Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL Hem-/företagspaket: Mottagaren kan ej nås
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av MagnusJohansson.
-
FörfattareInlägg
-
12 augusti, 2013 kl. 10:28 #100487MagnusJohanssonDeltagare
Jag ser på senaste DHL-fakturan att väldigt många hem-/företagspaket (speciellt hempaket) har fått 150 kr i extraavgift för att mottagaren ej kan nås.
Det är säkert extra mycket nu då det är sommar men hur gör ni andra med dessa avgifter? Tar ni ut en extraavgift mot slutkunden som slarvar eller tar ni ut extra mycket på varje sändning för att täcka upp för att enskilda kunder inte sköter sig?
Tidigare så tog vi väldigt mycket betalt för hempaket så i princip ingen valde det och jag funderar på att gå tillbaka till detta igen. I köpvillkoren har vi skrivit in att en avgift tas ut för outlösta försändelser. Men det här handlar ju inte om outlösta försändelser.
12 augusti, 2013 kl. 11:09 #166715bslaskDeltagareVi erbjuder ”leverans-till-dörren-paket” endast till Företag just för att undvika detta. Så länge ingen transportfirma erbjuder hem-leverans under kvällstid (iallafall till vettigt pris) så är det ju hopplöst att erbjuda privatkunder detta. Min uppfattning är att privatpersoner inte har så jättemycket emot att hämta ut sina paket på närmsta uthämtningsställe heller.
(Finns undantag i glesbygden, men då rekommenderar vi dem att beställa till ex. sin arbetsplats)12 augusti, 2013 kl. 11:15 #166716FruktsamDeltagareDet är inget som vi haft problem med, men då skickar vi bara B2B. Men jag förstår helt klart att om det är många så blir det för kostsamt. Särskilt om ni redan har rabatterat pris för DHL Paket.
Men med tanke på hur mycket jag hört om att DHL hoppar över leveranser till hemadresser när de har mycket att göra och noterar det som försök till utleverans så kan det möjligtvis bli bekymmersamt att ta ut en avgift i efterhand av kunden. Isåfall får du nog förbereda dig på att makulera fakturorna direkt om kunden hävdar att hen varit hemma hela dagen och väntat på DHL. Det tjafset är ju inte värt pengarna.
Vet inte hur många procent paket det rör sig om för din del. men det skulle inte vara möjligt att lägga på en liten slant i frakt för att täcka upp dessa utgifter och slippa administrativt krångel? Eller ligger frakten redan på smärtgränsen kanske?
12 augusti, 2013 kl. 11:26 #166718MagnusJohanssonDeltagare@bslask 67867 wrote:
Min uppfattning är att privatpersoner inte har så jättemycket emot att hämta ut sina paket på närmsta uthämtningsställe heller.
Nu efter vi sänkte priset för hempaket till mellan 79-99 kr så är det runt 1 av 40 som väljer detta (Servicepoint tar vi 0-49 kr för). Tidigare tog vi 149 kr för hempaket tror jag och då var det kanske 1 av 200 som valde detta. Det blir nog en höjning till 149 kr igen.
@Fruktsam 67868 wrote:
Vet inte hur många procent paket det rör sig om för din del. men det skulle inte vara möjligt att lägga på en liten slant i frakt för att täcka upp dessa utgifter och slippa administrativt krångel? Eller ligger frakten redan på smärtgränsen kanske?
Jo det får nog bli en höjning igen. Det är ju inte bara extraavgifterna det handlar om utan det är generellt mer strul med hempaket än Servicepoint.
Tack ska ni ha båda två som svarade!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.