Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Driva in obetald faktura…
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2011 kl. 09:40 #131961flennstromDeltagare
Sorry för sent svar.
Det stämmer att vi inte driver fakturor på outlösta postförskott till kronofogdemyndigheten. Vi skickar påminnelse och inkasso. Vill butiken driva ärendet vidare kan butiken kontakta oss för att få en lista på de fakturor som fortfarande inte är betalda.9 december, 2011 kl. 10:09 #131963fotofyndetDeltagare@flennstrom 29799 wrote:
Sorry för sent svar.
Det stämmer att vi inte driver fakturor på outlösta postförskott till inkasso.Tack för svaret Fredrik.
9 december, 2011 kl. 19:03 #132035najjieDeltagareSvea driver även sådana fakturor.
12 december, 2011 kl. 13:43 #132161Per NilssonDeltagare@najjie 29882 wrote:
Svea driver även sådana fakturor.
Jepp, vi använder Svea till att fakturera och driva in ”postförskottsfakturor”.
12 december, 2011 kl. 14:10 #132163LastbrygganDeltagareProblemet med att driva en postförskottsfaktura vidare är väl att det ofta saknas personnummer i samband med pf-beställningar.
12 december, 2011 kl. 14:19 #132165ParvelitoDeltagare@Lastbryggan 30038 wrote:
Problemet med att driva en postförskottsfaktura vidare är väl att det ofta saknas personnummer i samband med pf-beställningar.
Det brukar inte vara så svårt i sig att plocka reda på via diverse olika tjänster, personnummer är ju offentliga i Sverige.
Däremot ser jag mer bekymmer med att bevisa att det verkligen är mottagaren som beställt om man drar det till vägs ände, och om det är människor med väldigt sunkig ekonomi så får man inte betalt i alla fall efter hela processen.
Eller är det så att Svea driver hela fallet kostnadsfritt, och lägger det på sin långtidsbevakning om inte gäldenären har pengar?
12 december, 2011 kl. 14:22 #132166Jimmy OstromDeltagareVisste inte jag att dom gjorde faktiskt.
@Per Nilsson 30036 wrote:
Jepp, vi använder Svea till att fakturera och driva in ”postförskottsfakturor”.
12 december, 2011 kl. 14:38 #132167najjieDeltagare@Lastbryggan 30038 wrote:
Problemet med att driva en postförskottsfaktura vidare är väl att det ofta saknas personnummer i samband med pf-beställningar.
Jag har ställt in kassan på att be om det vid pf också. Har minskat outlösta paket och än så länge har ingen kund ifrågasatt det heller faktiskt.
12 december, 2011 kl. 14:45 #132168najjieDeltagareJust ja, en annan del av detta: Jag tror att det kan vara bra på ett sätt också. Beställde själv mot pf för ett tag sen och missade att hämta ut. Fick ingen faktura på det och skulle vilja beställa av dem igen men skäms för det så det har inte blivit av.
12 december, 2011 kl. 16:32 #132172LastbrygganDeltagare@Parvelito 30040 wrote:
Det brukar inte vara så svårt i sig att plocka reda på via diverse olika tjänster, personnummer är ju offentliga i Sverige.
Absolut, men då skall man sitta och jobba med det också. Vad jag menade var att smidigheten i tjänsten spricker lite om man inte har personnummer tillgängligt.
Jag har ändå ca 60% av mina pf-fakturor som betalas och det täcker mina utlägg vid returer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.