Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Dhl kastar paket
- Detta ämne har 13 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av Pierre79.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2014 kl. 10:59 #176918sports2clubsDeltagare
Har själv jobbat hos ett ombud tidigare med Schenker, Posten och DHL. Där var det DHL och Schenker som skötte sig bra, aldrig några problem med skadade försändelser osv. Däremot Posten, då saknades det paket, brev och rek ganska ofta samt att grejerna var idiotiskt packade. Till exempel kunde det ligga paket med kettlebells ovanpå tv-apparater i Postens rullburar….
18 november, 2014 kl. 20:17 #176921EkraftDeltagareDet är en väldig prispress på paketdistribution. De stora paketdistributörerna handlar upp mängder av tjänster till väldigt låga anbud. Enda chansen att klara ekonomin då är att använda unga med lägre lön och helst reducerad arbetsgivaravgift, eller människor som varit långtidsarbetslösa eller har något handikapp så att man kan få bidrag.
Det saknas tillräckligt med paketburar, man trycker in gods av alla möjliga storlekar i samma bil, under julsäsongen räcker inte bilarna till och man pressar bokstavligen in vad som går i bilarna för att få ut det till ombud och mottagare. Terminalerna räcker inte till och är i många fall väldigt slitna, bilarna är i dåligt skick och läcker in vatten när det regnar.
Allt ser inte ut så här, men ryktet runt ett företag blir aldrig bättre än vad den svagaste länken förtjänar.
18 november, 2014 kl. 21:49 #176922bslaskDeltagare@Ekraft 80118 wrote:
Det är en väldig prispress på paketdistribution. De stora paketdistributörerna handlar upp mängder av tjänster till väldigt låga anbud. Enda chansen att klara ekonomin då är att använda unga med lägre lön och helst reducerad arbetsgivaravgift, eller människor som varit långtidsarbetslösa eller har något handikapp så att man kan få bidrag.
Det saknas tillräckligt med paketburar, man trycker in gods av alla möjliga storlekar i samma bil, under julsäsongen räcker inte bilarna till och man pressar bokstavligen in vad som går i bilarna för att få ut det till ombud och mottagare. Terminalerna räcker inte till och är i många fall väldigt slitna, bilarna är i dåligt skick och läcker in vatten när det regnar.
Allt ser inte ut så här, men ryktet runt ett företag blir aldrig bättre än vad den svagaste länken förtjänar.
Nja, här håller jag inte med, om nästan något av det du påstår.
1. Varför skulle unga göra ett generellt sämre jobb än äldre?
2. Har aldrig sett någon handikappad budbilschaufför? Generellt råder det brist på lastbilschaufförer så det är nog inte särskilt många f.d. långtidsarbetslösa som kör heller.
3. Det finns många jobb som har betydligt sämre betalt än budbilschaufför/terminalarbetare, om det vore ett argument för dålig kvalite så borde det synas i fler branscher.
4. Händelserna i den här tråden om handlar varken om jul eller annan högtid, det är vad jag förstår en ”vardagslossning”
5. PostNord som kör flest paket i Sverige har nyinvesterat i 2 stockholmsterminaler samt upprustat Örebro terminalen hyfsat nyligen, så slitna? nej. (Däremot en hel del inkörningsproblem.)
6. Pga ”miljö-kapprustningen” har nog aldrig Sveriges lastbils&budbilsflotta varit så modern som idag. Självklart finns det risiga åkerier som kör som underlev åt dom stora. Men i stort har aldrig lastbilsparken varit så här bra.8 december, 2014 kl. 22:22 #177083Pierre79DeltagareTrodde knappt det var sant när jag såg klippet när gubbarna kastar in paketen i lastbilen. Nog trötta på sina jobb vilket de inte lär ha kvar länge till.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.