Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Dhl delar ut till fel servicepoint – rätt att häva köp?
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av HakanM.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2013 kl. 11:23 #167727SamHDeltagare
@bslask 69010 wrote:
Det där är jag mycket skeptisk mot, vänligen tala om vart den info-källan kommer ifrån. Jag har fått uppgiften från min DHL-säljare att samtliga Servicepoints ska ta alla paket som ryms inom Servicepoint tjänstens mått.
Det ska enligt avtal ta emot, men det finns butiker som nekar dessa och då hamnar de hos grannbutiken istället. Kan tex vara platsbrist. Oftast är det små tobaksaffärer som är DHL servicepoints. Kommer det stora lådor så kan de inte ta emot allt helt enkelt, de blir tvugna att neka den.
11 september, 2013 kl. 12:17 #167734FruktsamDeltagare@Lilla Ivy 69006 wrote:
Är det någon som har fått någon slags kompensation för att dhl försenat en leverans? Kunden vill bara behålla paketet mot att vi ger en bra subvention…
Nä det har jag inte.. fast jag har heller aldrig efterfrågat det. Däremot har jag sluppit betala frakt fram och tillbaka när de strulat till det och paketet åkt tillbaka.
De har ju ingen leveransgaranti på de paketen och det ligger ju fortfarande inom en rimlig tidsram så jag tror det blir svårt att få någon kompensation där. Du får nog räkna med att ta de pengarna från din förtjänst.
Men det är klart. Fråga skadar ju inte. Kanske handläggaren som tar ditt ärende är på gott humör.
11 september, 2013 kl. 12:37 #167739Henrik_GDeltagare@bslask 69010 wrote:
Det där är jag mycket skeptisk mot, vänligen tala om vart den info-källan kommer ifrån. Jag har fått uppgiften från min DHL-säljare att samtliga Servicepoints ska ta alla paket som ryms inom Servicepoint tjänstens mått.
Vid minst två tillfällen har detta orsakat problem för kunder. Vid båda tillfällen har DHLs kundtjänst svarat att orsaken varit att vissa ombud inte tar emot stora paket bl.a Pressbyrån. Det var max 6mån sedan det hände senast.
11 september, 2013 kl. 12:45 #167742YoghurtDeltagareVad anger ni för leveranstid på eran hemsida? Anger ni t.ex 1-2 dagar leveranstid och det nu har tagit över 5 dagar så måste du väl förstå att kunden blir irriterad? Kanske finns varan billigare hos någon av era konkurrenter, men att kunden valde er pågrund av att ni leverade snabbare?
Sen reagerar jag även att du har friskrivit dig från allt ansvar vid föreseningar av leverans. Om det är privatpersoner som handlar ifrån dig så gäller alltid konsumentköplagen och den går inte att avtala bort om det är till nackdel för konsumentet. Och har du angett en viss leveranstid i dina köpvillkor så går det inte att avtala bort ditt ansvar, oavsett om det är du eller dina underleverantörer som gör fel.
11 september, 2013 kl. 14:58 #167762Lilla IvyDeltagareVi anger att vi har leveranstid på 5-14 dagar – så det klarar vi med god marginal.
12 september, 2013 kl. 06:49 #167790elefantDeltagareAtt vissa ServicePoints inte tar emot paket som går under begreppet XXL hade vi en del problem med för några år sedan, men nu har vi riktigt bra koll på detta. Så fort vi har paket med större mått än 45 x 42 x 30 cm anger vi kundens postnummer på följande URL: DHL | Servicepoint Locator Här ser vi direkt om en ServicePoint inte tar emot XXL paket och kan då ange alternativ i Multishipping. Vi skickar sedan e-post till mottagaren och informerar om orsaken att leverans sker just till den valda ServicePointen. Oftast har kunden förståelse
12 september, 2013 kl. 12:47 #167810Lilla IvyDeltagareTack för tipset
19 september, 2013 kl. 11:39 #168074bslaskDeltagare@elefant 69082 wrote:
Att vissa ServicePoints inte tar emot paket som går under begreppet XXL hade vi en del problem med för några år sedan, men nu har vi riktigt bra koll på detta. Så fort vi har paket med större mått än 45 x 42 x 30 cm anger vi kundens postnummer på följande URL: DHL | Servicepoint Locator Här ser vi direkt om en ServicePoint inte tar emot XXL paket och kan då ange alternativ i Multishipping. Vi skickar sedan e-post till mottagaren och informerar om orsaken att leverans sker just till den valda ServicePointen. Oftast har kunden förståelse
Vad är ett XXL paket? Hur gör man för att få skicka sådana? Är det en tilläggstjänt till ServicePoint? MYCKET INTRESSANT, tack!
19 september, 2013 kl. 11:58 #168077HakanMDeltagareEtt XXL-paket är en förpackning med DHL-logga som man som privatperson kan köpa hos en Service Point. Måtten är 45x42x30 med max verklig vikt 20kg. Priset är facila 245.-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.