produkter.
Jag tror som Parvelito, de flesta shopparna har inte speciellt bra stöd för dropdown och kanske inte bakom skalet heller för hur man hanterar dem, och därför ser man många billigare butiker där de ligger som separata produkter. I en del fall handlar det nog också om att butiksägare vill fylla upp en kategori så att det inte ska se så tomt ut ifall man har ett fåtal produkter men med många variationer. Själv kör jag drop down och har faktiskt inte haft några returer än pga av det otroligt nog.
25 juli, 2010 kl. 09:28 #112822KockenDeltagareFinns en del fördelar med att lägga dem som olika produkter.
Seo för den specifika färgen/storleken ex ”röd karaff kostaboda” longtail sökningar.
Sedan kan man sortera produkter efter färg/storlek alla small eller alla röda produkter.25 juli, 2010 kl. 13:07 #112823Katrin LundgrenDeltagare@Kocken 8393 wrote:
Finns en del fördelar med att lägga dem som olika produkter.
Seo för den specifika färgen/storleken ex ”röd karaff kostaboda” longtail sökningar.
Sedan kan man sortera produkter efter färg/storlek alla small eller alla röda produkter.I vår lösning hanteras alla som separata produkter rent seomässigt så de sökningarna får vi i alla fall 😮
Däremot sorteringen kan precis som du säger vara en fördel. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.