Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Driva in obetald faktura…

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #131961
    flennstrom
    Deltagare

    Sorry för sent svar.
    Det stämmer att vi inte driver fakturor på outlösta postförskott till kronofogdemyndigheten. Vi skickar påminnelse och inkasso. Vill butiken driva ärendet vidare kan butiken kontakta oss för att få en lista på de fakturor som fortfarande inte är betalda.

    #131963
    fotofyndet
    Deltagare

    @flennstrom 29799 wrote:

    Sorry för sent svar.
    Det stämmer att vi inte driver fakturor på outlösta postförskott till inkasso.

    Tack för svaret Fredrik.

    #132035
    najjie
    Deltagare

    Svea driver även sådana fakturor.

    #132161
    Per Nilsson
    Deltagare

    @najjie 29882 wrote:

    Svea driver även sådana fakturor.

    Jepp, vi använder Svea till att fakturera och driva in ”postförskottsfakturor”.

    #132163
    Lastbryggan
    Deltagare

    Problemet med att driva en postförskottsfaktura vidare är väl att det ofta saknas personnummer i samband med pf-beställningar.

    #132165
    Parvelito
    Deltagare

    @Lastbryggan 30038 wrote:

    Problemet med att driva en postförskottsfaktura vidare är väl att det ofta saknas personnummer i samband med pf-beställningar.

    Det brukar inte vara så svårt i sig att plocka reda på via diverse olika tjänster, personnummer är ju offentliga i Sverige.

    Däremot ser jag mer bekymmer med att bevisa att det verkligen är mottagaren som beställt om man drar det till vägs ände, och om det är människor med väldigt sunkig ekonomi så får man inte betalt i alla fall efter hela processen.

    Eller är det så att Svea driver hela fallet kostnadsfritt, och lägger det på sin långtidsbevakning om inte gäldenären har pengar?

    #132166
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Visste inte jag att dom gjorde faktiskt.

    @Per Nilsson 30036 wrote:

    Jepp, vi använder Svea till att fakturera och driva in ”postförskottsfakturor”.

    #132167
    najjie
    Deltagare

    @Lastbryggan 30038 wrote:

    Problemet med att driva en postförskottsfaktura vidare är väl att det ofta saknas personnummer i samband med pf-beställningar.

    Jag har ställt in kassan på att be om det vid pf också. Har minskat outlösta paket och än så länge har ingen kund ifrågasatt det heller faktiskt.

    #132168
    najjie
    Deltagare

    Just ja, en annan del av detta: Jag tror att det kan vara bra på ett sätt också. Beställde själv mot pf för ett tag sen och missade att hämta ut. Fick ingen faktura på det och skulle vilja beställa av dem igen men skäms för det så det har inte blivit av.

    #132172
    Lastbryggan
    Deltagare

    @Parvelito 30040 wrote:

    Det brukar inte vara så svårt i sig att plocka reda på via diverse olika tjänster, personnummer är ju offentliga i Sverige.

    Absolut, men då skall man sitta och jobba med det också. Vad jag menade var att smidigheten i tjänsten spricker lite om man inte har personnummer tillgängligt.

    Jag har ändå ca 60% av mina pf-fakturor som betalas och det täcker mina utlägg vid returer.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.