Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Det stora postupproret

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113368
    Arne
    Deltagare

    Hej

    Om ni är intresserade så samordnar jag gärna ett studiebesök på vår terminal i Stockholm.
    Med vänlig hälsning
    Arne

    #113375
    peo
    Deltagare

    Hej Arne,
    trevligt att ngn från posten tar sig tid att svara i forumet.
    (Har försökt nå den lokala produktionschefen på posten i 3 dagar utan att lyckas…)

    Nu när företagscenter stänger (nu är det ”bara” stängt mellan kl 10 och 15…) på flera orter så hänvisas man till den lokala handlaren i stället .
    Jag kommer med 5-10 brev varje dag, och de tvingar mej att sätta frimärke på varje, har jag otur ska de fuktas o jag blir torr i mun…
    De accepterar inte min stämpel ”B-porto betalt”, och att jag betalar portot kontant.
    Ftgcenter slår in beloppen, stämplar, jag betalar sen är det klart.
    (Följesedel och fakturering är inget alternativ för mej).
    Varför kan inte handlarna som ska ta över postens jobb fixa detta?

    En annan fråga:
    Varför ska jag betala ibland 3 gånger så mycket för att posten ska bära ut breven (de som inte slarvats bort) mot att DHL fixar det (till servicepoint iofs.)?
    Dessutom är varje försändelse spårbar från det att DHL hämtar (!!) det hos mej.

    Så mycket som möjligt skickas med DHL från vår sida.
    Vi är inte speciellt stora (skickar för ca 300′ kr/år) så jag förstår att posten inte bryr sig om just mej.

    Du verkar ganska vettig i dina resonemang och får säkert anställning hos de som kommer att ta över efter posten, lycka till Arne.

    #113568
    Parvelito
    Deltagare

    Året är 1972. Den 1:a Juli detta år höjde Posten brevportot till 75 öre. 75 öre motsvarar i dagens penningvärde 4kronor och 77 öre. Brevportot numera är 6kr.

    Att skicka paket då kostade följande:
    För 1kg = 4,60kr (6,13 brevporton) motsvarande 29,21kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 48kr (60 om det är skrymmande), det är 8 (10) brevporton.

    För 3kg = 6kr (8 brevporton) motsvarande 38,10kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 150kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 25 brevporton.

    För 5kg = 7,40kr (9,83 brevporton) motsvarande 46,99kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 175kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 29,17 brevporton.

    För 10kg = 12kr (16 brevporton) motsvarande 76,20kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 225kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 37,5 brevporton.

    De här priserna är från den tid då Posten hade kontor i varenda buske, och kostnaderna torde ha varit avsevärda. I takt med att Posten monterats ned sin egen service och outsourcat den så har brevportot ökat mer än konsumentprisindex, och paketportot ökat oerhört mycket mer.

    Men jämför man Postens taxor från förr, med de priser man idag betalar för paket hos Schenker eller DHL så ser man att de klarar av att utföra en tjänst för ungefär samma pengar som då, när man tar inflationen i beaktande.

    Hur kan det komma sig att Posten tappat så i konkurrenskraft? Det är det som är pudelns kärna, och hade jag varit minister med Posten AB under mitt ansvarsområde hade kritiken inte varit nådig mot hur ineffektiva man är. Om tyska posten och tyska motsvarigheten till SJ kan distribuera paket mycket billigare i Sverige än vad Posten kan, så har man uppenbarligen misslyckats.

    Det svenska folket brandskattas av en stor ineffektiv koloss, värdet på Posten har sjunkit drastiskt och dess varumärke solkas.

    #113569
    sailorcap
    Deltagare

    Posten har varit lite av en institution och är fortfarande lite så. Förhoppningsvis kommer det med tiden att förändras (vilket det redan har med Schenker och DHL som tagit sig in på privatmarknaden.)

    #113579
    Magnus
    Deltagare

    #Parvelito: Bra jämförelse som visar att Postens taxor har ökat på tok för mycket.
    Tror det är dags att styra över brev & paket mer mot DHL.

    I år ligger mitt frakt konto på ca:140 000:- varav huvuddelen är skickat som brev.
    9% faktura rabatt är ett stor skämt om man jämför med en kund som köper för frimärken för 200-300kr per år.

    #113580
    GregerA
    Deltagare

    Tack för den historiken Parvelito. Det skulle ju vara intressant att göra samma jämförelse på en del av de produkter som säljs. Datorer och hemelktronik har definitivt blivit billigare, säkert många andra varor också. Om då Posten skall ha en allt större del av kakan så får man nog se dem som ett ”hot mot rikets säkerhet” :p

    #113582
    Dan
    Deltagare

    Kan inte bränslepriserna vara en del av förklaringen? Bara spånar, har inte räknat. Schenker och DHL kanske prisar sig in?

    800px-Oil_Prices_1861_2007.svg.png

    Obs jag försöker inte försvara någon, bara vara konstruktiv :D

    #113584
    GregerA
    Deltagare

    Dan: Nu skall du inte försöka försvara Posten – då kanske jag måste stänga av dig … :D

    Jo, visst finns det många komponenter, och allt har inte blivit billigare.
    Samtidigt kan man ju se att paketpriserna i Tyskland är betydligt lägre än de i Sverige, och att det kostar t.ex 14,4 HKD (=ca 13 SEK) att skicka ett 100g brev från Hong Kong till Sverige och det kostar 28,00 SEK att skicka samma brev från Sverige till Hong Kong. Det torde ju vara mer jobb för Posten att ta hand om det ankommande brevet än det avgående.

    #113586
    Dan
    Deltagare

    Det är lite ironiskt med tanke på att jag startade denna klassiska tråd, men jag är ändå relativt nöjd med Posten.

    Nu när jag försökt hitta en lösning hos Schenker och DHL har jag insett… ja de är alla samma skrot och korn. Förvisso får jag lägre priser hos Schenker och DHL, men inte så att det motiverar mig att byta. Posten är väldigt bra på att skicka paket. Att de har högre priser stör mig betydligt mindre än att Schenker & Co försöker sälja in sig som uppstickare som är bättre än Posten och sedan gör exakt likadant… flera säljbolag, konstiga måttgränser, dåliga hämtningstider, kassa villkor osv osv….

    Nej jag vet inte… jag tycker alla speditörer i Sverige är i princip lika bra eller dåliga. Alla kan skicka paket som väger 3kg, men det är ingen som kan skicka ett spårbart som väger 300g på en rimlig prisnivå…

    Det sorgliga är ju att inget verkar hända dessutom… postorder har funnits i evigheter, vi kan flyga till London för 100kr, men vi kan inte skicka spårbara paket i Sverige. (ja jag vet att det är komplext men kom igen).

    Problemet är att det handlar om att tjäna pengar. Allt handlar om volym och små e-handlare är inte viktiga om man tänker årsbokslut och aktiekurs.

    Nelly sålde ju för 100 mille första månaden, Dustin för 2 miljarder andra månaden och Ellos första dag resulterade i 20.000 ordrar…

    Jag ska nog starta Danfrakt…. Jag säljer andelar i bolaget för att få ihop startkapital. 100 andelar á 100 miljoner, vad sägs? :)

    #113587
    GregerA
    Deltagare

    Hade det varit 100 miljoner andelar för 100:- st så hade jag köpt 10 andelar direkt :)

    Tyvärr har Posten, liksom många andra svenska företag, anlitat samma konsulter – de som säger att ”koncentrera er på de stora kunderna – de små blir aldrig lönsamma”. Den strategin har lett till många nedläggningar redan.
    Man behöver inte vara särskilt skicklig för att driva ett företag på det sättet. Men kan man driva ett företag som tillgodoser många små kunders behov på bra villkor – då är man skicklig. Det finns en smålänning vid namn Ingvar som sålt möbler på det sättet under några år …

    Budskapet från riksdag och regering är ju också att de framtida jobben finns i små o medelstora företag. Då måste faktiskt resten av samhället, vare sig det gäller Posten, bankerna eller andra, också anpassa sin verksamhet efter det. För finns det ingen fungerande infrastruktur för småföretag så blir det inte många jobb i dem.

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.