Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Det stora postupproret
- Detta ämne har 66 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
26 augusti, 2010 kl. 19:59 #113588ParvelitoDeltagare
Dan: Nej, bränslepriserna är en mycket marginell del i att skicka ett paket, trots fraktbolagens försök att påpeka motsatsen i form av bränsletillägg och liknande.
Därtill har lastbilar blivit mycket mer bränsleekonomiska under de här åren.
Hanteringen med streckkoder som läses av maskinellt, maskinell sortering, en mycket enklare hantering av paket där postkontoren försvunnit etc borde ha lett till att man åtminstone skulle ha kunnat klara av att hålla priserna för paket runt konsumentprisindex tycker man. Just på paket har vi ju inte sett någon volymminskning, utan det skickas större och större volymer. Jag kan förstå att brevportot stiger mer än KPI eftersom brevmängden minskat.
Det finns ju mer närliggande exempel. 1998 kostade det 84kr exkl moms att utan rabattaval skicka ett företagspaket 16:00 upp till 3kg. Idag kostar det 136,30. Det är en prisökning på 62% under 12 år, när inflationen under motsvarande tid varit 16,56%. Helt ofattbart att man kan hålla på så här och inte tro att kunderna till sist hatar Posten.
26 augusti, 2010 kl. 20:04 #113589JoelDeltagare@GregerA 9230 wrote:
Budskapet från riksdag och regering är ju också att de framtida jobben finns i små o medelstora företag. Då måste faktiskt resten av samhället, vare sig det gäller Posten, bankerna eller andra, också anpassa sin verksamhet efter det. För finns det ingen fungerande infrastruktur för småföretag så blir det inte många jobb i dem.
Eftersom staten är huvudägare i Posten (rätta mig om jag har fel) så tycker jag att de borde göra som SBAB och sänka sina priser rejält till kunder så att konkurrenterna får en match istället.
Det staten (och Posten) inte förstår är ju att det skulle kunna skapas och finnas betydligt fler e-handlare (läs: nya egenföretagare) som kunde överleva på sitt företag (och i långa loppet anställa folk, som kanske idag är arbetslösa) om just kostnaden för att skicka iväg produkter till sina kunder halverades.
Just my two cents.
26 augusti, 2010 kl. 20:12 #113591ParvelitoDeltagareDanfrakt låter som en bra idé.
Du har helt rätt i att hela transportsektorn är ett totalt virrvarr av en massa olika begränsningar, tjänster, bolag etc. Därtill med villkor som inte är av denna världen och så mycket finstilt att det tar några år innan man faktiskt kan läsa en offert och förstå det väsentliga i den.
Jag har inget emot om Posten med det samhällsuppdrag de har är LITE dyrare, men de är vanligen mycket dyrare. Jag kan inte acceptera att få offerter som är 100% dyrare än de avtal jag har med DHL, och därtill med en mycket lägre ambitionsnivå på servicen om man inte vill betala extra för hämtning. Den ekvationen går inte ihop.
Jag har en kund som beställde fel väggfäste. Jag skickade det till henne för en kostnad av 37kr + moms (inkl DMT) med DHL Servicepoint. När hon ville skicka tillbaka det med Posten ville de ha 120kr + moms (150kr) av henne för ett Postpaket som jag får hämta på ett postombud. Det är mer pengar än hon betalade för hela fästet inkl frakt. Och i det priset ligger då att det dessutom tillverkats, skeppats från Kina till Sverige, från ett lager i Stockholm och till mig i södra Norrland med hantering, tull och skälig vinstmarginal för tillverkaren, grossisten och jag som återförsäljare. Det är faktiskt sjukt!
31 augusti, 2010 kl. 13:34 #113709JoelDeltagareNågon som är förvånad?
Ps. Min kompis som jobbat på Posten med att köra ut företagspaket i två år fick sparken i år. Dom har ersatt honom med personal från bemanningsföretag. Är det bra personalpolitik (eller för den delen särskilt kostnadseffektivt)?
31 augusti, 2010 kl. 14:07 #113710ParvelitoDeltagareDet står ju rätt så tydligt i den där notisen att omsättningen sjönk med 7%. Det är fler än vi som är griniga på Posten, alldeles uppenbart.
Vad gäller bemanningsföretag och liknande så är det uppenbarligen kostnadseffektivt i alla fall eftersom de ökar vinsten trots minskande omsättning.
31 augusti, 2010 kl. 14:14 #113711Thomas THLDeltagareDu är klok som en bok Parvelito!
Intressant läsning.
/Thomas
18 juli, 2014 kl. 12:48 #175520ppcDeltagare@Magnus 9222 wrote:
I år ligger mitt frakt konto på ca:140 000:- varav huvuddelen är skickat som brev.
9% faktura rabatt är ett stor skämt om man jämför med en kund som köper för frimärken för 200-300kr per år.Hur lyckas du få rabatt på frimärken? Jag har tjatat men får som svar att endast frimärkesombud har rabatt på frimärken, inga andra… hur blir man ombud? det kan man inte ansöka om – det blir man tillfrågad om att vara.
Köpt frimärken för 14 000 hittills denna månad…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.