Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Det stora postupproret
- Detta ämne har 66 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2009 kl. 20:16 #106000TomasDeltagare
@Micke 654 wrote:
det är alltså du som säljare/företag som bär ansvaret över frakten. Om något blir trasigt i frakten till kund är detta ditt ansvar. Detta självklart för kundens trygghet. Han vet inte om du är någon joppe som packar dåligt och sen skyller i från sig på fraktbolaget. Ansvaret är alltså ditt.
Naturligtvis är det så. Det är jag som rör till det. Jag tänkte del där, jag blandar nog ihop det med att kunden tyvärr är den som åker på jobbet att ta varan tillbaka till Posten vid ev. reklamation. Men hur det än vore med ansvarsfrågan tycker jag det är självklart att det är e-handlaren som ska ta ansvaret och hjälpa kunden. Men i realiteten känns det nästan som att Posten också anser att det är e-handlaren som har ansvaret även för vad som händer i transporten:confused:
12 juni, 2009 kl. 17:35 #106181GregerADeltagareDet är väl bara att ansluta sig till postupproret och instämma med föregående talare.
Att försöka föra en förhandling med posten innebär bara att man blir kränkt.
Det är oerhört frustrerande att gå på Postens seminarier riktade till e-handlare och få veta att Posten kan erbjuda en komplett logistiklösning för leveranser till hela Norden, bl.a har man nu en ny tjänst som heter MyPack som ”hanteras som en inrikestjänst” fast den levereras till de andra nordiska länderna. Jag tvivlar på att det syns på priset.
När det kommer till kritan så kan inte Posten erbjuda en helhetslösning – utan man drabbas då av att det är två olika bolag som sköter det operativa – och det är vattentäta skott mellan dessa. Posten Meddelande för brev och Posten Logistik för paket. Det verkar då vara fullständigt tabu att Posten Logistik skulle kunna erbjuda en prisnivå som gör att man kan flytta över en del av brevvolymen till paket. Påpekar man då att det finns andra aktörer på marknaden som gärna skickar paket för en 50-lapp så får man veta att ”Posten är ingen lågprisleverantör”. Dock har man inte kunnat påvisa något reelt mervärde. Bara att man har fler utlämningsställen, fler chaufförer, fler direktörer … och annat som kostar pengar.
Posten verkar bara se marknaden som de som skickar över 100.000 paket om året – och de som inte gör det.
Så tipset till er kära kollegor är – strunta i Posten (Logistik). Jag har använt DHL i snart ett år, och det har fungerat lika bra som Posten. DHL tycker att 2-3000 paket om året är en bra volym att starta på. Får du inte till ett hyfsat eget avtal med DHL så gå med i Lessmore (Lessmore – Sveriges största företag), så får du automatiskt 50% rabatt på DHL, och du kan skicka paket till i stort sett samma priser som de ”stora gossarna”.
13 juni, 2009 kl. 10:45 #106191Katrin LundgrenDeltagarefundering: Får du 50% rabatt utöver ditt vanliga avtal. I så fall ska det genast undersökas.
13 juni, 2009 kl. 11:45 #106192ParvelitoDeltagareNej, de har 50% på ordinarie prislista. Men även om man skickar ett paket i veckan så får man det priset vid medlemskap i Lessmore.
13 juni, 2009 kl. 13:16 #106194RikardDeltagareJag kollade upp lessmore när vi förhandlade priser tidigare i vår och nackdelen med att använda lessmore är att man måste (i alla fall när vi tittade på det) boka via lessmores hemsida/system och får fakutra via lessmore. Det är lite bökigt faktiskt om man har stora volymer.
11 december, 2009 kl. 10:00 #108025KockenDeltagareI dag när en kund mejlade att hennes paket var krossat och jag kände att nej jag orkar inte reklamera det till Posten. Vi får ändå som alltid avslag för att de anser att det var för dåligt packat. Kostigt att Posten anser det, men det kanske beror på att de är partiska?
Hur som helst kom jag i håg att jag såg om Posten på Plus med Sverker här om dagen. Det gällde i och för sig ”bara” Posten brev, men tv filmade och postchefen intervjuades. Kolla basketspelaren ca 3,15-3,30 in i reportaget här: Posten ger goda råd – Plus | SVT Play
Tog även en print Screen här:
Då kan man ju fundera hur mycket basket det spelas när inte chefen och tv är på plats!
Men det är väl kunderna som packar för dåligt så att det inte håller för basket.11 december, 2009 kl. 10:58 #108026ParvelitoDeltagareFörsändelser som man skickar med Posten eller någon annan måste tåla lite basket, det är likadant hos alla, och skall vi vara ärliga så skulle vi nog inte vara villiga att betala för manuell och försiktig hantering med silkesvantarna på.
En försändelse skall tåla ett fall från 2 meter, och därtill tåla att liknande föremål landar på det från 2 meters höjd. Med liknande menas försändelser av samma slag, dvs något som väger 2kg för ett brev, och 20kg för ett paket.
I allmänhet klarar en normal kartong som inte utsatts för fukt eller många användningar paketkraven om de fylls ut med packmaterial så att det håller emot från insidan. Det är inte produkterna som skall ta smällen, om de inte tål det, utan fyllnadsmaterialet.
Och nej, jag jobbar inte på Posten, men det är så här det ligger till om man lusläser kontentan av deras villkor och branschregler.
16 januari, 2010 kl. 01:40 #108191ParvelitoDeltagareJag har trott att Posten skulle komma med i matchen, men senaste veckorna har jag tappat hoppet helt. Posten tror jag lyckas med precis alla strategiska misstag man kan göra.
Läs och begrunda:
Jag bor i en by/samhälle med c:a 2000 invånare som ligger en väldig knapp mil från stadens centrum. Här har Posten bestämt att det är lantbrevbäring som gäller. Det har jag inga problem med, mina brev som mest är räkningar kommer fram ändå. Men i och med att mitt postnummer är stämplat som lantbrevbärning (näst sista siffran är en 2:a eller en 9:a) så kommer inte heller företagspaket som skickas till mig hit dagen efter. De skall istället lantbrevbäraren ta med sig ytterligare en dag senare…Jag får paket tillsänt mig i snitt 4ggr per vecka, med totalt 15-20 stora kollin. Postens bilar far runt här ute ändå, om inte annat till affären som är postombud. Men att ta med sig mina paket är otänkbart. Istället har jag fått åka in till företagscenter och hämta mina saker om jag inte vill tappa en dag, och det vill jag inte.
Nåväl, på företagscentret, där jag för övrigt postar mina brevförsändelser varje dag eftersom ombudet har ute har så tidig lämning, upptäckte man att jag måste skicka en massa saker med någon annan. DHL sade jag, och berättade vilka priser jag hade. De ville lämna en offert, och det var OK för mig, men jag ville att skulle komma med något konkurrenskraftigt.
Posten är nu uppbyggd så att det lokalt finns väldigt få säljare. Efter två veckor ringde det en tjej från Stockholm och ville veta vad jag gjorde. Så jag berättade vad jag gjorde, vilka priser jag hade, och hur jag jobbade med Posten idag. Efter ytterligare någon vecka så kom offerten. Den var INTE bra. Ungefär dubbelt så höga priser som DHL.
Men jag fick en idé som jag började snickra på. Jag erbjuder Posten som transportör i webshopen, de kunder som vill betala för Posten får dem som leverantör. Min belöning för att hålla på och dela upp transporterna och ha min gårdsplan mer fylld av lastbilar blir att Posten tar med sig mina paket från företagscenter och hit när de skall hämta paketen. (Risken är annars stor att jag inte är hemma när de kommer och gör dagens hämtning, eftersom jag är in till stan och hämtar mina paket).
Nu kom jag aldrig så långt, för min leverantör testade en ny transportör som heter Schenker. Jag var lite misstänksam, för när jag provade att skicka med deras billigaste tjänst i somras var det strul i parti och minut. Men första paketet kom de med dagen efter redan klockan 10:15. Likadant med sändning 2, 3, 4 & 5. Mellan 10 & 11 dagen efter är paketen utkörda till mig. Trots att jag bor så avlägset att Posten inte fixar att köra ut paketen, så gör Schenker det. (Det beror på att Schenker inte skickar paketen från Stockholm via Örebro till södra Norrland, som Posten gör. Det är 40 mils omväg). Att fraktkostnaden dessutom är c:a 30% lägre gör inte mig eller min leverantör någonting, det är en extra bonus att få mer service för mindre pengar.
Sedan kunde man läsa i tidningarna om hur Postens företagscenter skall läggas ned. Det är de enda ställena som förstått vad företagare gör, med en suverän personal och en infrastruktur som är gjord för pakethantering. Att tränga sig fram i livsmedelsbutiker mellan hyllorna med någon kubikmeter paket till en postdisk är inte särskilt optimalt. Här finns det ett roligt klavertramp från Postens sida. De har sagt upp avtalen med befintliga ombud på många ställen och skall förhandla om avtalet. Låt mig gissa att det kommer bli dyrt för Posten att få ombuden att ställa upp på att utföra de tjänster som företagscenter gör idag.
I Postens fat ligger också deras påfund att krympa brevinkasten på sina brevlådor, och omöjliggöra självbetjäning. Det var lite frihet att kunna ta en ledig fredag eftermiddag och ändå kunna posta på Söndagen så kunderna hade sina brev på Måndagen. En konkurrensfördel som Posten hade, men som de sumpade istället för att utveckla den.
Just nu resonerar jag mer och mer i termer av att överge Posten helt så snabbt som möjligt. De visar mycket tydligt och klart att de vill inte ha mig som kund. De är dyrast och de har sämst service. När andra visar upp nya innovativa grepp, flyttar fram sina positioner och erbjuder tuff konkurrens så fortsätter Posten likt Bagdad-Bob eller den nordkoreanska nyhetsbyrån att tro att de är bäst i världen. På Postens hemsida kan man hitta en reklamkampanj som vänder sig till webhandlare där man får se en del av vanföreställningarna. Där framställs alla andra transportörer som att man får ägna en timme om dagen åt att leta efter försvunna kollin och att mottagarna måste åka sex mil för att hämta sina paket. I verkligheten så har DHL inte slarvat bort ett enda kolli för mig, till skillnad från Posten, och ingen har någonsin haft sex mil till ett ombud. Tvärtom har många närmare till DHL:s ombud än Postens.
Ur mitt perspektiv vill Posten bara ha ofantligt stora kunder, kunder som genererar miljoner kollin per år. Vi andra är inte intressanta, men som väl är finns det andra som är sugna på att göra affärer. Och när jag blir stor så lär jag komma ihåg dem!
16 januari, 2010 kl. 10:15 #108192GregerADeltagareParvelito – ”I am holding with you!!” 😎
De tre företagscenter jag haft kontakt med i Malmö har väl i och för sig inte varit något annat än ett in/utlämningsställe. Inte har de varit intresserade av att sälja något, så att företagscentren inte gett vad Postens ledning hoppats kan jag förstå. Det ställe vi nu lämnar på andas ganska mycket Samhall.
Det ligger i samma hus som brevterminalen, så det är bara att köra runt hörnet och lämna där i stället när de lägger ner. Så får vi väl hämta våra outlösta postförskott någon annanstans.Min uppfattning är också att DHL och Schenker fungerar bra. De skräckhistorier man hört har jag inte upplevt själv. Dock har jag bara dåliga erfarenheter av PNL/Bring. Det är ofta de rapporterar ”ingen hemma” … trots att det finns folk på plats hela dagen. Jag väntade själv på ett paket med dem, och kunde mot dagens slut se på tracking – ”ingen hemma”. När chauffören kom dagen efter så erkände han att han inte hunnit lämna av det dagen innan, trots att han i princip kört förbi.
Frågan är väl också om inte den samlade volymen från små och medelstora företag trots allt kommer att vara större än volymen från de stora företagen?
Inbillar Posten sig att ”dumma e-handlare” kommer att betala dubbla priset eller köper förfrankerade överprissatta bubbelpåsar?
Men … varför bryr vi oss egentligen om Posten? Är det bara för att vi som skattebetalare är ofrivilliga delägare?
Vad säger Arne? :rolleyes:
16 januari, 2010 kl. 11:46 #108193ParvelitoDeltagarePostens propagandamaskineri är nyckeln till att de bryr sig. För när Posten gör något står det i alla tidningar, på alla Internetsajter och nämns i riksnyheterna. När DHL eller Schenker gör något liknande så bryr sig ingen…
Många kunder är lite misstänksamma mot andra bolag än Posten. De syns inte i media, det är inte de som har experter i TV som berättar hur man skall packa, det är inte deras statistik som redovisas för hur julhandeln varit för E-företagen. Posten är skickliga på att synas i media, och att Arne dessutom ideligen citeras som expert på E-handel gör att man automatiskt kopplar ihop Posten med E-handel. Det är där Posten levererar, inte när det gäller sylvassa logistiktjänster.
Därför måste man bry sig.
Sedan vore det naturligtvis roligt om ett bolag med rötter i postväsendet som bildades 1636 av Axel Oxenstierna, ett bolag som vi allesammans äger och som är uppbyggt efter svenska förhållanden, svensk kultur och svensk företagsanda kunde vara med och visa sig vara bäst i klassen. Men som E-handlare är man nog lite för ”osvensk” för att se förträffligheterna med det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.