Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL mäter paket…
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 7 månader sedan av Arne_1921.
-
FörfattareInlägg
-
1 maj, 2018 kl. 14:11 #104652Arne_1921Deltagare
skickat ett gäng nu där jag har mätt upp LxBxH lite godtyckligt eftersom DHL ändå mäter upp automatiskt. MEN dom justerar tydligen bara UPP måtten om det är fel…. inte så att det blir billigare…
Så det gäller att snåla på måtten om det är volym som är fraktdrivande som det är i mitt fall… 30kr extra typ/ paket har ja betalt i onödan 😡
2 maj, 2018 kl. 12:31 #185199Stefan72Deltagareonödan? de paket som mäts automatiskt blir på de måtten oavsett vad du skriver. Jag skriver inte ens dit måtten när jag bokar. Helt onödigt.
2 maj, 2018 kl. 14:03 #185203Arne_1921Deltagareså sa inte supporten.
Om jag tex skriver in 100x20x20 medans paketet i verkligheten är 80x20x20 så kommer ja få betala för det jag skrivit dvs 100x20x20.
Om jag däremot skrivit för lite så skriver dom upp måtten….detta stämmer dessutom med mina iaktagelser av sändingarna i efterhand…
Menar du att man inte ens behöver skriva in mått?? Varför sa inte supporten det då… blir så trött… och varför finns fälten där?
Överlag känns ju DHL gränssnittet riktigt mossigt men det är en annan sak..
2 maj, 2018 kl. 14:50 #185205Jimmy OstromDeltagareAlltså DHL (skickar bara med DHL så jag kan inte uttala mig om andra logistikföretag) gör lite fel ibland, men deras support är riktigt bra är min erfarenhet (har kontakt med dom varje vecka).
Man behöver inte skriva in mått, DHL vill dock detta har jag märkt.
Oavsett gör DHL en hel del fel, så kolla varje faktura noga. Oftast blir det fel mått dom fått fram. Detta uppstår framförallt när man är nära deras 300cm gräns. Jag har paket som är 285cm och dessa blir till 90% av fallen felaktigt prissatta av DHL. Då mailar jag supporten varje gång och än så länge har jag fått rätt varje gång när jag skickar in bilder och mått till dom.
Sen gör DHL fel på andra hållet med. Har man koll på sina fakturor ser man detta hyfsat ofta.
Mitt tips är att kolla varje faktura ordentligt, än så länge har jag nog bara haft 1-2 fakturor som varit rätt. Men så här är det nog med alla logistikföretag och inte bara DHL tror jag. DHL support är bra, väldigt bra till och med!
2 maj, 2018 kl. 15:33 #185208Arne_1921DeltagareOk ja ska ha bättre koll framöver.
Men om jag skickat ett paket och tycker att DHL har gjort fel så finns ju inte ”bevismaterialet” kvar, det har ju skickats. Räcker det då bara att säga att detta måste blivit felmätt? Eller vad är det för bilder du skickar`?
Ett problem jag har är att ja packar i säckar… inte helt definierade yttermått…
3 maj, 2018 kl. 06:34 #185213Stefan72Deltagareom du skriver in ett för litet mått så är det väl ganska logiskt att de ändrar detta till det verkliga scannade måttet? konstigt vore väl annars.
Fraktpriserna i övrigt detaljstuderar jag inte nå speciellt. De är ganska bra rent generellt och jag kör enhetsfrakt så för min del så spelar det ingen roll. Vissa paket tjänar jag på och vissa inte. Att sitta och räkna exakt vad varje kund ska betala kostar ju det också.3 maj, 2018 kl. 17:23 #185222Jimmy OstromDeltagareJag skickar in bild på paketet och måtten. Vi hade vår dust vid första ärendet men sen har jag inte haft problem efter detta. Jag tror dom är medvetna om att det lätt blir fel när man närmar sig 300cm.
Skickar du i säckar så se till att du tejpat så det inte ”fladdrar” för då blir måtten galna direkt.
@Arne_1921 92045 wrote:
Ok ja ska ha bättre koll framöver.
Men om jag skickat ett paket och tycker att DHL har gjort fel så finns ju inte ”bevismaterialet” kvar, det har ju skickats. Räcker det då bara att säga att detta måste blivit felmätt? Eller vad är det för bilder du skickar`?
Ett problem jag har är att ja packar i säckar… inte helt definierade yttermått…
7 maj, 2018 kl. 08:48 #185235Arne_1921DeltagareJapp ja tejpar som en tok
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.