Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Det här med internlänkar
- Detta ämne har 15 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av mickevvs.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2012 kl. 08:14 #98318IgnotumDeltagare
Hej på er,
I min ena butik (färgbutiken) som är länkad i signaturen har vi något vi kallar för Liwas Måleriguider, och det är just som det låter, guider på hur man målar om. Väljer man en guide står där en massa text och alla produkter vi rekommenderar att använda är internlänkar.
Läser man om internlänkar så blir det högst förvirrat. ”Internlänkar är bra” men ”högst 10 internlänkar” osv. Finns där en rekommenderad gräns för antal internlänkar? Jag menar, jag har ju typ 30 internlänkar i varje guide och 5 guider. Har jag för mycket? Känns som dessa länkar är smidigt just i en guide så kunden hittar lättare.
Ur SEO synpunkt menar jag då självklart.
Fråga 2. Nu har jag gjort dem feta med röd mouseover. Blir det för rörigt tycker ni? Borde jag tona ner det lite?
Tacksam för lite input.
25 juni, 2012 kl. 10:58 #147709mickevvsDeltagareJag kan inte tycka att det är fel med mycket internlänkar, men några tips jag kan ge dig är att inte lägga en _blank på länken, nu vet jag inte hur du har tänkt. Men om någon klickar på din länk och den leder till en produkt du har så är det lika bra att besökaren kommer till produkten direkt än att få en massa olika flikar uppe. Sätt gärna en rel=”nofollow” på dina länka i guiderna. På det viset slipper du att sidorna blir dubbelindexerade, det är ganska onödigt att indexera sidorna mer än en gång. Det du vill ha indexerat är ju just den guiden på den sidan man är på.
Jag hade lite svårt att hitta guiderna först nere i footern, lägg gärna någon text-decoration eller något på länken för att tydligare visa vad man klickar på. Sen upptäckte jag att du hade lite brutna bilder på någon guide du har. Kika igenom dina bilder och uppdatera dessa.
Om du änker mycket på SEO vill jag även påpeka alt taggen på alla bilderna.
/Micke
25 juni, 2012 kl. 22:38 #147736hakedqDeltagare@mickevvs 47122 wrote:
Sätt gärna en rel=”nofollow” på dina länka i guiderna. På det viset slipper du att sidorna blir dubbelindexerade, det är ganska onödigt att indexera sidorna mer än en gång. Det du vill ha indexerat är ju just den guiden på den sidan man är på.
/MickeVad är det som blir dubbelindexerat? Produkterna som länkas?
26 juni, 2012 kl. 06:31 #147742mickevvsDeltagare@hakedq 47156 wrote:
Vad är det som blir dubbelindexerat? Produkterna som länkas?
Nej sidan som länken pekar mot. Egentligen blir det ju ingen dubbelindexering . Det blir oftast bara en ny indexering ifall sidan har uppdaterats. Anledningen till att jag formulerade på det sättet är att enklare förstå vad jag menar. Det är onödigt att skicka boten till en sida där den redan har varit (om den nu inte har blivit uppdaterad), den indexerar och läser av sidan oavsett. Detta är ju för interna länkar inom hemsidan.
jag kan minnas en gång någon sa till mig: Tänk dig din hemsida som en hink med vatten, alla interna länkar är som hål på hinken, täpper du inte till dem (med rel=”nofollow”) så kommer vattnet att sippra ut.
har du däremot en extern länk till en blogg eller liknande däremot och vill att den ska indexeras så behöver du inte ha någon nofollow, tänk på att sökbotar förljer länkar som inte har nofollow.
26 juni, 2012 kl. 07:02 #147746IgnotumDeltagareStrålande. Tack för alla tips. Tänkte svara med att förklara mig lite.
1. Varför jag ville öppna dem i nya flikar är för att jag brukar handla så själv på nätet. På det viset kan de plocka på sig en färgburk, en pensel, en maskeringstejp, osv utan att behöva hoppa fram och tillbaka mellan guide och produkt, men det kanske är feltänk från min sida?
2. jag vill indexera igen. Jag har uppdaterat alla bilder på alla produkter, och produkttexterna kommer jag uppdatera efterhand. Så fall kanske det är bättre att sätta rel=”nofollow” när jag är klar med uppdateringarna? Eller missförstår jag?
3. Jag har en länk i vänsterspalten till guiderna också, men den kanske inte syntes så väl? Tänkte att den var i första hand och footern i andra hand. Jepp brytna bilder pga att jag håller på att uppdatera dem, tack för att du sa till
4. Jepp alt taggar är på G, men det är mycket nu26 juni, 2012 kl. 07:36 #147748mickevvsDeltagare@Ignotum 47167 wrote:
Strålande. Tack för alla tips. Tänkte svara med att förklara mig lite.
1. Varför jag ville öppna dem i nya flikar är för att jag brukar handla så själv på nätet. På det viset kan de plocka på sig en färgburk, en pensel, en maskeringstejp, osv utan att behöva hoppa fram och tillbaka mellan guide och produkt, men det kanske är feltänk från min sida?
2. jag vill indexera igen. Jag har uppdaterat alla bilder på alla produkter, och produkttexterna kommer jag uppdatera efterhand. Så fall kanske det är bättre att sätta rel=”nofollow” när jag är klar med uppdateringarna? Eller missförstår jag?
3. Jag har en länk i vänsterspalten till guiderna också, men den kanske inte syntes så väl? Tänkte att den var i första hand och footern i andra hand. Jepp brytna bilder pga att jag håller på att uppdatera dem, tack för att du sa till
4. Jepp alt taggar är på G, men det är mycket nu1. Nu vet jag inte hur ditt system är uppbyggt, men en idé är att lägga produkterna i själva guiden, typ längst ner, och när någon klickar på din länk så kommer man ner till produkten. Min egen tanke angående om handel på nätet är att det ska gå snabbt (även för ovana datoranvändare). Och då skadar det inte att vara lite generös och skämma bort besökarna lite .
2. Dina produkter kommer att bli indexerade oavsett efterhand som du uppdaterar dem, chanserna är större att just dem blir indexerade före dina guider. ett tips är att djuplänka till produktsidorna från externa siter för att påskynda processen (Men man kan aldrig vara 100).
3. Hehe var nog jag som inte tittade tillräckligt noga.
4 Brutna bilder och alt-taggar är lite av en grundregel för on-page optimering.
Jag gillade dina guider, men jag saknade faktiskt att kunna lägga produkter direkt i varukorgen samtidigt som jag läser guiden, alltså att man inte blir hit och dit skickad. Fördelen med om du t.ex. lägger produkter i guiden så kommer även dessa att bli exponerade en extra gång och då blir möjligheten att dem får 2 träffar i serpen
26 juni, 2012 kl. 08:10 #147755IgnotumDeltagare@mickevvs 47169 wrote:
1. Nu vet jag inte hur ditt system är uppbyggt, men en idé är att lägga produkterna i själva guiden, typ längst ner, och när någon klickar på din länk så kommer man ner till produkten. Min egen tanke angående om handel på nätet är att det ska gå snabbt (även för ovana datoranvändare). Och då skadar det inte att vara lite generös och skämma bort besökarna lite .
2. Dina produkter kommer att bli indexerade oavsett efterhand som du uppdaterar dem, chanserna är större att just dem blir indexerade före dina guider. ett tips är att djuplänka till produktsidorna från externa siter för att påskynda processen (Men man kan aldrig vara 100).
3. Hehe var nog jag som inte tittade tillräckligt noga.
4 Brutna bilder och alt-taggar är lite av en grundregel för on-page optimering.
Jag gillade dina guider, men jag saknade faktiskt att kunna lägga produkter direkt i varukorgen samtidigt som jag läser guiden, alltså att man inte blir hit och dit skickad. Fördelen med om du t.ex. lägger produkter i guiden så kommer även dessa att bli exponerade en extra gång och då blir möjligheten att dem får 2 träffar i serpen
Jag håller med, det hade varit grymt att lägga till produkterna i guiden, problemet är att jag använder textalk och det ända jag kan göra är att lägga till produkten och en köpknapp, vilket hade varit lysande om inte praktiskt taget alla våra produkter finns i olika storlekar, så det går inte att lägga den i varukorgen ändå, istället måste man först in i själva artikeln och sen välja storlek, kulörkod på färgen, eller vad det nu kan vara Men tanken var god
26 juni, 2012 kl. 10:20 #147759hakedqDeltagare@mickevvs 47163 wrote:
Nej sidan som länken pekar mot. Egentligen blir det ju ingen dubbelindexering . Det blir oftast bara en ny indexering ifall sidan har uppdaterats. Anledningen till att jag formulerade på det sättet är att enklare förstå vad jag menar. Det är onödigt att skicka boten till en sida där den redan har varit (om den nu inte har blivit uppdaterad), den indexerar och läser av sidan oavsett. Detta är ju för interna länkar inom hemsidan.
jag kan minnas en gång någon sa till mig: Tänk dig din hemsida som en hink med vatten, alla interna länkar är som hål på hinken, täpper du inte till dem (med rel=”nofollow”) så kommer vattnet att sippra ut.
har du däremot en extern länk till en blogg eller liknande däremot och vill att den ska indexeras så behöver du inte ha någon nofollow, tänk på att sökbotar förljer länkar som inte har nofollow.
Fast länkar handlar ju inte bara om att indexera målsidan utan även att skicka med och sprida länkkraft. Har du länkar till produkter i guiden och guiden blir populär och får några länkar till sig kommer länkkraften spridas vidare till länkarna/produkterna i texten. Nofollow sätter man på länkar man inte riktigt litar på eller vill ge länkkraft.
Att sätta nofollow på länkar ger inte mer länkkraft till de länkar som inte har nofollow, därför tycker jag inte man borde göra det i guiderna.
Jag tycker det är utmärkt att använda sig av guider med interna länkar i butiken:
– Det är ett potentiellt länkbete
– Du tipsar om hur man får användning av produkterna
– Du sprider länkkraft till produkter du vill stärka
– Du underlättar navigeringen på sajten26 juni, 2012 kl. 12:11 #147766Christoffer TyreforsDeltagare@hakedq 47182 wrote:
Fast länkar handlar ju inte bara om att indexera målsidan utan även att skicka med och sprida länkkraft. Har du länkar till produkter i guiden och guiden blir populär och får några länkar till sig kommer länkkraften spridas vidare till länkarna/produkterna i texten. Nofollow sätter man på länkar man inte riktigt litar på eller vill ge länkkraft.
Att sätta nofollow på länkar ger inte mer länkkraft till de länkar som inte har nofollow, därför tycker jag inte man borde göra det i guiderna.
Jag tycker det är utmärkt att använda sig av guider med interna länkar i butiken:
– Det är ett potentiellt länkbete
– Du tipsar om hur man får användning av produkterna
– Du sprider länkkraft till produkter du vill stärka
– Du underlättar navigeringen på sajten+999999 (jätteviktigt!!!).
Det mickevvs pratar om kallas page rank sculpting, men på ett missförstått vis. Som ovan skriver sprids länkkraften jämnt fördelat över alla länkar, men inte till nofollow (fast nofollow ingår i ”alla länkar”). Vissa experimenterar med att köra javascriptlänkar istället (typ http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/1891-interna-laenkar.html#post16645
26 juni, 2012 kl. 12:27 #147768mickevvsDeltagare@hakedq 47182 wrote:
Fast länkar handlar ju inte bara om att indexera målsidan utan även att skicka med och sprida länkkraft. Har du länkar till produkter i guiden och guiden blir populär och får några länkar till sig kommer länkkraften spridas vidare till länkarna/produkterna i texten. Nofollow sätter man på länkar man inte riktigt litar på eller vill ge länkkraft.
Att sätta nofollow på länkar ger inte mer länkkraft till de länkar som inte har nofollow, därför tycker jag inte man borde göra det i guiderna.
Jag tycker det är utmärkt att använda sig av guider med interna länkar i butiken:
– Det är ett potentiellt länkbete
– Du tipsar om hur man får användning av produkterna
– Du sprider länkkraft till produkter du vill stärka
– Du underlättar navigeringen på sajtenLänkkraften fördelas ändå på nofollow länkar. Jag personligen använder nofollow ganska flitigt på många interna länkar som ligger i brödtexter. Jag tycker inte det är någon större mening att få boten att snurra runt på sidor som den redan varit på. Men det är min teori på det hela.
Nu sa ändå TS att han ville få boten att följa länkarna som han hade lagt till i sin guide, då ska han inte ha nofollow.
Jag håller emd dig att det är en perfekt idé att använda sig av just guider, vi har ett par stycken med.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.