Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Det här med sökmotoroptimering och experter inom området.
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
4 juli, 2012 kl. 08:53 #98382AndreasDeltagare
Det söks rätt friskt efter SEO-experter idag och man vill veta om man själv kan kvalificera in sig i ett sådant arbete.
Sökmotoroptimering kan väl alla lära sig som kan lite HTML och CSS? Själv har jag läst en hel del på om ämnet den senaste tiden och kan kalla mig för en glad amatör i alla fall.
Inte så invecklat enligt mig att placera sig högt, dock är den sista toppen svårast om man kämpar mot företag som också satsar hårt på SEO.
Tror skillnaden mellan en expert och en glad amatör som jag är att experten snabbt kan sätta in motåtgärder om Google ändrar sina algoritmer medan det tar längre tid för en amatör att veta varför man sjunker. En expert har säkert också en reservplan om en konkurrent mitt i allt satsar mer på SEO och drar ifrån, strategiskt tänk.
Lite som med ehandel, alla kan slänga upp en webbutik. Det svåra är att få in besökare och konvertera dem till kunder och att få dessa kunder att återkomma och bli en god marknadsförare för ens webbbutik.
Försöker hitta var jag själv står när det gäller SEO kunskap. Hur jag en läser på om ämnet så får jag ingen aha upplevelse och lär mig något som är helt nytt för mig.
Ni som är experter, förklara gärna närmare för mig vad som skiljer mellan en amatör och ett proffs annat en att proffset arbetar med sökmotoroptimering varje dag och vet vad som är högaktuellt hos Google?
4 juli, 2012 kl. 09:08 #148239Christoffer TyreforsDeltagareDen största grejen är väl att de duktiga kan skala upp sitt arbete. De har utöver det resurser att sprida stora mängder länkkraft (till stor del från egna nätverk, i suppose).
Onpage-SEO är väl ingen konst, och inte heller något som någon ”expert” skryter med. Det är helt enkelt länkbyggandet de duktiga är mycket bättre än dig och mig på.
4 juli, 2012 kl. 09:11 #148241AndreasDeltagareKlippte in Magnus Bråths svar från en anna tråd:
Det är en jättesvår fråga men visst finns det saker att veta som sträcker sig utanför html och css.
Kan berätta lite om saker jag arbetar med dagligen:
När det gäller on site så arbetar jag mycket just nu med att sammanfoga innehåll som hör ihop och dela upp innehåll som inte hör ihop. Anledningen till det är de förändringar Panda-uppdateringen innebär. Att ordna innehåll blir alltid komplext särskilt om man arbetar med siter med mer än 100.000 indexerade sidor. Det gäller att få alla i teamet att jobba åt samma håll.
Att generera länkar är också en stor del av arbetet. Hur skapar man länkar i allt snabbare takt i en allt mer konkurrensutsatt marknad. T ex försöker jag bygga upp vårt PR-arbete på ett sånt sätt att det ger oss länkar.
Ett annat exempel är att hantera trafik som kommer in som Inte är intresserad av vår produkt och att få dem att konvertera till något annat, t ex att de delar på facebook utan att för den sakens skulle minska konverteringen på huvudprodukten.
För ännu lite mer så gav jag mig förra året i kast med att försöka definera utvecklingssteg i en sökmotoroptimerares karriär, det kanske kan vara intressant läsning: Filter och Straff i Google, SEO på en ny nivå | Sökmotorkonsult.se
4 juli, 2012 kl. 09:13 #148242AndreasDeltagareTack för två bra svar, SEO är ett intressant ämne och redan nu tror jag att jag har fått en bild av var jag befinner mig i denna skala.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.