Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL eller Schenker?
- Detta ämne har 37 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2010 kl. 20:03 #114697pyhobbyDeltagare
@info@sportstolen.se 10456 wrote:
Tar du DHL:s servicepoint kartonger?
Jag frågade hos vår lokala DHL, hon sa väl inte direkt nej men tyckte vi kunde skaffa eget emballageNej, vi får kartonger levererat hem från DHL när vi behöver. Vi skickar iväg ett mejl och två dagar senare är kartongerna hos oss, kanoners:)
6 oktober, 2010 kl. 08:56 #114870McMurphyDeltagareUrsprungligen postat av pyhobby
Nej, vi får kartonger levererat hem från DHL när vi behöver. Vi skickar iväg ett mejl och två dagar senare är kartongerna hos oss, kanonersVad/vem ska man maila för att få gratis kartonger?
6 oktober, 2010 kl. 10:35 #114878Lilla IvyDeltagareEn nackdel med dhl – kanske också med andra fraktföretag – är att de bara ersätter 500:- / bortappat kilo.
Senaste tiden har det försvunnit många dyra paket – runt 1500:- per st 3 st som bara vägde 1 kg – det blir en förlust på 3000:-.
Har någon annan samma erfarenhet?
Fick tips om att ta en tilläggsförsäkring men inte via dhl – den var dyrare.
Någon som har en försäkring som gäller bortappat gods vid leverans?
6 oktober, 2010 kl. 11:11 #114883RikardDeltagareVi reggar alla paket som minst 3 kg, försvinner de innan de blivit scannade så kan du åtminstone få ersättning upp till 1500 kr.
6 oktober, 2010 kl. 15:12 #114889JoelDeltagare@Rikard 10690 wrote:
Vi reggar alla paket som minst 3 kg, försvinner de innan de blivit scannade så kan du åtminstone få ersättning upp till 1500 kr.
På Postens Pacsoft behöver man inte ange vikt men som sagts tidigare så kräver DHL det.
Är det någon (Rikard t.ex?) som vet om huruvida det gör så mycket om man anger korrekt vikt eller inte? Kan vi t.ex regga alla paket som 3 kg och sedan låta DHL väga om dem på sin terminal (jag antar att dom gör det i vilket fall som helst)?
Just nu blir det nämligen ett extra steg där vi måste väga alla paket innan de kan registreras…
6 oktober, 2010 kl. 16:27 #114890ParvelitoDeltagareDHL:s hub i Gävle kör oftast igenom paketen i sin laserbågevåg och får då en korrekt fraktdragande vikt, men inte alltid har jag sett. Och då debiteras man efter vad man angivit.
Någonstans har jag också läst något om något tillägg för ”ej korrekt angiven vikt i edi-uppgifter” eller vad det stod, men vem som kan drabbas av det är för mig okänt.
Men vikten skall ju anges i hela kilo, och jag har inga problem med att uppskatta vikten på sådana vikter efter att ha kontrollvägt en del. Behöver du verkligen väga dem?
6 oktober, 2010 kl. 16:40 #114891RikardDeltagareDetta är säkert inte korrekt men vi drabbas oftast av volymvikt snarare än verklig vikt volymmått behöver vi inte ange så i de fall paketen scannas korrekt så blir vi debiterade mer än 3 kg (i många fall). Har aldrig blivit debiterad för felaktig angiven vikt. Nu försöker ju vi att ange korrekt, den anges automatiskt beroende på vad som är angivit för vikt på våra produkter i vårt system. Dock har vi en minsta totalvikt på 3 KG eftersom vi oftast når upp till det i volym.
6 oktober, 2010 kl. 17:09 #114892JoelDeltagare@Parvelito 10699 wrote:
DHL:s hub i Gävle kör oftast igenom paketen i sin laserbågevåg och får då en korrekt fraktdragande vikt, men inte alltid har jag sett. Och då debiteras man efter vad man angivit.
Någonstans har jag också läst något om något tillägg för ”ej korrekt angiven vikt i edi-uppgifter” eller vad det stod, men vem som kan drabbas av det är för mig okänt.
Men vikten skall ju anges i hela kilo, och jag har inga problem med att uppskatta vikten på sådana vikter efter att ha kontrollvägt en del. Behöver du verkligen väga dem?
Enligt Dhlmultishipping.se så ska vikten anges i kilo med en decimal, det är väl lite därför vi har vägt dem. Men det kanske räcker att uppskatta vikten och då skulle vi lika gärna kunna köra efter de viktgränser vi betalar (3,5,10 kg osv).
Min teori sedan tidigare var att man angav vikt för att vid bokning så ska chauffören veta hur mycket det han hämtar väger på ett ungefär. Men den anledningen försvinner lite då vi har fast hämtning kl 15 varje dag, och då med samma chaufför och samma fordon, oavsett antal eller vikt på våra försändelser.
Ett tredje alternativ är helt klart att lägga in vikt på varje produkt och låta vårt system beräkna den ungefärliga vikten inkl. emballage för en order. Även om det känns lite segt att plocka fram och väga alla produkter nu när de redan ligger inne i lagersystemet (det är lätt att vara efterklok :rolleyes:).
/Joel
6 oktober, 2010 kl. 17:41 #114893KockenDeltagareVar i kontakt med DHL angående vikten som de kräver i Unifaun när vi ordnade orderkoppling. De sa att vikten man anger ”spelar” ingen roll eftersom de kontrollerar alla paket själva.
Men de kunde inte svara på varför de ändå kräver vikt.6 oktober, 2010 kl. 17:45 #114894RikardDeltagareDe debiterar efter angiven vikt om de inte får fram annan vikt eller mått. Dessutom är det precis som Joel säger att de vill veta hur mycket som ska hämtas för att i en del fall kunna byta bil till en för större och tyngre paket. Dock så funkar ju inte det i praktiken då många har fast hämtning och paketen inte ”bokas in”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.