Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL SUGER just nu!
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av meln.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2010 kl. 08:34 #94458ParvelitoDeltagare
Jag är riktigt irriterad på DHL:s totala oförmåga att avisera sina kunder så att de kan hämta sina paket.
Jag använder deras egen programvara DHL Multishipping, och uppenbarligen skickar den ut ETT mail när paketet finns för avhämtning, och senaste veckorna har mer än 50% av de mailen fastnat i diverse spamfilter så att de inte når mottagaren.
Jag tycker det vore självklart att man dels håller sig med en mailtjänst som inte fastnar i spamfiltren. Dels är det rimligt att begära att det vid skapandet av en sändning går ut ett mail, att det går ut ett mail när det ankommit till utlämningsstället, och att det påminns efter förslagsvis 5 och 10 dagar.
Till råga på allt får man betala ett ruggigt mycket högre pris på returerna som är 2-300% högre än det avtalade priset till kunden.
Och nej, att avisera via SMS är inte ett alternativ, jag har inget fungerande mobilnummer för 2/3 av kunderna. Och nej, jag vill inte köpa några dyra tilläggstjänster, eller bli kund hos någon tredjepartsleverantör som fixar detta, jag tycker man bör kunna använda en tjänst som den erbjuds.
Nu skall jag försöka hitta någon på DHL att kräkas galla över.
16 april, 2010 kl. 09:44 #109930PatrikSDeltagareTråkigt att höra. Men visst jag har faktiskt under våran korta tid nu råkat ut för det 1-2 gånger.
I övrigt gillar jag DHL, dels för att vår lokala transportör som sköter DHLs ärenden är suveräna!Hoppas du kan få ett vettigt svar från dom.
16 april, 2010 kl. 10:17 #109931ParvelitoDeltagareJag fick prata med någon på supporten som konstaterade att så här är det…!
Jag gillar också DHL, men deras försprång till framför allt Schenker är inte så stort om de inte kan få det här att fungera tillfredsställande. Skall man sitta och manuellt avisera sina kunder själv, så tar det mantimmar varje månad.
Nåväl, det här verkar ju inte vara ett unikt problem för DHL, utan även de andra dras åtminstone delvis med liknande problem, så jag får väl klura lite över helgen vad som kan göras.
16 april, 2010 kl. 12:13 #109933RikardDeltagareDet där är ett jätteproblem och det verkar som att det går i perioder. Men nog skickar de ut en påminnelse, men det hjälper ju inte om det fastnar i skräppostfilter. Vi uppmanar kunder att ange ett mobilnummer för avisering. Sedan rensar jag i skickade order och tar bort alla som hämtats ut så får man försöka hålla koll på kollin som är nära retur och påminna dessa kunder.
Angående returfrakter så debiteras de enligt avtal för DHL paket + avgift för mottagarbetald frakt på 12-13 kr?
16 april, 2010 kl. 12:50 #109935ParvelitoDeltagareJag får betala 118kr för en retur, och det känns ju så där lagom kul när innehållet kanske har ett inköpsvärde för mig på 50-60kr och jag har betalat 29 eller 39kr för frakten till kunden…
Jag har rensat ur listan med kollin, det var en bit över 600st, och får väl börja ha daglig koll och rensning på deras kollin tills dess att de får ett lite vassare system.
16 april, 2010 kl. 15:56 #109938RikardDeltagare118 låter mycket. Jag tror att vi åker på cirka 70 kr för retur 3 KG. Har du inget avtal på Paket inlagt på ditt kundnummer?
17 april, 2010 kl. 09:41 #109939melnDeltagareJa, detta är riktigt störande. Vår nuvarande lösning är att dagligen läsa in status på alla försändelser hos DHL, och skicka fysisk brev-påminnelse till de som närmar sig förfallodatum.
Tyvärr funkar inte det heller särskilt bra, eftersom man uppenbarligen inte kan lita till 100% på statusen i Multishipping. Har hänt ett antal ggr att kunder hämtat ut paketet i god tid utan att statusen uppdaterats, för att sedan få ett påminnelse-brev från oss och bli irriterade.
Tycker det bästa vore att DHL skickade ut egen brev-påminnelse när det närmar sig returdatum, och att de sedan fakturerade oss för det (om de nu prompt måste ta betalt för det). Alternativet just nu verkar bara vara att brev-avisera ALLA försändelser á 10 kr, och det känns ju rätt onödigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.