Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Driva in obetald faktura…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96919
    Caroline
    Deltagare

    Det dök plötsligt upp en fundering. Ibland händer det (ganska sällan) att jag skriver egna fakturor istället för att gå igenom Klarna vilket jag alltid gör vid beställningar i webbshopen. OM det skulle vara så att vederbörande då inte betalar fakturan, kan man då skriva en påminnelsefaktura genom Klarna och låta dem driva in den??

    Detta är inte aktuellt just nu men tanken slog mig om man kan göra så?

    #131665
    danielandersson
    Deltagare

    Det är nog väldigt tveksamt.

    #131670
    fotofyndet
    Deltagare

    Annars kan du kolla med tex Svensk Betalningskontroll, de hjälper gärna till med sånt. Tror det fanns tre olika ”prislistor”, antingen så betalar du alla avgifter som inkassoavgift och avgifter till kronokalle och får då behålla allt som kunden betalar in. Eller så delar ni på risken och därmed även på inkomsterna. Sen fanns det nån tredje variant också. Betalningskontroll har inga fasta avgifter så om du har en egen faktura som inte blir betald så kan du skicka den till dem. Vissa andra inkassobolag har en fast avgift per år.

    Sen kan det säkert gå att diskutera saken med Klarna också, men då är det väl knappast fråga om några 3% i betalning om de bara tar inkassodelen.

    #131724
    flennstrom
    Deltagare

    @Caroline 29463 wrote:

    Det dök plötsligt upp en fundering. Ibland händer det (ganska sällan) att jag skriver egna fakturor istället för att gå igenom Klarna vilket jag alltid gör vid beställningar i webbshopen. OM det skulle vara så att vederbörande då inte betalar fakturan, kan man då skriva en påminnelsefaktura genom Klarna och låta dem driva in den??

    Detta är inte aktuellt just nu men tanken slog mig om man kan göra så?

    Hej!
    Nej så får du inte göra. Det avtal vi har är för betalningstjänsten. Det du beskriver är mer en inkassotjänst. Klarna har förvisso ett inkassobolag, Segoria, men Segoria tar inte inkassouppdrag från andra kunder än Klarna. Så, vill du slippa bekymmer med obetalda fakturor så ska du använda Klarna hela vägen.

    Bästa hälsningar

    Fredrik

    #131736
    JohanK
    Deltagare

    @flennstrom 29537 wrote:

    Hej!
    Nej så får du inte göra. Det avtal vi har är för betalningstjänsten. Det du beskriver är mer en inkassotjänst. Klarna har förvisso ett inkassobolag, Segoria, men Segoria tar inte inkassouppdrag från andra kunder än Klarna. Så, vill du slippa bekymmer med obetalda fakturor så ska du använda Klarna hela vägen.

    Bästa hälsningar

    Fredrik

    Ni har ju postförskottsfaktura(-extra) som den kallas.

    Dock så verkar det som man inte kan få fram alla som man skickat en sådan till i klarna online.

    #131778
    flennstrom
    Deltagare

    Det är riktigt. Men skillnaden är att avgiften för ett outlöst postförskott kan betraktas som en ny ”affär”. Du får inte först fakturera den själv och sedan, om kunden inte betalar, göra en ny faktura genom Klarna.

    Det skulle bli förvirrande för kunden att först få en faktura från butiken och sedan en faktura till på samma sak från Klarna. I ett inkassoförfarande är det klart att inkassot baseras på fakturan som inte blivit betald.

    Hoppas det blev tydligare nu.

    mvh Fredrik Lennström

    #131780
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Hej Fredrik vad jag förstår så drev ni inte heller portförskott fakturor vidare tidigare utan betalas de ej så är det kört. Stämmer det fortfarande?

    #131958
    fotofyndet
    Deltagare

    @Kodmyran 29598 wrote:

    Hej Fredrik vad jag förstår så drev ni inte heller portförskott fakturor vidare tidigare utan betalas de ej så är det kört. Stämmer det fortfarande?

    Nä du Katrin, du får nog inget svar på den frågan. Det blev nog en ”Computer says no” igen.

    #131959
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @fotofyndet 29796 wrote:

    Nä du Katrin, du får nog inget svar på den frågan. Det blev nog en ”Computer says no” igen.

    Det är nog ingen fara att få svar på den frågan, det är bara att ringa och kolla. däremot sitter nog inte Fredrik och bevakar forumet dynget runt som vi e-handlare gör ibland, han är helt enkelt lite senare än oss ;)

    #131960
    fotofyndet
    Deltagare

    @Kodmyran 29797 wrote:

    Det är nog ingen fara att få svar på den frågan, det är bara att ringa och kolla. däremot sitter nog inte Fredrik och bevakar forumet dynget runt som vi e-handlare gör ibland, han är helt enkelt lite senare än oss ;)

    Nä, såklart att han inte gör, det förstår vi nog alla. Men det var den 6:e du ställde frågan. Tänkte att det var lite liknande med Rollupkungens historia, där lyste företaget i fråga med sin frånvaro.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.