Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL Servicepoint – Erfarenheter?
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av jpettersson.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2013 kl. 16:04 #99667PhpDeltagare
Hej!
Någon som har erfarenheter av att skicka med DHL servicepoint?
– Hur funkar det när ni ska skicka till glest orter? Tänker att det är långt ifrån närmaste service point.
– Åker ni till närmsta terminal och lämnar in allt?
Problem som ni upplevt med tjänsten?
19 februari, 2013 kl. 16:34 #160019EmailenDeltagareJag undrar också. Vore supertacksam om ni som har koll fyller på med era erfarenheter!
19 februari, 2013 kl. 16:50 #160021ParvelitoDeltagareJag har skickat med DHL i några år nu, och tycker generellt sett att det fungerar bra. På minussidan dock att deras alltmer fantasifulla avgiftsstruktur gör att de inte är så mycket billigare än t.ex. Posten längre.
När det kommer till paket i glesbygd så är det naturligtvis så att en och annan knorrar. Men är man tydlig med att det kommer att skickas med DHL är det sällan väldigt upprörda röster. Det är ju inte alltid nära till Postens ombud heller på landet. Då är det värre med att de ibland väljer ombud som ligger ute på öar, eller på fel sida älven så att det blir en väldigt lång bilväg att köra.
Jag åkte tidigare in till det lokala åkeriet med paketen, för att få en så sen inlämningstid som möjligt, men numera kommer de och hämtar.
19 februari, 2013 kl. 18:10 #160025EmailenDeltagare@Parvelito 60887 wrote:
Jag har skickat med DHL i några år nu, och tycker generellt sett att det fungerar bra. På minussidan dock att deras alltmer fantasifulla avgiftsstruktur gör att de inte är så mycket billigare än t.ex. Posten längre.
Vilka avgifter tänker du på, som man slipper hos posten? Med pluskontots DHL-priser så framstår posten ju som ungefär dubbelt så dyra.
@Parvelito 60887 wrote:
När det kommer till paket i glesbygd så är det naturligtvis så att en och annan knorrar. Men är man tydlig med att det kommer att skickas med DHL är det sällan väldigt upprörda röster. Det är ju inte alltid nära till Postens ombud heller på landet. Då är det värre med att de ibland väljer ombud som ligger ute på öar, eller på fel sida älven så att det blir en väldigt lång bilväg att köra.
Är det någon som har ett smidigt sätt att implementera en funktion som låter kund välja utlämningsställe (av de fem närmsta) efter att ha angivit postnummer? Är det möjligt?
Undrar också hur det funkar med upphämtningen. Får man en särskild tid som de kommer varje dag, eller kan det variera så de kommer lite när som helst under dagen? Funderar främst med tanke på att jag kommer kombinera webbutiken med studier…
19 februari, 2013 kl. 18:18 #160026ParvelitoDeltagare@Emailen 60891 wrote:
Vilka avgifter tänker du på, som man slipper hos posten? Med pluskontots DHL-priser så framstår posten ju som ungefär dubbelt så dyra.
Är det någon som har ett smidigt sätt att implementera en funktion som låter kund välja utlämningsställe (av de fem närmsta) efter att ha angivit postnummer? Är det möjligt?
Undrar också hur det funkar med upphämtningen. Får man en särskild tid som de kommer varje dag, eller kan det variera så de kommer lite när som helst under dagen? Funderar främst med tanke på att jag kommer kombinera webbutiken med studier…
Det är rätt så dyrt med returer hos DHL, och de har ett ordentligt fläskigt drivmedelstillägg på över 10%. Man skall också tänka på att deras paket inte är försäkrade för mer än 500kr/kg om man inte betalar extra.
Det skall finnas någon funktion för att kunna välja utlämningsställe, men jag är inte rätt person att tala om hur man gör det.
Som regel kan brukar DHL komma ungefär samma tid varje dag och hämta, men det kan variera lite beroende på väglag och trafik, samt hur mycket som finns att göra.
19 februari, 2013 kl. 20:10 #160036FreddesixDeltagareTradera har ju en funktion där man vid bokning av frakt hos DHL kan välja Servicepoint. Exakt samma funktionalitet måste gå att implementera i en egen webshop – frågan är bara hur? Uppenbart är att det finns och att det fungerar bra. När kunden själv väljer borde det inte kunna köra ihop sig.
19 februari, 2013 kl. 20:19 #160037Jimmy OstromDeltagareMen varför inte få in ordrarna i ditt egna system och sen sköter det sig självt….
Men visst då måste man såklart ha så allt detta ”rullar” på som det ska i systemet med transport, orderbekräftelse, kolli id nummer till kunderna osv. (allt som finns i riktiga e-handels system helt enkelt).
@Freddesix 60903 wrote:
Tradera har ju en funktion där man vid bokning av frakt hos DHL kan välja Servicepoint. Exakt samma funktionalitet måste gå att implementera i en egen webshop – frågan är bara hur? Uppenbart är att det finns och att det fungerar bra. När kunden själv väljer borde det inte kunna köra ihop sig.
19 februari, 2013 kl. 20:48 #160040jpetterssonDeltagareVi har skickat med DHL i över 3 år och är nöjda med dem. De kommer och hämtar upp dina paket (du bokar när du skriver ut dina fraktsedlar). En fördel där att de inte har någon straffavgift om man endast har ett paket att skicka (likt Schenker som kräver minst 5 paket har jag för mig). Överlag har vi haft mycket få klagomål, de reklamationer vi har haft har vi enkelt kunnat att registrera och fått ersättning för.
Vi hade relativt nyligen möjligheten för kunden att välja om de ville skicka med Posten (för 95kr) eller med DHL (för 45kr) och det var då ca 10% som valde Psoten. Vi fick ta bort detta relativt omgående då vi fick fakturorna från Posten…
Att implentera att kunden skall få välja servicepoint skall inte vara något problem (om man koda). Nu kan jag inte det så det överlåter jag med varm hand åt min webshopsleverantör. Vi har dock inte lagt till detta än i kassan. Vi har i och för sig väldigt få kunder som hör av sig angående vilket servicepoint de vill ha det skickat till.
MVH
Jesper20 februari, 2013 kl. 06:00 #160062MajsanDeltagareVi har också DHL. Funkar jättesmidigt och dom kommer inom en fast tid varje dag. Sen är ju aldrig vår chaufför omöjlig, utan vi har möjlighet att ringa och be han komma senare. Allt för sent funkar däremot inte då vi själva bor i ett litet samhälle 7 mil från terminalen. Inte ett klagomål från kund när det gäller utlämningsställe.
Våra kunder har även möjlighet att själva välja utlämningsställe i kassan.
20 februari, 2013 kl. 08:48 #160064TomasDeltagareBegränsningar jag upplever är att de endast hämtar 3 dagar i veckan och då senast kl. 09.00 Allt beror på var man håller hus. I mitt fall 6-7 km utanför Eskilstuna, en kommun på närmare 100.000 invånare. Inne i stan hade vi fått hämtning varje dag på em. Men att kolla upp är alltså hämttiderna. Det slår åt andra hållet också. Vissa servicepointombud ligger än oländigare till och får därmed bara utkörning till sig några gånger per vecka och i extremfall någon gång per vecka. Det kan slå rätt hårt på leveranstiden…
I övrigt prisvärt och fungerar bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.