Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Domänen sökmotormässigt
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2009 kl. 02:30 #93843The BlackjackerDeltagare
Tänkte höra hur ni tänker med domänen. Först tänker jag rent sökmotormässigt och sedan branding.
1.
Om man exempelvis vill sälja bord. Bord.se är garanterat taget, så alternativet står mellan att hitta något annat eller att köpa domänen av den personen.Om vi börjar att prata rent sökmotormässigt, jag vill naturligtvis lista för ordet bord som är den viktigaste söktermen. Ponera att ägaren vägrar sälja domänen. Kan man tänka sig att regga, rent sökmotormässigt, bord24.se eller ebord.se
eller är alltombord.se bättre? Jag tänker om google förstår att frasen alltom… är relevant i svenska exempelvis eller om man bara kan hugga in på vad som helst och ju kortare desto bättre?Spelar placeringen av nyckelordet bord i namnet någon roll, i exemplet ”alltombord” är ordet ”bord” sist exempelvis.
2.
Nästa del blir då domännamnet om man även ser till branding. Jag tänker då fortfarande på att man inte kan regga bord.se. Om man exempelvis skulle värdera bord.nu i förhållande till .se har ni några erfarenheter till hur mycket lägre procentuellt ni skulle värdera .nu om ni inte kan få .se? Alltså i hur mkt ni är beredda att betala bara för namnet i förhållande till .se domänen.Är det rent av så att ni ogillar .nu domänen så mycket att ni hellre reggar kopabord.se, bordshoppen.se eller något i den stilen? Dessa kanske rent av är enklare för folk att komma ihåg än bord.nu rent bradningmässigt när det gäller eshoppar, men något sämre i sökmotorerna.
Jag har snöat in något på domänamn för tillfället vilket kanske märks men det vore intressant att höra hur ni tänker:)
3 april, 2009 kl. 07:40 #105667DanDeltagare1. Ja, sådana alternativ fungerar bra. Kortare är generellt bättre ur branding-synpunkt. Kan eventuellt bli för mycket ”skit” också som gör att google blir kinkig och tror att du försöker keywordspamma. Placeringen tror jag personligen inte spelar roll för Google.
2. De är likvärdiga ur SEO-synpunkt skulle jag säga, men inte ur brandingsynpunkt. .NU förlorar alltid trafik till .SE och skulle .SE-ägaren bestämma sig för en seriös satsning med lika mycket energi som du använder kommer han vinna. Jag tar dock hellre bord.nu än bordbutiken.se alla dagar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.