Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHLs rutiner vid leverans av flera kollin?
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Gonte.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2013 kl. 09:56 #99970FruktsamDeltagare
Hej!
Har råkat ut för en lite obekväm situation med en kund (företag). Skickade en beställning till dem med två kollin för en dryg vecka sedan och nu säger de att de att de bara fick ett kolli vid leverans.
Kontaktade DHL som visar mig en kopia på kvittensen där två kollin står som levererade.Är det en möjlighet att paketet blivit scannat och kvitterat men inte utlastat från bilen? Är det någon som råkat ut för det?
Får så sällan leveranser med flera kollin. Men scannar de inte varje kolli när de levererar?Jag litar på kundens upplevelse i det hela. Men det är för mig ett mysterium hur det kan ha gått till.
Tyvärr kostade innehållet en del, annars hade jag bara släppt det och skickat om. Och ansvaret ligger ju dessutom inte hos mig, men samtidigt vill jag främja en bra kundrelation.
19 april, 2013 kl. 11:32 #162966kontorsmagasinetDeltagareDetta händer nog då och då för alla som skickar flera kollin vid samma leverans. Chauffören ser inte att det är två på sändningen utan levererar bara ett paket. Kunden tittar inte vad de skriver på utan signar bara och tar emot.
Ibland går det att göra ett ärende på det hos DHL och göra en sökning på paketet. Juridiskt har du såklart rätt, men jag tror att precis som du skriver så är det ingen höjdare för kundrelationen att hävda sin rätt.19 april, 2013 kl. 12:51 #162977Thomas THLDeltagareDHL skannar bägge paketen.
Om din kund inte fått bägge så måste chaffisen skannat i bilen och sedan bara lämnat ut det ena paketet.
”Min” chaffis som levererar till mig lyfter in paketen i mina lokaler innan han skannar.
19 april, 2013 kl. 12:53 #162978Thomas THLDeltagareTror också att de får ett ”flerkollibipp” typ Hej hallå, de är två kollin i sändningen, skanna/lämna ut kolli nummer två också!
19 april, 2013 kl. 14:15 #162984bslaskDeltagareEnligt DHLs rutiner så får dom inte scanna i bilen utan skall scanna när paketet/pallen står på den plats den ska avlämnas på. (vanligtvis inne hos kunden/på kajen)
21 april, 2013 kl. 20:07 #163054FruktsamDeltagareTusen tack för era svar!
Ja det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma fram till att paketet scannats i bilen och att chauffören glömt lasta av den. Tycker dock att det borde finnas rutiner för att hantera sådant med. Finns det ett kvarglömt paket i bilen borde det väl köras ut igen?
Nåväl, jag ska kontakta DHL igen och se om jag kan få tag på någon mer hjälpsam person.
Man kan ju visserligen tycka att mottagaren borde uppmärksammat det, men jag vet ju hur det är. Har man inte koll på hur många paket som ska levereras så skriver man ju bara under och ser glad ut.21 april, 2013 kl. 21:13 #163060JeffDeltagareJag kan bekräfta att DHL kan scanna 1 paket utav en sändning och ändå få ut kvittensen i handdatorn på alla paket, de har t.o.m hänt att de har bett vårt lager kvittera för att ”sista paketet kommer i morgon”.
23 april, 2013 kl. 07:07 #163138GonteDeltagareHos oss brukar ett kolli i sändningen scannas om antalet stämmer,
varje kolli om antalet är fel (förutsätter att det är för att de ska veta vilka kolli som saknas).Och vi brukar vara noga med att räkna kollin före kvittens, tar ibland en stund men känns mycket bättre ändå.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.