Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Det stora postupproret
- Detta ämne har 66 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2009 kl. 08:11 #105984ParvelitoDeltagare
Men Posten läser här…
För alla som säljer på Tradera har Schenker ett ”dräparerbjudande”. Upp till ett kilo 29kr inkl moms, 2kilo 34kr inkl moms om det är mindre paket. (Jag har inte räknat ut skrymmesgränsen, men den är mer generös än postens 3cm för skrymmandetillägg).
Förutom det låga priset är försändelsen spårbar och försäkrad upp till 1500kr. Och jag kan skicka en i taget om jag vill, och jag behöver inga krångliga nya avtal.
DHL har under våra haft liknande erbjudanden för Tradera-säljare.
Någonstans i de här trakterna behöver frakten hamna för att e-handeln skall må bra i Sverige. Det är bara för Posten att suga i sig och fundera lite.
15 maj, 2009 kl. 17:20 #105987GustavDeltagare@Arne 528 wrote:
Hej
Jag tar gärna enskilda möten med er som så önskar. Anledningen är att behoven ni har skiljer sig åt och vi vill göra vårt bästa för var och en skall få en så effektiv och lönsam ehandel som möjligt.
Generella ehandelsfrågor diskuterar jag däremot gärna på detta forum.
Med vänlig hälsning
ArneArbetar du på Posten Logistik eller Posten Meddelande Arne?
Jag är själv en av många e-handlare som avskyr Posten. Det vore förmodligen inte en överdrift att säga att jag hatar Posten, även om det är väldigt starka ord. Det finns inte någon enskild person på Posten som är föremål för mina negativa känslor. Jag är tvärt om nöjd med den service som jag får på Postens företagscenter. Personalen har varit fantastisk både i Danderyd och Täby där vi finns. Jag har haft mina duster med min kontaktperson på Posten Meddelande, men överlag så är jag även nöjd med hennes insats.
Mina problem grundar sig i att Posten inte har någon tjänst som passar mitt företag. Jag skickar försändelser som sällan väger över 2 kg. Det innebär att jag väljer att skicka det mesta som skrymmande blev (ibland även som rek). Tyvärr så fungerar aviseringen av skrymmande brev överhuvudtaget inte. Breven når nästan alltid kundens utlämningsställe, men det är många kunder som aldrig får någon avi.
Ett kolli-id till skrymmande brev hade varit det idealiska. Nu har jag förstått att det är en önskan som Posten aldrig kommer att tillmötesgå. Jag förstår att detta är en kostnadsfråga och att Posten i första hand vill tjäna pengar. Då kan man inte tillmötesgå alla krav från kundens sida. Jag accepterar det.
Vad jag däremot inte accepterar är storleken på brevavierna. Det är inte märkligt att så många avier försvinner när de har storleken av en tredjedels A4-sida. Till största delen så tror jag att det är kunderna själva som råkar slänga sina avier av misstag. Man skulle därför kunna säga att det är människor som är problemet och inte Posten. Men om så många mottagare gör fel, så är det inte längre en godtagbar förklaring. Om 10 % av mina kunder inte kan genomföra en beställning i min e-butik, så skulle jag aldrig få för mig att lägga skulden på kunderna.
Det här är även den förklaringen som jag har fått när jag varit i kontakt med Posten: ”Vi kan inte hjälpa att folk är idioter” (förenklad omskrivning av Postens svar på frågan varför så många avier aldrig kommer fram).
Jag har sällan varit med om att avier för Postpaket inte har kommit fram. Så varför ska det då vara så svårt att hantera brevavier på ett korrekt sätt?
Kan du Arne, svara på varför brevavierna är så små och hur man resonerade på Posten när man införde dessa? Jag skulle gissa på att man förklarar det små avierna med kostnadseffektivitet och miljötänkande. Det går åt mindre papper till en tredjedels A4-sida än det gör till en hel.
Tyvärr så är det här höjden av dumsnålhet. Mitt företag lägger ner mycket tid och pengar på att jaga försändelser utan kolli-id och som inte har aviserats. Det belastar dessutom Postens utlämningsställen. Personalen i ICA-butikerna är lagom roade av att få leta igenom hylla efter hylla pga att kunden inte mottagit någon avi. Hade jag varit ICA så hade jag sagt upp samarbetet med Posten redan imorgon. Bara den tiden som min personal lägger ner på att ringa runt till ICA-butiker hade varit anledning nog. Stackarna får aldrig en lugn stund, utan vi jagar ICA-personalen från syndligaste Skåne till nordligaste Norrland pga dessa skrymmande brev.
Vad jag vill ha sagt är att Postens dåliga hantering av brevavier skapar kostnader och sura miner i hela kedjan. Jag som e-handlare hatar det. Mina kunder hatar det. Personalen på alla utlämningsställen hatar det. Ingen är glad och detta enbart på grund av att Posten försöker spara några ören på brevavier. Acceptabelt? Nej, verkligen inte.
Vad har du själv för tankar kring detta Arne? Varför tror du att en av tio brevavier aldrig når mottagaren? Vad tror du att man kan göra för att lösa problemet?
Jag tar gärna ett möte med dig, beroende på vart du finns rent geografiskt. Vi kanske skulle börja med ett telefonsamtal i alla fall? Skicka mig i så fall dina kontaktuppgifter via PM. Jag är inte så sugen på att lägga ut telefonnummer och e-post på ett öppet forum.
Med vänliga hälsningar
Gustav Åberg19 maj, 2009 kl. 13:27 #105989ArneDeltagareHej,
Jag har varit bortrest och sjuk och har därför inte haft möjlighet att svara tidigare. Jag är ledsen för det.
Vill börja med att tacka för alla synpunkter om Posten! Jag ska här försöka svara er, men vill samtidigt passa på att säga att jag fortsatt är intresserad av att träffa er var och en för att kunna hjälpa till att utveckla era affärer och svara på enskilda frågor på bästa sätt.
Dan skriver att han har svårt att få kontakt med säljare. Så ska det naturligtvis inte vara. Gäller det Posten Logistik ska ni bli kopplade till vår säljavdelning direkt. När det gäller Posten Meddelande lovar de att en säljare återkopplar senast dagen efter.
Kodmyran skriver att hon får olika priser beroende på var i Sverige hon skickar. Det låter märkligt och jag kan bara beklaga om du fått olika priser. Vår policy är att priserna ska vara enhetliga inom hela Sverige.
Rikard på Tonerlagret skriver att det är svårt att få Posten att söka paket som inte har anlänt. Jag är uppriktigt ledsen att du är missnöjd med vår kundtjänst, men jag kan försäkra dig om att vi gör vårt bästa för att spåra dina paket när du kontaktar oss. Jag kan även rekommendera dig att själv använda funktionen ”spåra brev & paket” som finns på Posten.se. Företag – Posten.se
Magnus med flera skriver att de upplever Postens priser som höga. Posten följer distanshandelns utveckling och arbetar aktivt för att skapa bra lösningar för företag och förenkla för era kunder. Vi har en prisnivå som gör det möjligt att hålla den höga kvalitet vi har när det gäller att leverera försändelser i rätt tid till rätt adress och samtidigt upprätthålla och utveckla alla de tjänster som en ehandlare behöver exempelvis; de ca 4 200 utlämningsställen som vi har i hela Norden, en daglig brevservice i hela Sverige, postombud med generösa öppettider, SMS-avisering, spårbarhet på paket, fri tillgång till utskriftsprogram som Pacsoft.
Kvaliteten är vi stolt över och den är en av våra viktigaste konkurrensfördelar. Vi jobbar väldigt hårt med vår kvalitet och det uppskattar våra kunder. Kvaliteten är ett viktigt skäl till att våra kunder fortsätter att samarbeta med oss, eller för den delen kommer tillbaka till oss.
Kocken mfl undrar hur det kan vara billigare att själv lämna in och betala sina paket kontant jämfört med att vara kreditkund.
Praxis inom transportvärlden är att vi väger och mäter alla paket och tar betalt för det högsta värdet av vikt eller volym eftersom vikten inte är ett problem när vi transporterar paket medan paketen däremot är volymkrävande vilket gör att det fodras en större flotta av exempelvis fordon så att vi kan distribuera godset så snabbt som möjligt, eftersom det är det som våra kunder kräver.
Kontantbetalning däremot är något som egentligen har varit en fråga mest för att skicka försändelser mellan privatpersoner. Där har det inte varit praxis att väga och mäta paket. Vår bedömning har varit att det skulle ta betydligt längre tid för er om vi också skulle utföra det momentet när ni lämnar in paket.
Vi kommer under 2009 att lansera en kundportal där ni som kunder kan få ett eget login och där ni kommer ha möjlighet att se var era paket befinner sig och om det kan komma att bli förseningar. Det kommer även vara möjligt att tala om när paketen beräknas komma fram.
Dan skriver och undrar varför orderkoppling kostar pengar. Vi har ett avtal med Unifaun som utvecklar Pacsoft med en mängd olika funktionaliteter, vi har förhandlat fram att pacsoft kan användas fritt av er och att vi även tillhandahåller fri support. Om man däremot vill ha orderkoppling köper man det av Unifaun som äger systemet.
Jag vill också i detta svar uppmana er att besöka E-handel – Posten.se där finns vår ehandelssajt. Det går också att ladda ner logotyper, widget och texter kring våra pakettjänster.
Vänligen
Arne Andersson
arne.b.andersson@posten.se
08-781 68 2819 maj, 2009 kl. 14:55 #105990KockenDeltagare@Arne 645 wrote:
Praxis inom transportvärlden är att vi väger och mäter alla paket och tar betalt för det högsta värdet av vikt eller volym eftersom vikten inte är ett problem när vi transporterar paket medan paketen däremot är volymkrävande
Kontantbetalning däremot är något som egentligen har varit en fråga mest för att skicka försändelser mellan privatpersoner.
Hej Arne,
Måste tacka! trodde aldrig att någon från Posten skulle svara på ett öppet forum.
Men du svarade inte på min frågan!
Jag med flera ifrågasätter hur webbhandlare kan bli straffade med en högre kostnad när de gör jobbet åt Posten!
Jag står gärna och väntar under tiden postkassörskan skriver fraktsedlar åt oss. Om man räknar på hur mycket dyrare det är att använda packsoft med volymtaxering, så har jag en bra timlön för väntetiden.19 maj, 2009 kl. 20:45 #105991TomasDeltagareTrevligt att Arne tar sig tid till detta det är bra. Om jag inte har fel är det dalmasen Arne? Om så är fallet kan jag utifrån det jag sett av Arne på ett seminarium skriva under på att det är en rolig och trevlig prick, men tyvärr inte representativ för Posten som organisation. Då skulle vi inte behöva ställa så knasiga frågor om varför det är billigare att stå i kö och betala med 50-öringar och låta Posten göra jobbet.
Eller varför det är mycket billigare att skicka ett paket till Danmark än inom Sverige…. Att det är billigare att skicka till Sverige är ju lustigt bara det, men att Posten gör det dyrare för mig att skicka paket inom Sverige än till ett grannland gör ju att man undrar vem man har att göra med.
Hm, undrar ändå om jag inte ska införa fraktfritt för alla mina kunder som handlar under 500 kr och debitera extra frakt för de som handlar för mer. Kanske man också kunde påföra en avgift för de som beställer i webshoppen och ge telefonkunderna rabatt för att de tar min tid och låter mig fylla i kunduppgifterna åt dem.
Vad är det Posten kommit på som jag missat?
19 maj, 2009 kl. 22:39 #105994YuCDeltagareJag antar att Arne är den som hade ett seminarium i Södermalm igår?
Min största önska är att mina skrymmande brev ska vara spårbara, sänk pris på REK! Det är ju bra både för oss säljare och våra kunder. Postens kundservice slipper också massa arga e-handlare/kunder som är ute efter sina spårlös försvunna brev/avi. DHL- och Schenkers brev/paket är alltid spårbart och priset är mycket billigare.
Det finns ju inget tekniskt hinder att göra brev spårbart samtidigt sänka pris på REK genom att vi fyller i alla uppgifter själva i ett användarvänligt webbaserd system och lämna in dem hos en företagscenter senare.
Jag och mina kunder vill ha råd med spårbarhet, då sover vi gott om nätterna!PS: vill passa på och berömma personalerna på företagscenter i Södermalm. Trevliga och snabba!
20 maj, 2009 kl. 08:40 #105995TomasDeltagareEn annan postrelaterad fråga är detta med transportskador och Postens sätt att hantera det.
Jag vet inte hur ni andra upplever det. Men jag har i alla fall för länge sedan slutat reklamera eller be kunden vända sig till Posten vid transportskador. Det enda som händer är att det tar tid, jag blir lika besviken varje gång för det har aldrig hänt att Posten ersatt något – aldrig! Kunden tycker det är tråkigt och det spiller ju över på mig som e-handlare trots att det juridiskt sett är kunden som ingått avtal med Posten i och med frakten. Och visst är det tråkigt att få en trasig vara man betalat 6-7000 kr för. En vara som inte sällan misshandlats i transporten.
Inte blir det bättre av att leverantören som skickar dessa varor över hela Europa säger så här:
Hi Tomas
The packaging is perfectly sufficient for everywhere else in Europe so I don’t see why Posten have such a problem with it. However, as we don’t keep cabinets as separate items I sent him a new smoker yesterday.
Kind Regards
SamDetta sagt i ett aktuellt ärende där jag bistod en annan återförsäljare som ännu inte lärt sig att det aldrig, jag upprepar, aldrig är lönt att reklamera hos Posten.
Den som tar kostnaderna som alltså uppstått i transporten är istället vi återförsäljare och leverantör som är måna om vårt rykte och inte vill riskera att kunden (läs vi e-handlare om man skulle dra en parallell till vår relation med Posten) ska hamna i kläm.
Arbetar man med skadereglering och kundvård på Posten borde det vara minimikrav på 6 månaders tjänst på kundmottagning hos ett postorderföretag också. Först då skulle de de inse att det faktiskt är ett verkligt problem. Gärna ska varje skada också dras på lönen som den i praktiken görs för oss småföretagare som arbetar som e-handlare.
Och nej, jag har inte druckit mitt morgonkaffe ännu och är lite sur. Men det blir man tyvärr varje gång man blir påmind om hur illa detta fungerar. Och det blev jag iochmed ett mejl jag fick för en kvart sedan och mot sådant hjälper inte ens en stor kopp svart kaffe:mad:
20 maj, 2009 kl. 14:00 #105996MickeDeltagare@Tomas 651 wrote:
En annan postrelaterad fråga är detta med transportskador och Postens sätt att hantera det.
Jag vet inte hur ni andra upplever det. Men jag har i alla fall för länge sedan slutat reklamera eller be kunden vända sig till Posten vid transportskador. Det enda som händer är att det tar tid, jag blir lika besviken varje gång för det har aldrig hänt att Posten ersatt något – aldrig! Kunden tycker det är tråkigt och det spiller ju över på mig som e-handlare trots att det juridiskt sett är kunden som ingått avtal med Posten i och med frakten. Och visst är det tråkigt att få en trasig vara man betalat 6-7000 kr för. En vara som inte sällan misshandlats i transporten.
Inte blir det bättre av att leverantören som skickar dessa varor över hela Europa säger så här:
Hi Tomas
The packaging is perfectly sufficient for everywhere else in Europe so I don’t see why Posten have such a problem with it. However, as we don’t keep cabinets as separate items I sent him a new smoker yesterday.
Kind Regards
SamDetta sagt i ett aktuellt ärende där jag bistod en annan återförsäljare som ännu inte lärt sig att det aldrig, jag upprepar, aldrig är lönt att reklamera hos Posten.
Den som tar kostnaderna som alltså uppstått i transporten är istället vi återförsäljare och leverantör som är måna om vårt rykte och inte vill riskera att kunden (läs vi e-handlare om man skulle dra en parallell till vår relation med Posten) ska hamna i kläm.
Arbetar man med skadereglering och kundvård på Posten borde det vara minimikrav på 6 månaders tjänst på kundmottagning hos ett postorderföretag också. Först då skulle de de inse att det faktiskt är ett verkligt problem. Gärna ska varje skada också dras på lönen som den i praktiken görs för oss småföretagare som arbetar som e-handlare.
Och nej, jag har inte druckit mitt morgonkaffe ännu och är lite sur. Men det blir man tyvärr varje gång man blir påmind om hur illa detta fungerar. Och det blev jag iochmed ett mejl jag fick för en kvart sedan och mot sådant hjälper inte ens en stor kopp svart kaffe:mad:
har du överklagat? utan överklagan brukar man inte få ett dyft nä, hur överkört ett paket än är.
20 maj, 2009 kl. 14:20 #105997TomasDeltagare@Micke 652 wrote:
har du överklagat? utan överklagan brukar man inte få ett dyft nä, hur överkört ett paket än är.
Nej, det har jag inte. Och det kan ju få bli en fråga till Arne. Är det meningen att man ska behöva överklaga för att få ”rätt”. Rätt har man troligen hela tiden, men ska det alltså behöva överklagas också? Vem har tid med sådant?
Jag talade med den drabbade kunden idag. Han arbetar bla med att inspektera husfasader inför ommålningar och andra åtgärder. Han var förbluffad över den utredning Posten gjort. Den måste enligt honom vara mycket omfattande i personaltimmar. Och det är ju kul att höra, som kund till Posten. Man förstår ju vart en stor del av fraktpengarna går. Det skulle ta en lekman 2-5 minuter att fastställa att paketet blivit misshandlat i transporten och 5 minuter till att vidta en åtgärd.
Nej, nu är det snart helg och jag ska sluta tänka på sånt här.
20 maj, 2009 kl. 15:25 #105998MickeDeltagareTomas Du skriver
”
Jag vet inte hur ni andra upplever det. Men jag har i alla fall för länge sedan slutat reklamera eller be kunden vända sig till Posten vid transportskador. Det enda som händer är att det tar tid, jag blir lika besviken varje gång för det har aldrig hänt att Posten ersatt något – aldrig! Kunden tycker det är tråkigt och det spiller ju över på mig som e-handlare trots att det juridiskt sett är kunden som ingått avtal med Posten i och med frakten. Och visst är det tråkigt att få en trasig vara man betalat 6-7000 kr för. En vara som inte sällan misshandlats i transporten.
”
Konsumentverket/KO
Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev liljankoski.SE – Bloggdet är alltså du som säljare/företag som bär ansvaret över frakten. Om något blir trasigt i frakten till kund är detta ditt ansvar. Detta självklart för kundens trygghet. Han vet inte om du är någon joppe som packar dåligt och sen skyller i från sig på fraktbolaget. Ansvaret är alltså ditt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.