Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL-Pluskontot-Servicepoint?
- Detta ämne har 52 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
30 augusti, 2011 kl. 07:16 #125923AnkisDeltagare
Hur väl kollar ni som använder dhl servicepoint hur långt kunden får till utlämningsstället?
Var drar ni gränsen i avstånd för kunden, innan man istället skickar med posten?Jag har märkt att vissa orter inte har ombud i närheten så man får kolla noga när man skriver fraktsedlarna var utlämning är, så inte kunden får köra långt för att hämta paketet, så ibland måste det bli annan fraktmetod.
30 augusti, 2011 kl. 11:54 #125924nobynatorDeltagare@Ankis 23113 wrote:
Hur väl kollar ni som använder dhl servicepoint hur långt kunden får till utlämningsstället?
Var drar ni gränsen i avstånd för kunden, innan man istället skickar med posten?Jag har märkt att vissa orter inte har ombud i närheten så man får kolla noga när man skriver fraktsedlarna var utlämning är, så inte kunden får köra långt för att hämta paketet, så ibland måste det bli annan fraktmetod.
Det händer tyvärr att utlämningsställena ligger en bit ifrån kunden, men den värsta jag varit med om är när jag skickade ett paket till KALIX och DHL hade ett ombud låååååångt in i skogen där kunden fick åka ca 3mil för att hämta. Den kunden var inte glad och det hade jag full förståelse för.
30 augusti, 2011 kl. 15:13 #125927PlastskivorDeltagare@Ankis: Du får tänka dig in i kundens situation. Om t.ex. kunden bor på landet en bit utanför en större ort så kanske närmsta ombud är i nån håla ytterligare en bit ut på vischan. Men kunden har då oftare ärenden till den större orten. Kanske t.om. pendlar dit dagligen.
I sådana lägen brukar det vara mycket uppskattat om man kontaktar kunden och frågar var hon/han helst vill hämta paketet. Vilket alltså inte nödvändigtvis är närmaste stället.30 augusti, 2011 kl. 18:24 #125931RikardDeltagareNu har jag inte länken tillgänglig tyvärr men du kan via webservice hämta hem förslag på ServicePoint baserat på postnummer (tror jag att det är) så kan kunden själv välja utlämningsställe i kassan. När vi införde detta minskade klagomålen på utlämningsställen långt bort till NOLL. Mycket större tolerans om kunden själv har klickat i ett ombud. Också bra mtp att kunderna idag får paket till olika kiosker pga alla skickar med olika fraktbolag.
Mitt tips implementera en tjänst i kassan där kunderna kan välja bland alternativ. Kolla gärna in hur vi har gjort, mkt enkelt på tonerlagret
30 augusti, 2011 kl. 21:41 #125938MacondaxDeltagare@Rikard 23123 wrote:
Nu har jag inte länken tillgänglig tyvärr men du kan via webservice hämta hem förslag på ServicePoint baserat på postnummer (tror jag att det är) så kan kunden själv välja utlämningsställe i kassan. När vi införde detta minskade klagomålen på utlämningsställen långt bort till NOLL. Mycket större tolerans om kunden själv har klickat i ett ombud. Också bra mtp att kunderna idag får paket till olika kiosker pga alla skickar med olika fraktbolag.
Mitt tips implementera en tjänst i kassan där kunderna kan välja bland alternativ. Kolla gärna in hur vi har gjort, mkt enkelt på tonerlagret
Lite OffTopic: Har du möjlighet att PMa mig länken (eller koden) bakom webservice som hämtar kundens ombud utifrån postnumret. När jag försökte hitta detta hos DHL, gick jag fullständigt vilse i deras mycket ologiska struktur bakom deras hemsida.
30 augusti, 2011 kl. 22:07 #125939GregerADeltagareJag postar denna info igen – ligger i nån gammal tråd också.
Posten
Saknar f.n Webservice för detta
Man får hämta uppdaterade filer nån gång per vecka från en FTP-server, och själv underhålla en databas. Kontakta Posten Logistik och teckna ett avtal om EDI-tjänster.DB Schenker Privpak
Webservie finns
Dokumentation finns publikt på BTL – Vlkommen E-tjänster -> Integrera
samt http://www.schenker.se – E-tjänster & TA-system -> e-Business koncept -> Teknik -> IntegreraDHL ServicePoint
Webservice finns
Dokumentation kan hämtas via DHL Dashboard (registrering krävs)31 augusti, 2011 kl. 08:25 #125948NonkanDeltagare@Rikard 23123 wrote:
Mitt tips implementera en tjänst i kassan där kunderna kan välja bland alternativ. Kolla gärna in hur vi har gjort, mkt enkelt på tonerlagret
Jag testade att göra en varukorg och gå till kassan utan att logga in.
Efter att jag hade fyllt i personnummer och klickade ”hämta adress” så gick det inte att göra så mycket mer. Jag kunde inte lägga in telefonnummer eller mailadress utan personnummerrutan tog fokus och markören hoppade dit.
DHL Servicepointlistan laddades inte ö.h.t, det stod bara ”hämtar information” i den rutan.
Kan vara värt att kolla upp kanske, jag kör Mac OSX 10.6.6 och Firefox 6.0.1 med adblock, säkert en inte helt ovanlig kombo.
Nu skulle jag inte ha någon toner, utan bara kolla funktionen så det är ingen ko på isen för min del
31 augusti, 2011 kl. 17:40 #125958ParvelitoDeltagareJag har mätt lite på det där, och 90% av kunderna har mindre än 5km till sitt ombud, 70% till och med mindre än 3km.
Av dem som har längre brukar postnummer och/eller ortsnamn avslöja att det ligger en bra bit ut på bystan, där invånarna är vana vid att åka in ”till stan” med jämna mellanrum för att få service. Jag har lite funderingar på att låta kunderna välja i kassan om de istället vill ha paketen med Posten, och då givetvis betala vad det kostar. Skall se om det går att meka till det där med ombudsval också, jag tycker det är en suverän tjänst som landsbygdsboende.
DHL har för övrigt ett ombud mitt i centrala Kalix, och dessutom ett ombud i Sangis 18km bort och Töre 25km bort från centrum av Kalix.
1 september, 2011 kl. 08:32 #125990RikardDeltagareNonkan: det är för att vi helst inte vill att folk ska handla. Det blir bara en massa jobb att packa! Men tack ändå för upplysningen. Den borde inte bli blockad av adblock men ska kolla hur vi löser detta.
1 september, 2011 kl. 08:38 #125992Katrin LundgrenDeltagare@GregerA 23133 wrote:
Jag postar denna info igen – ligger i nån gammal tråd också.
Posten
Saknar f.n Webservice för detta
Man får hämta uppdaterade filer nån gång per vecka från en FTP-server, och själv underhålla en databas. Kontakta Posten Logistik och teckna ett avtal om EDI-tjänster.Posten har inget API, men Kodmyran har
Vi erbjuder postens utlämningsställen i hela Norden samt beräkningen vilket som är närmast osv
Kontakta mig för mer info om någon är intresserad av det.
För våra egna Shop4salekunder är det gratis, och även för mindre e-handlare upp till en viss volym, men sedan är det liten pytte kostnad förknippad eftersom vi får serverbelastning vid för mkt slagningar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.