Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL – VM i nonchalans
- Detta ämne har 24 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
Plastskivor.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2011 kl. 11:24 #117845
Plastskivor
DeltagareDe hade nog ganska tufft igår med tanke på väglaget. I Stockholms trafiksystem finns inte riktigt marginaler för sådant.
Att posten är ”fantastisk” kan jag inte annat än hålla med om.. men det beror ju på vad man menar med det ordet..
13 januari, 2011 kl. 12:13 #117850Richie72
DeltagareDet är jag inte en dag försenat utan två dagar. Och problemet är inte att varorna inte kommit fram, utan att de bara inte får åka med någon bil.
Det största problemet är dessutom attityden.De skulle kunna ringa till lagret i Rosersberg och fråga, har du någon bil som ska mot norrort och kan ta med fyra kollin till Solna? Med största sannolikhet blir svaret på en sån fråga ja, inget extra arbete förutom att en kundtjänstsnobb måste ringa lageransvarig.
När de sjabblat kan de väl åtminstone göra en ansträngning.
13 januari, 2011 kl. 12:39 #117855Tomas
DeltagareMånga företag mer fler än 3-4 anställda fungerar så enligt min erfarenhet. Inget personligt ansvar eller morot för personalen att anstränga sig, lönen är den samma ändå, bara man finns på plats… DHL är nog inte sämre än nån av speditörerna på den punkten. och nån tidsgarantid har de som sagt inte, eller ja är det kanske ett par tre månader innan paketet anses borta och möjligt att reklamera:eek:
13 januari, 2011 kl. 12:56 #117858timmy
DeltagareJag är faktiskt positivt inställd till DHL om man tänker på hur mycket billigare de är än Posten. Däremot har jag inte så mycket erfarenhet som mottagare av paket utan det handlar mest om att skicka. De kanske är mer rädda om sina kunder som skickar paket än de som tar emot. Tycker jag brukar få bra bemötande när jag är i kontakt med dem i alla fall. Finns väl en del incidenter men det får man räkna med
Vill man vara säker på att få något dagen efter så ska man använda Posten, det är min erfarenhet
13 januari, 2011 kl. 14:16 #117867Richie72
DeltagareJag håller med om att man får räkna med vissa incidenter. Men sitter man på kundservice måste man ändå kunna bemöta kunder på ett bra sätt. Deras attityd är ju det största problemet. Dessutom kan de faktiskt väldigt enkelt kunna se till att jag fick mina varor idag, det är en bilresa på 25 minuter. Vi ligger nära på E4 och E18. De behöver bara ringa lageransvarig och fråga: Vi har en kund som behöver sina grejer idag, de är redan en dag försenat, kan vi få ut det på något sätt. Svårare än så är det inte. Går det inte så går det inte men gör men inte ens ett försök går det aldrig.
Jag blir arg för att mina kunder blir lidande, jag trodde jag skulle få mina varor på onsdag, räknade med senast torsdag och har lovat leverans fredag. Nu (om mina varor kommer imorgon) får de varorna på måndag. Det är stor skillnad på fredag och måndag om man vill leverera världsbäst.
13 januari, 2011 kl. 14:50 #117873Parvelito
DeltagareTyvärr så är kundtjänst något som många företag ser som ”ett nödvändigt ont”. Det är bara en stor kostnadspost. Många företag lejer dessutom bort den till företag som säger sig kunna göra det billigare (jag vet inte om DHL gör så), med resultat att kundtjänsten sitter ännu längre bort från verksamheten, och de som jobbar där är den absolut billigaste arbetskraften man kan hitta. Då blir det så där.
Be din leverantör ta upp med sin säljare hur DHL skötte sig i ditt fall, det är väl det enda sättet att hitta någon som bryr sig tyvärr.
13 januari, 2011 kl. 17:38 #117884Nonkan
DeltagareDet beror nog mycket på vem man pratar med och hur. Vi skickar en hel del med DHL, och i stort sett bara till företag.
Det krånglar väl ibland, men när det händer något så upplever jag att de är mycket smidigare än Posten som kan vara väldigt stelbent.
Det har hänt någon gång att gods blivit liggande på terminal för att utkörningskillen inte hunnit eller inte hittat och då har vi fått det utlevererat med bud när vi ringt och klagat.
Är det riktigt bråttom går det ju att välja garantitjänst när man beställer, kostar nån hundring eller två.
13 januari, 2011 kl. 18:25 #117887Plastskivor
DeltagareTja.. jag har några surdegar med en leverantör på det svenska bolaget i en stor internationell koncern. I ena fallet är det diverse feldebiteringar som gör att jag behöver ligga ute med cash som jag skulle få kredit på, och i andra fallet en leveransdiff på en beställning som gick direkt till min kund, så att jag tyvärr har en missnöjd kund på halsen. Det är bara tjata, tjata, tjata och det är ju inte kul.
Jag brukar tänka såhär: om det vore lätt att göra affärer med dessa företag så skulle min business vara alltför lättkopierad.. så det är bara att äta skit och se glad ut.
Tack vare att jag verkar i en trög bransch som inte direkt attraherar det skarpaste knivarna i lådan så får jag, genom att vara serviceinriktad, t.o.m. en hel del företagskunder trots att jag är en konsumentleverantör.14 januari, 2011 kl. 09:45 #117905Richie72
DeltagareJag undrar om de slarvat bort paketen. Skulle inte vara första gången DHL gör sånt.
Klockan är 10.40 och det har gått tre dagar sedan kollit skickades och de vet fortfarande inte om jag får dem idag eller inte. Något frustrerande men snart är det helg och jag har slagit rekord hittills i Januari!
14 januari, 2011 kl. 11:59 #117911Kocken
DeltagareEtt tips bara till de som använder DHL och skickar till företag här uppe i norr. Byt speditör, De fungerar bara i bland!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.