Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Det stora postupproret

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105886
    Arne
    Deltagare

    Hej

    Jag tar gärna enskilda möten med er som så önskar. Anledningen är att behoven ni har skiljer sig åt och vi vill göra vårt bästa för var och en skall få en så effektiv och lönsam ehandel som möjligt.

    Generella ehandelsfrågor diskuterar jag däremot gärna på detta forum.

    Med vänlig hälsning
    Arne

    #105893
    Magnus
    Deltagare

    Posten har sjukt höga priser.
    Förra året hade Jag ganska exakt 200 000:- + moms till porto och frakt varav 90-95 % är till Posten.
    Jag lämnar brev via (stämpel) faktura och får 9 % rabatt, det tycker Jag är ett hån. Tyvärr skickar Jag ca: 90% via brev och har då inte så stor nytta av konkurrerande bolag. Vid inlämning av paket gör Jag det manuellt vid kasan då det kostar mer att göra det via Pacsoft.
    Det ska framhållas att Företagcentret i Norrköping är serviceinriktade.

    #105922
    Kocken
    Deltagare

    @Arne 528 wrote:

    Generella ehandelsfrågor diskuterar jag däremot gärna på detta forum.

    Med vänlig hälsning
    Arne

    Två generella frågor som visar lite på trögheten hos Posten.
    1. Hur motiverar du att ni ta mer betalt av kunder som gör jobbet åt er än de som tar tid och energi av ”postkassörskan”. Jag tänker på Packsoft och paket i detta fallet, eftersom det oftast är dyrare för e-handlarren att använda sig av Packsoft till paket än att er kassörska gör jobbet.

    2. Samma gäller att skicka brev/skrymmande mot faktura, där e-handlaren gör jobbet och fast här får de en får en mikrorabatt för det. När de hos ett normalt företag hade gett en större rabatt, när kunden gör de mesta jobbet själv.

    #105926
    Lubic
    Deltagare

    En snabb fråga som jag undrar över är varför våra kunder ska behöva upptäcka att paket inte kommer fram som de ska och att inte posten själva har den ”kontrollen”?

    Borde inte vara så svårt att ha ett system som kontrollerar att inscannade paket har hittat fram till ett utlämningsställe inom t.ex. en vecka? Har det inte kommit fram så är det bara att börja jaga det på en gång.

    Idag så ringer våra kunder oss, vi ringer posten och anmäler det förlorade paketet, posten startar en utredning, etc., etc.. Detta kan ta upp till en månad eller kanske två. När det egentligen bara borde ta en vecka att upptäcka att paketet inte har kommit fram och sen leta upp det direkt, utan någon form av anmälan från oss eller våra kunder.

    #105928
    Dan
    Deltagare

    Jag tror inte alls vi har specifika behov Arne, kanske med detaljlösningar men denna tråd handlar om att Posten fixar till grunderna som påverkar alla e-handlare. Exempelvis:

    • En utpräglad ”ingen bryr sig”-mentalitet. Ingen har ansvaret.
    • Dålig hantering av brevavier som gör att vi e-handlare som skickar med brev får lägga massor av tid bara för att brevbärarna slarvar och skiter i avierna.
    • Bestraffningen av fakturakunder (som gör ert jobb åt er) genom volymtaxering på paket, dålig kredittid, dåliga rabatter och i princip sämre service än om vi lät Posten göra jobbet åt oss.
    • Att orderkoppling till Pacsoft kostar pengar, vilket skämt. Hur kan det inte vara standard 2009?
    • Oförmågan för Posten Brev och Posten Logistik att kommunicera med varandra. Skickar man både brev och paket kan man likagärna hänga sig för bolagen kan inte prata med varandra.
    • Slöheten och ineffektiviteten hos säljarna. Det handlar bara om att skriva avtal, inte att uppfylla löftena eller hjälpa till med lösningar.
    • Avsaknaden av en tjänst som hamnar mellan brev och paket eller att ni inför lägre viktklasser än 3kg på paket.
    • Ansvar… Ingen tar ansvar, börja ta ansvar och gör rätt för er när ni slarvar bort våra försändelser eller klantar er. Ett enkelt ”vi ber om ursäkt” hade räckt i många fall, men inte ens det får man.
    • En möjlighet att ventilera sina åsikter någonstans där ni faktiskt lyssnar. En kundombudsman för e-handlare?

    Ja, det var lite jag kom på just nu som berör alla e-handlare.

    #105929
    Kocken
    Deltagare

    När ett paket går sönder i frakten, så bendämmer ni själva om det ska ersättas. När ni då nekar ersättning för krossat paket är det helt omöjligt att få tag i rätt handläggare att i fråga sätta beslutet. Ett direktnummer på underlaget för beslutet vore inte dumt.

    Hur nu Posten som företag kan besluta över en sådan sak utan att vara partisk.

    #105944
    timmy
    Deltagare

    Håller med Dan på samtliga punkter!
    Framförallt att det kostar mer att göra jobbet själv. Den delen kan man effektivisera mycket i sin verksamhet men när man istället behöver åka ner till postcentret och vänta en halvtimme på att kassörskan ska skriva in allt manuellt, då blir man trött! Förlorar 100kr per paket av att göra det själv!

    #105948
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    instämmer med Dan och vill lägga till en sak som jag framförde till dig på kreditors e-handelsseminarium.

    Era säljare ger totalt olika fraktpriser beroende på vart du bor i landet. Jag som sitter i Sundsvall får alltid sämre offerter på samma volymer som när jag frågar säljarna i Stockholm och hävdar att jag finns där.

    #105982
    Kocken
    Deltagare

    Blir inte så förvånad att det inte kommer något svar från Posten i denna tråd!

    #105983
    nCo
    Deltagare

    Angående porto betalt är väl ändå minimumgränsen på 300 kr något helt fantastiskt. Här har jag gjort ALLT jobb, vägt/klistrat/följesedel. Jag har autogiro så att jag slipper Postens vansinniga fakturaavgift på fakturorna
    (som INTE är öresavrundade och kommer ca var 2-3 dag). Posten behöver inte ens skicka ut en faktura eller ta någon direkt kreditrisk. Då skall jag ändå betala 60 kr i straffavgift när jag inte kommer upp i 300 kr exkl. moms. Helt fantastiskt…

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.