Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Distanslagen, ångerrätt och fraktkostnader
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av Qarillion.
-
FörfattareInlägg
-
28 augusti, 2015 kl. 08:13 #102947RickardPDeltagare
Om en kund får hem produkterna från att köpt från en e-hanlare och ångrar köpet, skickar tillbaka produkterna och begär pengarna tillbaka.
Måste man då betala tillbaka även frakten till kunden?
Frakten är ju något som är förbrukat och inte går att få pengar tillbaka på alls.
Lagtexten säger:
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren
betala tillbaka vad konsumenten har betalat till
näringsidkaren.Men sen säger lagen:
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten
uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras
och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när
tjänsten har fullgjorts,Och frakten är ju en tjänst som är fullgjord anser jag.
Hur gör ni och hur tolkar ni detta?
28 augusti, 2015 kl. 08:22 #179351Katrin LundgrenDeltagareFrakten ska återbetalas till kunden där är konsumentverket och andra myndigheter väldigt överens. Man ser inte frakten som en tjänst man köper
28 augusti, 2015 kl. 12:30 #179353RickardPDeltagareOkej, tack för svaret, personligen anser jag det vara helt sjukt att det är så men du har säkert rätt.
6 september, 2015 kl. 21:33 #179402david71Deltagare@RickardP 83896 wrote:
Okej, tack för svaret, personligen anser jag det vara helt sjukt att det är så men du har säkert rätt.
Håller helt med dig! Hur blir det om kund vill ångra del av beställning då? Ska man betala tillbaka andel av frakten då?
7 september, 2015 kl. 06:10 #179403EkraftDeltagare@david71 83953 wrote:
Håller helt med dig! Hur blir det om kund vill ångra del av beställning då? Ska man betala tillbaka andel av frakten då?
Nej, vid delretur så betalas ingen frakt tillbaka.
7 september, 2015 kl. 06:42 #179404Stefan72Deltagarelåter ju helt sjukt egentligen? Gäller det bara ehandel då eller? Om en privatperson köper en grej som skickas på pall och ångrar sig, då får avsändaren glatt stå för fiolerna alltså?
7 september, 2015 kl. 07:30 #179405QarillionDeltagare@Stefan72 83955 wrote:
låter ju helt sjukt egentligen? Gäller det bara ehandel då eller? Om en privatperson köper en grej som skickas på pall och ångrar sig, då får avsändaren glatt stå för fiolerna alltså?
Du kommer få återbetala ditt fulla belopp, men kunden din kommer ju fortfarande få stå för en pallfrakt tillbaks till dig. Så han kommer ju inte heller gå helt smärtfritt ur det ångrade köpet.
Så av egen erfarenhet så skickas väldigt lite pallordrar i retur då det som sagt kostar en hel del att skicka en pall i dagsläget.
Gungor och karuseller helt enkelt.
Men även jag kan tycka att varan är en sak och frakten en annan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.