Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Det stora postupproret
- Detta ämne har 66 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2010 kl. 14:02 #108202fotofyndetDeltagare
Man tror ju knappt att det är sant det man läser… Eftersom jag redan för ett par år sedan blev av med mitt företagscenter kan jag gå i god för att det här är den största lögnen sedan Bill sa ”I did not have a sexual relation with that woman” om frk Lewinski:
”Postens företagskunders affärsrelaterade besök på Företagscenter har kraftigt minskat under de senaste åren. Många företag väljer idag att sköta sina affärer med Posten via internet och redan idag utför 250 000 företag sina postärenden hos ett postombud. Postens undersökningar visar att dessa företag är mycket nöjda med den service och tillgänglighet som postombuden erbjuder.”
Som sagt så stängdes vårt företagscenter för något år sedan och vi som protesterade högljutt, bla i lokaltidningarna, blev lovade att samma tjänster och servicenivå skulle vara tillgängliga hos ombuden i företagscentrets upptagningsområde. I vårt fall en ICA-butik. Vi lämnade ibland in våra brev-pf och rek med en färdig lapp ur Pacsoft och betalningsalternativet ”Frimärke eller kontant”. Det visade sig redan första gången, efter 30 min väntan, att ombuden inte hade möjlighet i sitt system att scanna och ta betalt för sådana försändelser. Så redan första besöket sprack löftet från Posten. Sedan dess har vi fått lägga om våra rutiner så att vi numera väntar tills vi har post på en följesedel för 300 kr exkl moms, vilket vi oftast har men inte varje dag. Vi har även hämtat våra försändelser från leverantörer i Hong Kong i butiken. Inte sällan har det varit 3st paket på 15-20 kg/st. Om man åker dit i fel tid så att alla kassor är öppna får man finna sig i att stå i kö med sin vagn med tre postpaket, bara för att ta sig UT UR BUTIKEN! Om man har tur så kan man smita ut genom en stängd kassa, om man nu vågar köra igenom grinden som visar att kassan är stängd.
Jag kan dessutom berätta en hel hög historier om händelser där rena fel hos ombudet har lett till att vi har fått reklamera försändelser, söka försändelser medelst telefon, osv. För att inte tala om alla gånger vi har begärt det omöjliga, tex att dom ska skriva in ett post- eller företagspaket utan att ropa och fråga någon om hjälp.
Så summa summarum är jag INTE nöjd med servicen jag som företagare får, varken av Posten eller mitt postombud. När det gäller importen har vi löst problemet genom att idag anlita UPS för all importfrakt. När det gäller utgående försändelser så hamnar tyvärr vissa kunder i kläm, då vi inte kan garantera att vi skickar alla order inkomna före en viss tid varje dag.
Jag hamnar dessutom i ytterligare ett dilemma efter som jag är otroligt nöjd med samma ICA-butik i egenskap av matbutik. Hur mycket törs/kan man bråka om postservicen då??? Men det är väl ett problem av mer privat natur…
16 januari, 2010 kl. 16:47 #108204GregerADeltagareJag håller med Fotofyndet om att det är idiotiskt av Posten att ta ut en avgift för elektroniskt fakturaunderlag (som det numera heter).
Dessutom står det nu så här på hemsidan:
Avgift för Postens fysiska fakturaunderlag (följesedlar)
När brevförsändelser lämnas in tillsammans med fysiskt fakturaunderlag (följesedlar) debiteras en avgift på 20 kronor per fakturaunderlag (följesedlar). Du som är fakturakund kan ansluta dig till Postens Elektroniska fakturaunderlag (följesedlar) som är helt kostnadsfria.De har använt liknande formuleringar tidigare när de gjort förändringar i förljesedelshanteringen – och när jag reklamerat de 60:- som påförs har jag bara blivit idiotförklarad. Lyckligtvis är det idag ytterst sällan vi skickar för under 300:- brev.
Men jag tycker att ni skall stå på er och hänvisa till ovanstående.
Vad säger Arne? :confused:
Greger A
E-handelsexpert16 januari, 2010 kl. 17:29 #108207DanDeltagareDenna avgift är väl inte för fakturaunderlaget utan en straffavgift för att man inte når upp till 300kr helt enkelt. Jag tror jag blivit påförd båda avgifter för längesedan nämligen.
Fast nu när jag tittar på prislistorna hittar jag inget om detta. Kanske står på avtalet dock?
16 januari, 2010 kl. 22:44 #108214TomasDeltagareHåller med dig Parvelito. Det är tråkigt, ända sedan man blaskade ut loggan har det gått utför och det med stormsteg. Men jag måste säg att antalet utlämningsställen och därmed tillgängligheten för våra kunder och ibland mig som privatperson är positiv.
Men när det gäller oss som e-handlare är det mer mörker.
Farsan som har kritiska leveranser till sin verkstad då det är bråttom-jobb har suttit i timmar med posten i telefon med diverse chefer ett otal gånger. Och för att inte tala om de gånger han fått åka och hämta sina företagspaket för att poståkeriet inte utfört sin uppgift. Numera är det ett känsligt ämne om man säger så
Så hade han ett annan ”kritisk” leverans på gång i veckan från Tyskland. Ett par radiosstyrda bilar (crawler) en till sig och en till min grabb. Schenker stod för leveransen och rätt vad det var visade lev.status att det fanns att hämta på utlämningsstället. Men se, där fanns de inte. Förrän dagen efter. Konstigt och trist, precis lika illa som Posten tyckte farsan och blev en illusion fattigare. Som av de senaste årens misshandel förstått att det är nåt särskilt med Posten. Han kontaktade Schenker. Och då hände nåt han aldrig varit med om tidigare i såna här sammanhang. Han fick en ursäkt och visades tacksamhet för att han rapporterade. Och de skulle absolut se över saken och försöka reda ut varför det blev fel. Det har troligen med utlandsförsändelser att göra, men så får det absolut inte gå till var Schenkers besked.
Ja, det är ju det man vill höra som kund. Inte självgoda ”fakta” presenterade på ett sätt som mellan raderna säger att man är ”dum” om man inte väljer Posten som sin logistikpartner, för de är ju bäst, det tycker ”alla.!
Nej, Parvelito släng ihop en liten text vi e-handlare kan publicera som en liten programförklaring i våra webshoppar om varför man inte kan välja Posten som leverantör. Vem vet, det kanske kan bli lika säljande som en Trygg-E-handel logga till sist:p
För till syvende och sist innebär ju att man stryker Posten som leveransalternativ att man kan ge sina kunder bättre service för en mindre peng, eller hur. Så känns det i alla fall. Rätta mig gärna nån om jag har fel.
18 januari, 2010 kl. 18:15 #108225michaelDeltagareEtt postuppror skriver jag självklart upp på.
Vi har som de flesta tyvärr inte de allra bästa upplevelsen av posten, som många andra som skickar många små paket till privatpersoner så går det väldigt mycket brev och här finns inte mycket till konkurrens så det blir som det blir.
På våra Postpaket så hade vi hyffsad rabatt tror jag, runt 30%. Vi hade tidigare inga företagspaket men allt eftersom man växer och utökar så började vi även sälja till ÅF då vi direkt importerar i princip allt vi säljer. Efter någon månad reagerade jag på att vissa försändelser var extremt dyra på fakturorna, och märkte att det var företagspaketen, visst lite dyrare kanske de är och det är ju betydligt större kartonger som går iväg till ÅF än de normala 3 & 5kg lådorna till privatpersoner men ringde upp vår stockholms säljare, det visade sig att vår rabatt hos posten logistik enbart gällde postpaket, så jag sa till honom ok men lägg upp rabatten även på P25’or då vi börjat skicka en del sådana. ”Jaha, hur många räknar ni med att skicka” kontrade han med, Tja inte så många nu i början säg 1-2 paket om dagen. Då kunde de inte erbjuda oss någon rabatt på Företagspaket eftersom vi skickar så lite P25:or, att vi skickar tusentals Postpaket till privatpersoner och tusentals brevförsändelser var inte relevant, varje produktgrupp ska bära sig själv sa säljaren. Att vi är en liten kund i postens ögon förstår jag naturligtvis men när posten fakturerar oss runt en 750.000 per år för våra försändelser så hade jag räknat med att få lite rabatt även på P25:or.
För att göra en lång historia lite kortare, vi skickar numera både företagspaket och privatpaket med Schenker, breven får dock posten fortfarande ta hand om i brist på alternativ. Ingen har hört av sig och frågat om det är något problem eftersom vi inte längre skickar med posten för att se om de kan vinna tillbaka oss.
Måste dock berömma PEX de sköter de flesta av våra import leveranser, lite oroad dock nu när de numera är en del av posten logistik. Men än så länge inga problem underbara att ha att göra med.
EDIT:
P25’or är ju postpaket naturligtvis, företagspaket minns jag inte nu på direkten vad de har för P kod.16 augusti, 2010 kl. 14:17 #113245KockenDeltagareFortsätter på denna tråd lite till.
Vi tog in pris från Posten på frakt av 8 pallar ToR Stockholm – Gällivare och priset vi fick var på 33500/ex moms.18 augusti, 2010 kl. 15:08 #113322MagnusDeltagareIbland mår jag illa när de tömmer postsäcken i vagnen, speciellt om det inte ligger något på botten. Då lyfter de säcken 1meter och låter brev upp till 2kg få fritt fall.
Det borde gå att öppna post-vagen och undvika fritt fall.
Io för sig är det sällsynt att kunderna klagar på förstörda varor.18 augusti, 2010 kl. 15:18 #113323sailorcapDeltagareMagnus: Du skulle inte vilja se hur det går till på terminalen
-En med erfarenhet (visserligen från DHL x 2)
18 augusti, 2010 kl. 15:19 #113324JoelDeltagareSkulle man inte kunna gå ihop låt säga 10 st e-handlare (som tillsammans har en volym på > 25 000 paket/år +) och få ett gemensamt fraktavtal med bra rabatt? Eller fungerar det inte så hos Posten?
/Joel
18 augusti, 2010 kl. 15:26 #113325ParvelitoDeltagareÄven om du har 25.000 paket så är det billigare att skicka med någon annan än Posten i alla fall. Jag garvade åt min förra arbetsgivare som har 130-140.000 paket om året, för de betalar mer per paket med Posten än vad jag betalar på DHL för en volym som är mycket mindre. Nu har de gått över mer och mer till Schenker som gav dem ett bättre pris.
Vad gäller hantering så kan jag rekommendera att försöka göra ett studiebesök på någon terminal, t.ex, ”Tomtebodakrossen” i Stockholm. Sedan lär man sig att emballera ordentligt…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.