Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL ersätter inte dold skada längre
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av verngren.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2013 kl. 04:47 #166839AlldoGäst
@Fruktsam 68000 wrote:
Det är inte alltid hanteringen är ”normal”. Det händer att paket hanteras onödigt ovarsamt.
Exakt, det visar sig i att över 99% faktiskt kommer fram helskinnat. Då är det synd att man hävdar dåligt emballage som en robot, i ett första skede.
När vi en gång påtalade att det inte kan vara emballeringen – då i stort sett allt annat ju faktiskt kommer fram helt, sa man till oss att vi hade haft tur med de sändningarna. En av de mest korkade kommentarer vi fått från en leverantör hittills.
16 augusti, 2013 kl. 06:48 #166841AbbesnabbDeltagareEtt skadat paket är surt men inte orimligt. Före jul fick vi problem med att antalet skador ökade dramatiskt (jag misstänkte stress och vikarier). Eftersom vi inte hade ändrat något i hur vi packade från det att noll paket skadades till att många skadades undrade jag om DHL hade ändrat något i sin hantering. Låg på DHL som hävdade att paketen ”hanterades mekaniskt” (men jag tror inte att det är den mekaniska hanteringen som är problemet utan snarare alienerade arbetare som agerar vårdslöst). Då tyckte jag att det måste finnas specifikationer för vad ett paket ska tåla (tryck, stötar, väta och så vidare) men det lyckades DHL inte skaka fram.
Vi började noga dokumentera packningen (genom att fotografera) så att standardsvaret från DHL ”för dåligt emballerat” skulle gå att diskutera. Så fick tips om etiketter som mäter g-krafter och kan sättas på paketen (http://www.ehandel.se/forum/logistik/5896-absorberande-material.html). Nu köpte vi aldrig några stötmätaretiketter för sedan veckan efter jul så har inget mer krossats.
Det ska även tilläggas att vi fått ersättning för krossat gods från DHL så helt ogina är de inte.
16 augusti, 2013 kl. 07:31 #166843AlldoGäst@Abbesnabb 68009 wrote:
Före jul fick vi problem med att antalet skador ökade dramatiskt (jag misstänkte stress och vikarier). Eftersom vi inte hade ändrat något i hur vi packade från det att noll paket skadades till att många skadades undrade jag om DHL hade ändrat något i sin hantering.
Det ska även tilläggas att vi fått ersättning för krossat gods från DHL så helt ogina är de inte.
Kul att du skriver just det. Vi förde nämligen en diskussion med DHL efter alla transportskador under julen förra året, då hade vi helt plötsligt fick massor med transportskador (och även andra fel).
Vi hade inte heller gjort några ändringar i emballering. Men helt plötsligt så ökade transportskadorna och på DHL sade man så klart att det var undermålig emballering. Mycket märkligt!
Vi bad DHL kolla upp alla våra reklamationer under hela året, som var mycket få. Kanske 10 till 15 stycken. Här kunde man då klart och tydligt se att vår emballering inte var undermålig. Det höll man faktiskt med om, men först efter mycket turer fram och tillbaka. Det var också den underbara kommentaren om att de flera hundratals paket som kommit fram oskadda – faktiskt hade haft tur i hanteringen (eftersom vi alltid emballerade lika (dåligt(?) under året).
Det är detta som känns så otroligt tråkigt. Det verkar nämligen vara så, att ett standardsvar alltid kommer i ett första skede – som bara säger ”undermålig emballering” oavsett.
16 augusti, 2013 kl. 08:57 #166849PysselgummanDeltagareJag hade problem med skadat gods med Schenker en period. Men jag fick faktiskt alltid ersättning. Kunden fotade emballage och trasigt gods och jag skickade in till Schenker, aldrig några problem. Nu har jag sedan en tid bytt till posten för frakt, är det nån som vet hur posten brukar hantera transportskador?
16 augusti, 2013 kl. 09:08 #166851AlldoGäst@Pysselgumman 68019 wrote:
Nu har jag sedan en tid bytt till posten för frakt, är det nån som vet hur posten brukar hantera transportskador?
Bra fråga, för det viktigaste för oss är ju att varorna kommer fram hela och oskadda, och gör dom inte det, så önskar man ju att reklamationerna ska fungera tillfredställande. Oavsett vad en ”reglerare” säger genom att titta på en bild från en kund.
16 augusti, 2013 kl. 16:16 #166868verngrenDeltagareKan inte svara för hur Posten hanterar reklamationer.
Rent generellt så gäller samma regler för alla transportörer:
Är det ingen synlig skada på yttre emballage är det ingen ersättning.
Det skall dessutom finnas tillfredsställande inre emballage.
Som regel ska paketet kunna trilla av sorteringsband/tappas från en meter ner på betonggolv utan att innehållet går sönder.Oftast finns ett nedre gränsvärde där regleraren inte debatterar utan endast betalar ut.
Därför kan reklamationer gått igenom fastän emballaget ej varit trasigt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.