Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL inför en ockeravgift vid retur
- Detta ämne har 34 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2013 kl. 16:47 #158325pyhobbyDeltagare
Prix: såg att valet ”påminnelse via brev” inte går att göra i multishipping längre, i alla fall inte för mig. Någon som vet om DHL slutat med brevpåminnelserna igen?
14 januari, 2013 kl. 17:04 #158327prylsjukDeltagare@pyhobby 58969 wrote:
Prix: såg att valet ”påminnelse via brev” inte går att göra i multishipping längre, i alla fall inte för mig. Någon som vet om DHL slutat med brevpåminnelserna igen?
DHL skickar numera ut påminnelse via brev efter 7 dagar eller något sånt. Kanske inte var 7 dagar, men dom skickar i alla fall ut det automatiskt om kunden inte hämtat sitt paket.
14 januari, 2013 kl. 17:46 #158332PrixDeltagareOch i alla fall med mitt avtal kostar det inget extra vilket är positivt.
14 januari, 2013 kl. 21:29 #158347prylsjukDeltagareSåhär stod det för oss Pluskontot-kunder i ett mail i december…
”Dhl skickar nu alltid en påminnelse via brev på 7:e dagen om inte kund hämtat ut sitt ServicePoint-paket! (Påminnelsebrevet är dessutom helt gratis!)”
15 januari, 2013 kl. 12:26 #158366bslaskDeltagareGivetvis inte kul att det blir så dyrt med en retur, men jag tycker ändå (som det redan nämns ovan) att nu skickas det faktiskt ut både sms OCH brev innan det returneras,
det gör att man lättare kan motivera att en kund faktiskt får stå för en outhämtad Gods avgift.
(Mina kunder får utöver DHLs sms&brev också ett mail från Memnon med trackingnummer när jag registrerar sändningen, så det blir ytterliggare en ’påminnelse’ om att det skall hämtas ut paket)16 januari, 2013 kl. 16:09 #158404connywesthDeltagareKostnaden vid returer bli hög då det är små störningar i processen, så 300 kr i kostnad är lite lågt räknat.
Om man räknar med att varje retur tar 20-30 min att hantera för ehandlaren och om timkostnaden (ej lönen utan alla kostnader för företaget) för en person som har 20 000 kr i månadslön blir 430 kr i självkostnad ((20000’12,2*1,5+150000)/1200). Så kostar en retur 143-215 kr + DHL-avgiften på 150 + diverse, säg att det blir 465 kr per retur som faktisk självkostnad. då borde man ta en avgift på uppåt 665-930 kr + moms för att få en rimlig ersättning.
16 januari, 2013 kl. 17:03 #158409ParvelitoDeltagare@connywesth 59057 wrote:
Kostnaden vid returer bli hög då det är små störningar i processen, så 300 kr i kostnad är lite lågt räknat.
Om man räknar med att varje retur tar 20-30 min att hantera för ehandlaren och om timkostnaden (ej lönen utan alla kostnader för företaget) för en person som har 20 000 kr i månadslön blir 430 kr i självkostnad ((20000’12,2*1,5+150000)/1200). Så kostar en retur 143-215 kr + DHL-avgiften på 150 + diverse, säg att det blir 465 kr per retur som faktisk självkostnad. då borde man ta en avgift på uppåt 665-930 kr + moms för att få en rimlig ersättning.
Om man tar en halvtimme på sig för att ordna med en retur, samt räknar som du gör, kommer ingenting på något sätt att någonsin bli lönsamt. Däremot håller jag med om att 300kr inte täcker kostnaderna.
Om man räknar med en timkostnad på 240kr för en anställd inkl skatt, semester, försäkringar, arbetskläder och någon sjukvecka per år, samt att en anställd hinner med att hantera 10 returer på en timme så har vi fått ned personalkostnaden till 24kr. Säg att kostnaden för att skicka var 24kr i arbetskostnad, 15kr för packmaterial och 60kr för frakten. Då har vi 123kr. Och så lägger vi till DHL:s 150kr och så momsen på det. Det blir 341,25kr. 395kr är därför inte alls en orimlig kostnad att debitera kunden för ett outlöst paket.
16 januari, 2013 kl. 22:02 #158420bslaskDeltagareMan får väl kämpa för att minimera antal outlösta paket. DHL hjälper till genom att nu skicka ut både sms&brevutskick.
Har man Multishipping så rekommenderar jag Memnons mailaviseringsfunktion, kostar en liten slant att installera, men sen endast 100kr/mån, då mailaviseras samtliga sändelser vilket blir som en extra liten påminnelse för kunden
17 januari, 2013 kl. 13:14 #158430connywesthDeltagare@Parvelito 59063 wrote:
Om man tar en halvtimme på sig för att ordna med en retur, samt räknar som du gör, kommer ingenting på något sätt att någonsin bli lönsamt. Däremot håller jag med om att 300kr inte täcker kostnaderna.
Om man räknar med en timkostnad på 240kr för en anställd inkl skatt, semester, försäkringar, arbetskläder och någon sjukvecka per år, samt att en anställd hinner med att hantera 10 returer på en timme så har vi fått ned personalkostnaden till 24kr. Säg att kostnaden för att skicka var 24kr i arbetskostnad, 15kr för packmaterial och 60kr för frakten. Då har vi 123kr. Och så lägger vi till DHL:s 150kr och så momsen på det. Det blir 341,25kr. 395kr är därför inte alls en orimlig kostnad att debitera kunden för ett outlöst paket.
Om du har en timkostnad enbart för lönen på 240 kr så innebär det en månadslön på ca 15737 kr (240*1200/1,5/12,2). Jag räknade även med arbetsplatskostnaden ca 150 000 kr per år.
Jag är ytterst tveksam till om den anställde klara att hantera 10 returer per timme någon längre tid, det är kanske de snabbaste som kan hantera en retiur på 20 minuter. Då räknar jag att företaget inte har en egen grupp med massor av returer där man kan få upp effektiviteten. En retur bru,kar bryta de normala processerna och tar mycket mer tid än man först räknar med. En terur sk packas upp, kontrolleras, läggas tillbaks i lagret, avräknas i affärssystemet m.m.
Jag ger dig dock rätt på frakkostnaden, då jag räknade med 100 kr jämnt. Men även med din lönekostnad på 240 kr så får du en timkostnad på 365 kr för den anställde inkl arbetsplatskostnaden.
Jag räknade med att den produktiva tiden för den anställde är 1200 timmar per år, men du betalar lön för 1760 timmar. Jag antar att du räknat 240*1760 => 422 400 per år. Vilket blir 23 082 kr per månad (240*1760/1,5/12,2).
Då skulle det enligt mitt sätt att räkna kosta 352 kr per tim för lönen och 125 kr/tim för arbetsplatskostnaden och då får du en självkostnad på 477 kr/tim för den ”produktiva” tiden.
Om den anställde då klarar en retur på 6 minuter enligt din beräkning så blir kostnaden 47,70+15+60+150 => 272,70 kr per retur som självkostnad för en enstaka retur.
Om man tar min uppskattade tid per retur på minst 20 minuter så blir kalkylen så här: 159+15+60+150 => 384 kr per retur som självkostnad för en enstaka retur.
Alla siffror jag räknat med här är självkostnaden exkl moms. Jag redovisar exakt hur jag räknat och de antaganden jag gjort så kan var och en ifrågasätta kalkylen, om de har bättre siffror att tillgå.
17 januari, 2013 kl. 13:48 #158431DanDeltagareHur blir en timkostnad på 240kr 15,700 i månadslön. jag förstår inte dina multiplar här:
(240*1200/1,5/12,2)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.