Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Distansköpslagen vid egen utkörning
- Detta ämne har 7 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av
Dan.
-
FörfattareInlägg
-
4 december, 2015 kl. 22:52 #103146
Graman
DeltagareJag säljer ibland begagnade/antika möbler där jag själv kör ut och levererar till kund.
men aldrig utan förskottsbetalning av både vara och transport.
Affären görs upp på ”distans” så därför borde distansköpslagen gälla.
Och kunden skulle alltså kunna begagna sig av ångerrätt.
Men, någonstans infinner sig en viss orimlighet här.
Fraktkostnaden uppgår i vissa fall till lika stor summa som själva varan och i någon tidigare tråd här på forumet har jag läst att affärsidkaren står för returfrakten???
någon som kan hjälpa mej förstå???4 december, 2015 kl. 23:55 #180015Dan
DeltagareSer ingen anledning att ångerätten inte skulle gälla här.
Dock står kunden för returfrakten enligt lagen så där har du ju skyddat dig ganska bra. Det stämmer ej att du som handlare ska stå för den.
5 december, 2015 kl. 19:41 #180025Graman
DeltagareTack för svar!
Ok, kunden betalar alltså alltid för returfrakt vid utnyttjande av ångerrätten.
Följdfråga…
1. om varan kostar 1200kr och jag tar 800kr för att köra ut varan, alltså summa 2000kr, kunden ångrar sig och ordnar med tillbakatransport.
När jag då mottagit varan förväntas jag betala tillbaka? 1200kr eller 2000kr?5 december, 2015 kl. 20:31 #180026Dan
DeltagareVid ångerrätt betalar du tillbaka samma belopp som kunden betalade dig. Alltså om du tog betalt 2000 betalar du tillbaka samma.
Om du erbjöd gratis frakt skulle det alltså bli en rätt dålig affär om en kund ångrade köpet.
5 december, 2015 kl. 20:43 #180028Graman
DeltagareTack Dan!
Ja, det funkar inte med ångrande kunder…Men, om jag tolkar dig rätt så betalar kunden fraktkostnaden i ”båda” riktningar?
Såvida jag separerat varupris och fraktkostnad.
Alltså om jag varit tydlig med att separera fraktkostnaden i fakturan i exemplet ovan betalar jag bara tillbaka pengarna för varan.
Dvs. 1200kr?5 december, 2015 kl. 21:38 #180029Dan
DeltagareNej du återbetalar allt kunden betalat dig. Kvittar vad de har betalt för.
6 december, 2015 kl. 21:51 #180036Graman
DeltagareOk, tack då har jag fått klart för mej vad som gäller här.
Självklart allra bäst med nöjda kunder förståss
Men, i ett extremexempel motsvarande ovan skulle det alltså bli en annan utgång om kunden själv köpte transporttjänsten från ett annat företag?
6 december, 2015 kl. 23:22 #180037Dan
DeltagareOm du bara säljer varan och kunden sedan löser transport helt själv med tredje-part (du tar inte betalt för tjänsten heller och förmedlar betalningen till transportören) så skulle du bara betala varukostnaden såklart.
Grundregeln är att det kunden betalar dig, ska du återbetala.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.